וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפקט הריבית? הצניחה החדה במספר התחלות הבניה נמשכת

עודכן לאחרונה: 20.12.2022 / 17:27

נתוני הלמ"ס שפורסמו היום מצביעים על ירידה של כ-15% במספר התחלות הבנייה ברבעון השלישי של שנת 2022 - מגמה הנמשכת רבעון שני ברציפות. נקודה חיובית: עליה שנתית של 23% בהתחלות בנייה בהתחדשות עירונית

דירות שהחלה בנייתן, לפי רבע שנה. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, צילום מסך
דירות שהחלה בנייתן, לפי רבע שנה/צילום מסך, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה

קופאים על השמרים? נתונים שפרסמה היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מראים כי ברבעון השלישי של 2022 עמד מספר התחלות הבנייה על 14,675 דירות - ירידה של 15.1% בהשוואה לרבעון שקדם אליו, בו נרשמו 17,293 התחלות בנייה, ושל כ-5% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, שבו החלה בנייתן של 15,482 דירות חדשות.

מדובר בנתון הנמוך ביותר מאז הרבעון הראשון של 2021, וירידה של 24% מהשיא בתחילת השנה.

למרות הירידה, מספר התחלות הבנייה ב-12 החודשים האחרונים עדיין חוצה את רף ה-70 אלף התחלות בשנה - נתון המשקף עלייה של 15.6% לעומת 12 החודשים שקדמו להם (אוקטובר 2020 - אוקטובר 2021).

הירידה בהתחלות הבנייה מצטרפת לנתונים נוספים המעידים על האטה משמעותית בשוק הדיור, בצל העלאות הריבית, הירידה בהיקף העסקאות והתקווה של הזוגות הצעירים לירידת מחירים, שגורמת להם לשבת על הגדר ולחכות להזדמנויות.

אנחנו התרענו - מדובר בבשורה רעה למשק

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, מגיב על הדברים וטוען כי מדובר בבשורה רעה מאד למשק: "זה בדיוק מה שהתרענו לגביו. נתונים דומים לאלה שמפרסמת למ"ס היום, הצגנו בתקשורת ולממשלה כבר לפני כחודשיים. המשך הירידה הדרמטית בהיקף התחלות הבנייה היא בשורה רעה מאוד למשק. כפי שהערכנו, ירידה זו נובעת בראש ובראשונה מעליית הריבית הקיצונית שבחר בנק ישראל לבצע. היא גוררת איתה ירידה ביכולת יזמים וקבלנים לתכנן את פעילותם ובשוליים כבר ניכר קושי של יזמים לאשר ליווים בנקאיים ולממן את הפעילות שלהם בפועל. הבשורה הרעה הזו מצטרפת לפגיעה הממושכת ביכולת של רוכשי דירות לבצע רכישות, לאור הזינוק בריבית על המשכנתאות.

ראול סרוגו. יחצ,
ראול סרוגו/יחצ

עוד, אומר סרוגו, כי "הממשלה הנכנסת חייבת לפעול מייד לשינוי מצב שוק דיור שהפך למשפיע הגדול ביותר על מצב המשק כולו. פתרונות זמניים, כמו העלאת ריבית או הודעה על הגרלות חדשות של דירות הם סכנה ארוכת טווח למשק הישראלי. אנחנו בהתאחדות קוראים לראש הממשלה ולשרים להגיע איתנו ועם השלטון המקומי לעסקת החבילה שאותה הצענו, שבמסגרתה היצע הדירות יגדל דרמטית על ידי כך שהמדינה תמכור קרקע ל-100 אלף יחידות דיור בכל אחת משלוש השנים הקרובות, הממשלה תעמיד מימון מקיף של תשתיות שיאפשרו לרשויות מקומיות לקלוט דירות חדשות בהיקף גדול ובמקביל תקבע עצירה מוחלטת של עליית המחירים שאליה אנחנו, היזמים והקבלנים נהיה מחויבים".

נקודה חיובית: עלייה שנתית של 23% בהתחלות בנייה בהתחדשות עירונית

למרות הירידה בהתחלות הבנייה הכלליות כאמור, מניתוח של נתוני התחלות הבנייה בתחום ההתחדשות העירונית שביצעו בחברה לפיתוח והתחדשות עירונית עולה כי בחודשים אוקטובר 2021 - ספטמבר 2022, החלה בנייתם של 11,592 יח"ד, במסגרת מיזמי פינוי בינוי, כאשר בתקופה המקבילה אשתקד החלה בנייתם של 9,602 יח"ד - כך שמדובר בעלייה משמעותית של 23% במהלך השנה האחרונה.

גם בחישוב הרבעוני נרשמה עלייה קלה בהתחלות הבנייה, כאשר ברבעון השלישי של 2022 החלה בנייתן של 2,813 יח"ד במיזמי פינוי בינוי לעומת 2,681 ברבעון השני של השנה.

עלייה של 43% במחוז המרכז; במחוזות הצפון והדרום כמעט ולא חל שינוי

כאשר בוחנים את הפילוח לפי מחוזות גיאוגרפיים, ניתן לראות כי במחוז תל אביב הייתה עליה של כ-15% ב-12 החודשים האחרונים, כאשר החלה השנה בנייתם של כ-6,788 יח"ד במסגרת מיזמי פינוי בינוי, לעומת 5,905 יח"ד בתקופה המקבילה אשתקד.

במחוז המרכז נרשמה עלייה של 43%, כאשר החלה השנה בנייתם של 2,897 יח"ד לעומת 2,015 יח"ד בתקופה המקבילה אשתקד.

בירושלים נרשמה עלייה משמעותית של כ-70%, והחלה בנייתן של 519 יח"ד במסגרת הריסה ובנייה מחדש לעומת 305 יח"ד בתקופה המקבילה.

במחוז חיפה, לעומת זאת, לא נרשם שינוי משמעותי והחלה בנייתם של כ-730 יח"ד. כך גם במחוזות הצפון והדרום, כאשר במחוז דרום החלה השנה בנייתם של כ-312 יח"ד ובמחוז הצפון 331 יח"ד.

התחלות בנייה במסגרת מיזמי פינוי בינוי לפי מחוזות. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, צילום מסך
התחלות בנייה במסגרת מיזמי פינוי בינוי לפי מחוזות/צילום מסך, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה

ניר שמול, מנכ"ל החברה לפיתוח והתחדשות עירונית, ציין כי "הגידול בהתחלות הבנייה בהתחדשות עירונית בהחלט מעודד, ואני מקווה שהמגמה תמשך ביתר שאת בשנה הבאה. להערכתי המצב היום בשוק הנדל"ן, עליית מחירי הקרקעות והריבית יעודדו את היזמים להמשיך ולהשקיע בהתחדשות עירונית. כל עוד הממשלה החדשה תשכיל להסיר חסמים, לתת תמריצים נוספים לרשויות המקומיות, ותעודד התחדשות עירונית גם במרחבים בצפון הארץ ודרומה - שיעור התחלות הבנייה בהתחדשות עירונית ימשיך לעלות".

ניר שמול, מנכ"ל החברה לפיתוח והתחדשות עירונית. יח"צ,
ניר שמול, מנכ"ל החברה לפיתוח והתחדשות עירונית/יח"צ
  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully