וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתרי הבנייה בהתנחלויות: אין חוק, ואין מי שיאכוף

עודכן לאחרונה: 12.12.2022 / 23:38

על רקע האסון היום באתר הבניה בגבעת זאב מתגלה התמונה האמיתית של הבנייה מעבר לקו הירוק - חוקי העבודה והבטיחות לא קיימים, בעוד ישנם אלפי אתרי בניה ללא שום פיקוח ובקרה

בווידאו:קריסת הפיגומים בגבעת זאב/דוברות כבאות והצלה, רוני כנפו

שערוריית הבנייה ביו"ש: מול כל תוכניות הבניה הגרנדיוזיות של הממשלה החדשה בשטחי יהודה ושומרון - ועל רקע האסון שהתרחש היום באתר הבניה בגבעת זאב - מתברר כי חוקי העבודה והבטיחות אינם קיימים כלל מעבר לקו הירוק, בעוד אלפי אתרי בנייה, ובהם עשרות אלפי פועלי בניין, מתנהלים באופן יום יומי ללא פיקוח ובקרה כלל.

זאת, עד שקורה אסון ואז מוזעקים לאתר יחידת פלס של המשטרה, המלווים במפקחי זרוע העבודה של המדינה. עד אז - אין מי שיאכוף את חוקי הבטיחות בשטח, ונראה כי איש כרצונו יעשה.

גם במשרד העבודה מודים כי חוקי הבטיחות אינם בתחום אחריותם מעבר לקו הירוק. הדבר מעלה שאלות קשות יותר לנוכח הבניה המאומצת שמתכננת המדינה לעשות עכשיו במעטה הממשלה החדשה. "אין פלא שקרסו פיגומים מתשע קומות", אומר עורך הדין אלדן דנינו, מומחה לבטיחות בענף הבניה ולאחריות תאגידית, ואיש הפרקליטות לשעבר, המלווה היום את תחום הבטיחות, "כל מה שהכרנו בתחומי ישראל בנושא דיני עבודה ובטיחות מפיקוח ובקרה פשוט אינו קיים בשטחים, ועד שמתרחש אסון לאיש גם לא איכפת".

"מצב אבסורדי, שאין להשלים איתו בשום אופן"

ראשית, באתרי בנייה הממוקמים מעבר לקו הירוק, דוגמת גבעת זאב, חקיקת הבטיחות בעבודה כלל לא חלה. כפועל יוצא מכך, לא מתבצעת פעילות אכיפה של משרד העבודה ומנהל הבטיחות.

הלכה למעשה, מדובר על היעדר שליטה והפקרות של המדינה באתרי הבנייה הללו שלא מפוקחים. יש לציין, כי נורמות הבטיחות החלות בשטחי ישראל, לא חלות מעבר לקו הירוק.

אם לא די בכך, לא רק שאין אכיפה בימות השגרה של מנהל הבטיחות באתרים אלו, אלא כשמתרחש אירוע תאונה, כפי שקרה היום בגבעת זאב, מפקחים מטעם מנהל הבטיחות במשרד העבודה, מגיעים לשטח וחוקרים את האירוע. "המדובר על פופוליזם ומצב אבסורדי, שאין להשלים איתו בשום אופן", אומר עו"ד דנינו.

פיגומים קרסו בבניין בגבעת זאב. מדברים תקשורת, אתר רשמי
אסון בגבעת זאב: פיגום של 12 קומות קרס באתר בנייה/אתר רשמי, מדברים תקשורת

גם בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ מביעים חוסר ידיעה על המתרחש בנושאי אכיפה ופיקוח מעבר לקו הירוק.

ממטה בטיחות ענף הבניה של התאחדות הקבלנים והקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה נמסר: "אנו משתתפים בצער משפחות שני העובדים שנהרגו היום באתר הבניה בגבעת זאב ושולחים איחולי החלמה מלאה לפצועים. מדובר בתאונה חריגה שלא הייתה צריכה לקרות. עם זאת, נציין שענף הבניה והתשתיות מצוי בשלוש השנים האחרונות בתהליך שינוי תרבות הבטיחות שניכר באתרי בנייה רבים מאוד בישראל. נתוני מנהל הבטיחות של הממשלה מצביעים על ירידה ממושכת במספר ההרוגים בענף מ-40 בשנת 2019 ל-25 השנה. נציין עוד כי בשנים האחרונות זינק מספר העובדים בענף לאור זינוק בהיקף הבנייה ל-320 אלף. נכון להיום, שנת 2022 תהיה הראשונה מזה עשרות שנים שבה, על פי המדד הבינלאומי לתחום תאונות העבודה, הגענו לנתון חד ספרתי של הרוגים ל-100 אלף עובדים".

"באוגוסט האחרון לצערי משרד הכלכלה והממשלה היוצאת עצרו תקציבים שעסקו בהכשרות בטיחות ואנחנו רואים תוצאות קשות בשטח", אומר משה בן זקן, מנכ"ל הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה.
לדבריו, הקרן לעידוד ופיתוח יצאה לפני מספר ימים בקמפיין ענק להגברת המודעות לבטיחות העובדים באתרי הבניין - בדיוק בגלל תאונות כמו שראינו היום. לצד הגברת האכיפה הדרושה צריך גם תרבות והסברה במשך כל ימות השנה להצלת חיי אדם.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully