וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החלום של סמוטריץ' - הסיוט של ביידן: התכנית להורדת מחירי הדיור במרכז

עודכן לאחרונה: 11.12.2022 / 12:59

אחרי שנים של קיפאון: הממשלה החדשה בונה על עיבוי היקפי הבנייה ביהודה ושומרון במטרה להוריד את מחירי הדיור במרכז, עם קידום תכניות להקמת אלפי יחידות דיור חדשות. האם זה יעבוד?

סמוטריץ', התנחלויות. יונתן זינדל, פלאש 90
התכנית של הממשלה החדשה לבנייה ביהודה ושומרון תוביל לירידה במחירי הדיור במרכז הארץ?/פלאש 90, יונתן זינדל

גן העדן של סמוטריץ' ובן גביר, החשש של ביידן: הממשלה החדשה בונה על הרחבת היקפי הבנייה בשטחי יהודה ושומרון, במטרה להגדיל את ההיצע ולהוזיל את מחירי הדירות במרכז הארץ.

האם זה יעבוד? ספק גדול.

קודם כל, יש לציין את המובן מאליו - הרחבת הבניה ביו"ש אינה תכנית כה פשוטה, במיוחד מול ראשי הממשל הדמוקרטי בארה"ב, מה שמקשה על הבנייה המסיבית הדרושה להשגת המטרה.

בנוסף, אנחנו כבר לא בשנות ה-80, אז דיברו על איכות חיים בדמות וילה עם בריכה ורכב מנהלים מסוג ולוו בזיל הזול. היום אנחנו נמצאים במקום אחר. אלפי מנשה, אלקנה ואריאל, נחשבים כיישובי קונצנזוס לכל דבר כיום - כאשר המחירים שם כבר לא רחוקים כל כך מהמחירים במרכז הארץ.

קצת מחירים, בסיוע חברת דרא, המתמחה בשיווק דירות:

  • באלפי מנשה, לדוגמה, משווק כיום דגם דו משפחתי 170 מ"ר, 6 חדרים, ב-3.3 מיליון שקל.
  • בנוקדים, דגם דו משפחתי 182 מ"ר, 7 חדרים משווק ב-3.150 מיליון שקל.
  • במעלה אדומים, משווקת דירת 5 חדרים, 126 מ"ר, ב-2.9 מיליון שקל.
  • בקרית נטפים, משווקת דירת 4 חדרים, 116 מ"ר, ב-מיליון וחצי שקל.

לא שמאל ולא ימין

לפני כשנה, התעורר שר השיכון, זאב אלקין, ושיווק 1300 דירות ביהודה ושומרון אחרי שנים של קיפאון, ביניהן כ-792 דירות באריאל. "כפי שהבטחנו, אנחנו גם מקיימים", הצהיר השר, ואמר כי "חיזוק והרחבת ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון הוא דבר הכרחי וחשוב מאוד בחזון המפעל הציוני. אחרי תקופה ארוכה של קיפאון בבנייה ביהודה ושומרון, אני מברך על שיווקים של למעלה מ-1,000 יחידות דיור. אמשיך ואחזק את ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון".

ממשלת שמאל או ימין, השיווק ביו"ש מעולם לא היה חלק. תמיד מבטיחים הרים ומשווקים במשורה. דווקא ממשלת אולמרט בשעתו הפציצה בשיווקים ביהודה ושומרון. נתניהו היה חלש יותר, שכן כל בניה כזו גררה טלפון בקו האדום מהבית הלבן.

ניתן עוד דוגמה. יממה בלבד לאחר שנשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, עזב את ישראל בביקורו האחרון, פרסמה רשות מקרקעי ישראל את תוצאות מכרז מחיר מטרה בגבעת המטוס בירושלים, לבנייה של 83 יחידות דיור.

לידיעת הממשלה הימנית החדשה - בלשכת ראש הממשלה לפיד נמנעו מפרסום מכרזים רגישים ערב בואו של ביידן, כדי להימנע מהתקרית שהייתה בביקורו הקודם של ביידן בישראל, בשנת 2010, כשכיהן בתפקיד סגנו של נשיא ארה"ב דאז, ברק אובמה.

כזכור, באותו מקרה התפתח משבר חמור מול האמריקאים, כאשר בעת ביקורו של סגן הנשיא ביידן בארץ, אושרה בניית 1,800 יחידות דיור בשכונת רמת שלמה בירושלים.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
גבעת המטוס, יאיר לפיד. ליאור מזרחי, סיוון פרג', פלאש 90
גבעת המטוס: בלשכת ראש הממשלה לפיד נמנעו מפרסום מכרזים רגישים ערב בואו של ביידן/פלאש 90, ליאור מזרחי, סיוון פרג'

במכרז בגבעת המטוס זכתה חברת 'באמונה', שהציעה את המחיר הנמוך למ"ר לדירה העומד על 15,000 שקלים, הזהה למכרז עבר שנסגר בשכונה בינואר 2021. הערכות הן שדירות בשוק החופשי ימכרו לפי מחיר של כ-30,000 שקל למ"ר.

גבעת המטוס היא גבעה בגובה של 813 מטר מעל פני הים, הממוקמת בין הר חומה וגילה ובין בית צפאפא וצור באהר, מדרום לקו הירוק. תוכנית הבנייה במקום קודמה מאז 2007, וב-2012 אושרה והיא כוללת בנייה של כ-2,600 יחידות דיור, הקמת מתחם מלונות לאורך דרך חברון ואזור תעסוקה ושירותים עירוניים.

למרות שהתוכנית אושרה לפני כעשור היא לא קודמה בשל התערבות אמריקנית. נשיא ארה"ב דאז, ברק אובמה, הביע התנגדות להקמתה בטענה שהשכונה עשויה ליצור רצף טריטוריאלי שינתק את מזרח ירושלים מבית לחם.

עם עלייתו של דולנד טראמפ לכס הנשיאות, הוסרה ההתנגדות האמריקנית, מה שנתן אור ירוק לרה"מ דאז, בנימין נתניהו, לקדם את הקמת השכונה, ובאמצע חודש נובמבר פרסמה רשות מקרקעי ישראל מכרז לבניית 1,257 דירות במקום.

דרור אוהב ציון, מנכ"ל ובעלים של חברת שיווק הנדלן דרא. דנה תמרי,
דרור אוהב ציון, מנכ"ל ובעלים של חברת שיווק הנדלן דרא/דנה תמרי

"אני לא יודע אם יו"ש תוריד את המחירים במרכז אבל אני חושב שיותר ביקושים יופנו ליו"ש בגלל הקושי הגדל לרכוש דירות בתוך תחומי הקו הירוק במרחק סביר ממרכז הארץ", מסביר דרור אוהב ציון, מנכ"ל חברת דרא, "עליית המחירים ועליית הריבית מרחיקים את חלום הדירה במרכז מהרבה משפחות אשר נתקלות בסירובי מימון מהבנקים. הישובים ביו"ש, הממוקמים קרוב יחסית לקו הירוק, עם נגישות טובה לערים הגדולות, יהוו אלטרנטיבה טובה לרוכשי הדירות אשר מתקשים לעמוד במחירי הדירות במרכז".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully