וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתווכים מדווחים: הטלפונים פסקו - המחירים יורדים

רנית נחום-הלוי

עודכן לאחרונה: 17.1.2023 / 12:55

"עד לפני חצי שנה הייתי מקבלת 12 שיחות ביום, היום בקושי 1": סוכני נדל"ן מובילים מדווחים מהשטח על המתרחש בשוק הנדל"ן בחודשים האחרונים - ומה עם המחירים? לטענתם, כבר החלו לרדת

דירה למכירה , דירה להשכרה. ShutterStock
"עד לפני חצי שנה הייתי מקבלת 12 שיחות ביום, היום בקושי 1"/ShutterStock

עד לפני חצי שנה היו נכנסות לדנה (שם בדוי), מתווכת מאזור השרון, 12 שיחות ביום מרוכשים פוטנציאלים שביקשו לקנות דירות יד שניה. העסקאות היו נסגרות מהר, ומי שלא היה רציני, היא הייתה עוברת לקונה הבא. גם לא טורחת לשמור את הטלפון. כיום, מקבלת דנה בין שיחה אחת לשתיים בלבד, ולא בהכרח בשביל לסגור עסקה.

"בשכונת עיר ימים בנתניה, הייתה תקופה שלא היו דירות חמישה חדרים בפחות מ-5 מיליון שקל", מתאר טום אבגי, בעלים של סוכנות הנדל"ן One Stop Home בנתניה, "כיום, המחיר המבוקש על אותן דירות עומד על 4.2 מיליון שקל. בבניין מול קניון עיר ימים מוצעת היום דירת חמישה חדרים 135 מ"ר עם מרפסת ב-3.89 מיליון שקל. אלו מחירים שלא נתקלנו בהם קודם לכן".

ההתרחשות במשרדי המתווכים ממחישה את נתוני הלמ"ס שפורסמו שלשום (15.1) ומעידים על ירידות מחירי הדיור, בעיקר בדירות חדשות בשיעור של 2.4% (להוציא מכלל זה דירות מחיר למשתכן).
המשמעות היא: קבלנים מתחילים להוריד מחירים, מה שמשפיע בסופו של דבר גם על מחירי דירות יד שניה, כך שמוכרי דירות יד שנייה יצטרכו להתאים את המחירים למצב החדש.

המשמעות היא: קבלנים מתחילים להוריד מחירים, מה שמשפיע בסופו של דבר גם על מחירי דירות יד שניה, כך שמוכרי דירות יד שנייה יצטרכו להתאים את המחירים למצב החדש.

נתוני הלמ"ס מצביעים על ירידות מחירים

ירידות המחירים, כפי שעולה מנתוני למ"ס, מתרחשת במקביל להאטה משמעותית בהיקף עסקאות למכירת דירות חדשות ויד שניה, וכן ירידה חדה בשיעור של 59% בהיקף העסקאות שנעשו בחודש נובמבר האחרון: 2,802 דירות לעומת 7,094 דירות שנמכרו בתקופה המקבילה אשתקד.

יוצא מכך, כי מלאי הדירות החדשות שלא נמכרו הגיע בחודש נובמבר השנה לכ-50 אלף - עלייה בשיעור של 9% בשנה, לפי דו"ח הכלכלנית הראשית באוצר.

עוד, על-פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בפילוח שינויי מחירי הדירות לפי מחוזות בחודשים אוקטובר-נובמבר 2022 לעומת החודשים ספטמבר-אוקטובר 2022, מחירי הדיור בירושלים עלו בשיעור של 2.4%, בצפון ירדו המחירים בשיעור של 0.9%, חיפה עלו ב-1.9%, במרכז ירדו ב-0.6%-, בתל אביב עלו ב-0.9% ובישובים באזור הדרום ירדו מחירי הדיור בשיעור של 1.4%.

נציין, כי על אף הירידות בהיקף העסקאות וירידות מחירי הדירות החדשות, מחירי הדירות המשיכו לעלות בשיעור של 0.3%. בפילוח אזורי בהשוואה לתקופה המקבילה, אוקטובר-נובמבר 2022, לעומת אוקטובר-נובמבר 2021, נרשמו עליות מחירים בכל המחוזות: צפון (21.7%), מרכז (21.0%), חיפה (20.1%), תל אביב (18.0%), דרום (16.3%) וירושלים (15.9%).

"במקודם או במאוחר, יתחילו להוריד מחירים"

אייל רוזנבוים, בעלים משותף של סוכנות הנדל"ן Home In Israel , מעריך כי מחירי הדירות החדשות עשויים לרדת בעיקר בפרויקטים חדשים שיוצאים כעת לשיווק: "בשנה האחרונה, כל פעם שהיה שינוי מגמה במדד תשומות הבנייה, חברות הנדל"ן מיד התאימו את מחירי הדיור למדד. עלה בחצי אחוז, הם העלו את מחירי הדירות בחצי אחוז, וכך נהגו גם לגבי עליית הריבית. בחודשים האחרונים אנו רואים שההתנהלות הזו דוחקת את הרוכשים אחורה. עליית הריבית ומחירי הדיור במקביל גרמו לכך שהחזרי המשכנתא עלו ל-5,000 שקל בחודש, לעומת כ-4,000 שקל, קודם לכן".

רוזנבוים ממשיך, "כיום, אנו מבחינים שחברות הנדל"ן בוחנות את המדיניות הזו מחדש, כאשר חלקן לא מעלות כלל את המחיר ואחרות מורידות מחירים. בפרויקט שאני משווק, ירידות המחיר לא באו לידי ביטוי כי הפרויקט נמצא בשלב מתקדם ונותרו לנו דירות בודדות למכירה. לעומת זאת, קבלנים שעולים על הקרקע ונדרשים למכור 10% מהדירות בפרויקט, חייבים להיכנס לקצב מכירה של 4-6 דירות כל חודש, ושם לדעתי, במקודם או במאוחר, יתחילו להוריד מחירים. ככל הנראה נבחין בזה יותר בפרויקטים באזורי פריפריה, שם הביקושים נמוכים יותר".

ליאת דניאל, מחברת We משכנתא וגיוס אשראי לפרויקטים, מוסיפה על דבריו של אייל, וטוענת כי "לכאורה נוצר מצב של ירידה במחירי הדיור, אבל מה שקורה בפועל הוא שהביקושים עדיין גבוהים, בהתחשב בין היתר בקצב גידול האוכלוסייה וביקושי חוץ, מה שמעורר חשש לקחת משכנתאות בריביות גבוהות. מלבד זאת, אנו מבחינים כיום בתופעה שגם היזמים נמנעים לבנות בגלל עלויות המדד, תשומות הבנייה ועלויות המימון. אם תמשיך מגמת הירידה בהתחלות הבנייה, ייווצר שוב מצב שהביקוש יעלה על ההיצע, כך שמחירי הדירות יזנקו שוב לשמיים".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully