וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נגמרו החגיגות: כיצד יושפע שוק מגורי היוקרה מגל הפיטורים בהייטק?

עודכן לאחרונה: 10.1.2023 / 11:35

זינוק מחירי הדיור, שיעור האינפלציה וחוסר הודאות המאפיין את הכלכלה העולמית גורמים לרבים לחשב מסלול ולתעדף מחדש את החלומות והמאווים. איך זה ישפיע על שוק מגורי היוקרה? שאלנו מומחים

באדיבות רשת ellita living. יח"צ,
באדיבות רשת ellita living/יח"צ

את שנת 2022 אפשר כבר לסכם כאחת הסוערות שחווה המשק הישראלי בהיבט הכלכלי-נדל"ני, ונראה כי שנת 2023, שרק החלה, עתידה לספק גם היא לא מעט דרמות וטלטלות.

העליות הדרמטיות במחירי הדיור, גל הפיטורים בהייטק, שיעור האינפלציה הדוהר והעובדה שהכלכלה העולמית כולה לוטה בערפל, גורמת לרבים לחשב מסלול מחדש ולתעדף מחדש את החלומות והמאוויים.

עדות לכך היא הצניחה החדה בהיקף העסקאות בשוק הנדל"ן בחצי השנה האחרונה. מנגד, מסקרן לראות עד כמה הירידה מצביעה, אם בכלל, על שינוי בשוק מגורי היוקרה. בדקנו עם מומחים.

דן והילה ישראלביץ. עודד סמדר,
דן והילה ישראלביץ/עודד סמדר

"הריבית שהולכת ועולה, עליית המחירים המטאורית של חומרי הגלם והמיתון העולמי, משפיעים באופן מתון ביותר, אם בכלל, על שוק בתי היוקרה", כך לדברי הילה ישראלביץ', מבעלות המשרד "ישראלביץ' אדריכלים" שאמון על תכנון ועיצוב נחלות ובתי יוקרה. "מי שמתעתד לרכוש או לבנות בית יוקרה, לרוב לא מסתמך על משכנתה או הלוואה מהבנק. רובם המכריע של הרוכשים הם בעלי עסקים חובקי עולם, שיש להם את היכולת המעשית לממש ולהגשים את כל הפנטזיות בביתם".

עוד, אומרת ישראלביץ', כי "מרבית הרוכשים של דירות בפרויקטים בתל-אביב עושים זאת לצרכי השקעה", מסבירה ישראלביץ. "הם נוטים להשכיר אותן או להתארח בהן בסופי שבוע כשהם מגיעים לעיר הגדולה להנות מהצגת תיאטרון או בילוי באופרה. רבות מהדירות הללו נרכשות "על הנייר" ואז הרווח מטפס ועולה".

"הבתים הפרטיים, לעומתם, נבנים לרוב על נחלות הכוללות שטחים, חלקם חקלאיים, בהם ניתן לבנות על שטח של עד כ-2.5 דונם בד"כ ושאר השטח משמש כמתחם פנאי עליו לרוב מקימים חוות סוסים, מבנים חקלאיים, גינות ומרחבי דשא עצומים. הנחלות הללו ממוקמות בכל הארץ, במושבים למיניהם, מאזור ירושלים ועד לצפון הרחוק. ניתן לומר שבשנים האחרונות הפריפריה הפכה לרלוונטית ביותר עבור קהלי היעד הללו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
דן והילה ישראלביץ. עודד סמדר,
דן והילה ישראלביץ/עודד סמדר

"אם נתבונן לרגע בבתי היוקרה החדשים שנבנים בישראל נהיה עדים למגמה מעניינת," מסבירה ישראלביץ', "מבחוץ, מרביתם אינם מנקרי עיניים וניתן להגדירם אף כצנועים בדרכם הייחודית. העושר האדריכלי מתגלה אט אט, במסתוריות רבה, כאשר נכנסים פנים למרחב הפרטי. הקונספט האדריכלי והתכנוני עצמו משתנה כמובן בהתאם להעדפות הלקוח ולגודל השטח, אך המגמה עצמה דומה. הבתים הללו רובם ככולם מאוד מיוחדים ומתבססים על סביבת מגורים עוצמתית וחווייתית".

"התחושה היא שנשאבת לעולם אחר; ההתנתקות מהחוץ היא מוחלטת ובני המשפחה נהנים מהרבה פיצ'רים מאוד מפנקים כמו בריכה רחבת ידיים, חדר כושר, ספא, מטבח משני בסמוך למטבח הפורמלי וחדרי אירוח שהפכו כבר לסטנדרט. ההשקעה פר מטר בעיצוב החללים מתחילה בכ-20,000 שקל אבל השמיים במקרה הזה הם בהחלט הגבול. מוצעים כיום שלל מנגנונים ועיצובים טכנולוגיים, כמו בריכה הידראולית עם רצפה מתרוממת, מדרגות קלות מברזל (עניין של כמיליון שקל), טלוויזיות שנובעות ונבלעות ברצפה ועוד. כיום כל פנטזיה ניתנת למימוש".

אדריכלית הילה ישראלביץ. תומר שלום סטודיו תומס,
אדריכלית הילה ישראלביץ/תומר שלום סטודיו תומס

"הייטקיסטים בני 30 ,שמימשו מניות ורכשו פנטהאוזים בתל-אביב, כבר לא יוכלו לעשות זאת";

להערכתה של עדי לביא, סמנכ"לית השיווק וקשרי האדריכלים של MODY, היבטים כמו יוקר המחיה, העלאת הריביות, בפרט על המשכנתאות, והעליה החדה במחירי הדיור אינם צפויים להשפיע באופן ישיר, ודאי לא דרמטי, על רוכשי דירות ובתי היוקרה: "כולנו מרגישים את השינויים בהרגלי הצריכה בהיבטים של פנאי, מותרות ועיצוב הבית, שחלים בעקבות התמורות בכלכלה העולמית, אולם לא נראה שהם ישפיעו במידה ניכרת על רוכשי דירות יוקרה, אלה שצברו את הונם לאורך שנים. מי שכן עשויים להיפגע מהסיטואציה שנוצרה הם המתעשרים החדשים, בפרט שכירים בענף ההייטק שמצוי כרגע במשבר".

באדיבות MODY. יח"צ,
באדיבות MODY/יח"צ

"בשנתיים של הקורונה, במהלכן חברות ההייטק נסקו, שכירים שצברו אופציות הוניות בחברות, היוו כוח קניה משמעותי בשוק דירות היוקרה, אבל עתה, כשגל הפיטורים בענף מתעצם ואלפי עובדים מפוטרים, הם מעדיפים לשמור את האופציות שצברו עד יעבור זעם והמצב יתבהר. בני ה-30, שלפני שנה עלו לכותרות כמי שהצליחו כנגד כל הסיכויים לרכוש דירות פנטהאוז במרכז תל-אביב, כנראה לא יוכלו לעשות זאת בעתיד הקרוב, לעומתם בעלי הון שצברו את הונם לאורך שנים עדיין חזק בתמונה. נראה ששוק בתי היוקרה יחזור לממדים שהכרנו טרם משבר הקורונה".

עוד, אומרת לביא, "נראה שפלח הרוכשים יקטן, אך לא צפוי שינוי ניכר בהיבט הבחירות שהרוכשים יבצעו. אנחנו רואים מגמה יציבה בכל הקשור לרכישת מוצרים של מיטב המותגים הבינלאומיים- החל מאריחים מדוקקים גדולים במיוחד, דרך כיורים באלפי שקלים ועד אסלות מחממות-שוטפות בעשרות אלפי שקלים".

באדיבות MODY. יח"צ,
באדיבות MODY/יח"צ

"הירידה היא בקרב בני מעמד הביניים"

גם לשיטתו של אמיר שאול, מעצב ברשת קונספט רהיטי היוקרה ellita living, המשבר הפיננסי שמתחולל ברחבי העולם לא משפיע על בעלי הממון בבחירת פרטי ריהוט: "מי שרכש רהיטי יוקרה טרם המשבר ממשיך לעשות זאת, אם כן יש ירידה מסוימת היא בקרב בני מעמד הביניים שיכלו עד לא מזמן להשקיע קצת מעבר לטווח שקבעו לעצמם בכדי להנות מאיכות עילאית וכעת מעדיפים להקצות את המשאבים לדברים אחרים, בכל מקרה, מדובר בירידה מינורית".

"אנשים עדיין שואפים לרהט את הבתים שלהם במיטב המותגים מכיוון שהרהיטים הם אלה שמגדירים את הבית", מסביר שאול. "בתוך כך, המגמה הבולטת כיום היא להחזיר עטרה ליושנה. פריטי הריהוט החדשים מעוצבים בסגנון רטרו- הומאז' לפיפטיז ולסיקסטיז, באיכות גימור גבוהה בהרבה ובפרופורציות שמתאימות לתפיסת המגורים החדשה. רוכשים, שמבינים שאלו מוצרים שיישארו רלוונטיים לאורך זמן, מוכנים להשקיע כדי לרכוש דווקא אותם".

באדיבות רשת ellita living. יח"צ,
באדיבות רשת ellita living/יח"צ

איל שימן, מנכ"ל למינם-ישראל, מסביר כי "לא ניתן להתכחש להשפעה שחלה על עליית מחירי החומרים, והריבית במשק. השפעה שאינה באה לידי ביטוי בקרב פרויקטי יוקרה. שם, אין היסוס, להפך, רוצים הכל גדול, יפה ומיוחד. רוצים להתחדש עם חומרים חדשים, מסקרנים ומפתיעים. כחברה שעובדת עם ספקיות מטבחים גדולות בישראל, אנו רואים שכאשר מדובר כאמור בפרויקטים גדולים, ההזמנות ממשיכות כהרגלן, וכאשר מדובר בפרויקטים בסדר גודל בינוני, הלקוחות עושים חושבים".

"לבנות או לשפץ כשהמחירים קופצים בעשרות אחוזים, בהחלט הופך את ההחלטה לכבידת משקל. אני צופה שבכל מקרה, השיפוצים בטווח הארוך ימשיכו כהרגלם. מי שרוצה לחסוך, יעדיף שלא לעשות זאת בביתו הפרטי".

משטחי למינם - איטליה. יח"צ,
משטחי למינם - איטליה/יח"צ
  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully