וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקריסה באתר תמ"א 38 בהוד השרון: את מי נאשים?

רנית נחום-הלוי

עודכן לאחרונה: 20.1.2023 / 11:32

שוב האדמה קורסת, שוב הדיירים "במזל" לא נפגעו ושוב זה באתר בנייה של תמ"א 38 - שהפכה להיות "החצר האחורית של ענף הבנייה, כסף קל ליזמים קטנים ומנוף פוליטי לראשי ערים". אז את מי נאשים? כרגיל, את המדינה

בווידאו: בולען נפער באתר בנייה בהוד השרוןעיריית הוד השרון/עיריית הוד השרון

שוב זה קורה. האדמה לא עומדת בהיקף העבודות המתבצעות בישראל, ופשוט קורסת: החל מהעבודות המרובות ברכבת הכבדה והקלה, פרויקט המטרו, עבודות תשתית בפריסה ארצית ופרויקטים נדל"ניים בלי סוף.

שלא תבינו לא נכון, בנייה היא דבר חיובי ואף רצוי - אך כשמדינת ישראל היא בין המדינות היחידות בעולם המתקדם שאין בה חובת פיקוח בבנייה - יכולים לקרות דברים פחות חיוביים, כמו מה שקרה אתמול בהוד השרון.

נזכיר למי שלא עקב - אתמול דווח על קריסת אדמה באתר בנייה ברחוב הצנחנים 6 בהוד השרון, בו מבוצע פרויקט תמ"א 38. בהתאם להנחיות כיבוי אש ובתיאום עם כוחות העירייה במקום, הוחלט על פינוי זמני של שני בניינים ברחוב הצנחנים 4 ו 6 כאמצעי בטיחות, עד גמר טיפול ראשוני וקבלת החלטות - כאשר בהמשך עודכנו דיירי הבניינים כי לא יוכלו לשוב לביתם באותו היום.

מבדיקה ראשונית שנערכה אתמול עלה כי זליגת האדמה התרחשה בחניון רובוטי שנחפר באתר וקיימת סכנה לתזוזת הפיגומים בבניין התמ"א. בנוסף, בשל זליגת הקרקע, נסגר קטע כביש עד לבדיקת ההשפעה ופונה בניין נוסף (4) עד לבדיקת הקונסטרוקציה.

בולען בהוד השרון. דוברות כבאות והצלה, אתר רשמי
קריסת אדמה באתר בנייה ברחוב הצנחנים 6 בהוד השרון/אתר רשמי, דוברות כבאות והצלה

כזכור, אין זה המקרה הראשון של קריסת אדמה בהוד השרון - שכן רק ביום שבת האחרון (14.1) היה אירוע חריג נוסף בעיר, כשמכונית שנסעה ברחוב הגנים נפלה לתוך בולען, ולפני כחודשיים נפער בולען נוסף בחניון בניין מגורים ברחוב סמטת הדרור בעיר, ככל הנראה כתוצאה מעבודות שהתקיימו בסמוך.

למה זה קורה?

שאלנו את המהנדס ישראל דוד, מ"מ יו"ר איגוד המהנדסים לבנייה ולתשתיות, שטוען כי פרויקטים של תמ"א 38 מהווים יותר סכנה מאשר תועלת: "במקום שהתמ"א תהווה מנוע לחיזוק, היא הפכה בוננזה נדל"נית, כסף קל ליזמים קטנים שלא מעניין אותם החיזוק. מבחינתם זו הוצאה עודפת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

תמ"א 38 - "החצר האחורית של הענף"

בשנים האחרונות קרסו מספר מבנים ברחבי הארץ שעברו תמ"א 38. לפני כחמש שנים קרס באופן חלקי בניין שעבר תהליך תמ"א 38-1 בקריית ביאליק. הדיירים במזל לא נפגעו. קודם לכן התרחשו שני מקרים של קריסת מבנים ברחוב הרצל וברחוב קלישר בתל אביב. קריסת המבנה בהרצל תל אביב הותירה פועל הרוג וחמישה פצועים.

מקרה נוסף קשה לעיכול התרחש באפריל 2021 - כאשר קרקע של דירת מגורים ברחוב אשתאול 5 ברמת גן קרסה ונפער באמצע הסלון בור בעומק של כשלושה מטרים. הבניין באשתאול ובניין נוסף ברחוב רש"י 10 הוגדרו מסוכנים על-ידי העירייה ופונו מדייריהם מחשש לקריסה כללית. מעיריית רמת גן נמסר בזמנו כי הדבר נבע בשל חפירות ודיפון פרויקט הצמוד לרחוב רש"י 12 הנמצא בבנייה מה שגרם לבריחת קרקע, עד קריסת הרצפה בדירות.

בולען נפער ברחוב גנים בהוד השרון. דוברות משטרת ישראל
לא המקרה הראשון בהוד השרון: מכונית שנסעה ברחובות העיר נפלה לתוך בולען/דוברות משטרת ישראל

"פרויקטים של תמ"א 38 מחייבים מיומנויות מאד גבוהות", אומר המהנדס ישראל דוד, מ"מ יו"ר איגוד המהנדסים לבנייה ולתשתיות ובעלי משרד דוד מהנדסים, "זה ניתוח לב פתוח, ביחד עם החלפת מעיים וריאות. בדרך כלל, שולחים לסוג כזה של ניתוח את המומחים הגדולים ביותר, אבל בתמ"א 38 לא עובדים 'המנתחים' הטובים ביותר, אלא קבלנים קטנים, שלוקחים קבלן משנה וכך הלאה".

"רמת הביצוע היא לא גבוהה בלשון המעטה, ובלשון לא מנומסת מדובר בחצר האחורית של ענף הבנייה. מדינת ישראל היא המדינה היחידה שאין בה חובת פיקוח בבנייה. יש פיקוח על תעופה, חינוך, כשרות, ובריאות אבל לא חובת פיקוח על בנייה. כשצריך לעשות פעולה מורכבת בבניין קיים, השילוב של קבלנים לא מנוסים, מורכבות הביצוע, בניינים ישנים בני עשרות שנים, משפיעים על תזוזות באדמה".

"בפרויקטים כאלה האופרציות הן מטורפות. אם רוצים לעשות חניון, מחזיקים בינתיים את הבניין באוויר. הפעולות הן מורכבות וניהול הסיכונים גבוה מאד. זה לא המקרה הראשון שקורה, ולכן כל סיפור התמ"א הוא בלוף. במקום שהתמ"א תהווה מנוע לחיזוק, היא הפכה בוננזה נדל"נית, כסף קל ליזמים קטנים שלא מעניין אותם החיזוק. מבחינתם זו הוצאה עודפת. הדיירים רוצים לקבל עוד חדר ובעבור ראשי הערים מדובר במנוף פוליטי".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully