וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיר עם אנרגיה ירוקה: החשמל בחדרה יעלה פחות?

עודכן לאחרונה: 8.12.2022 / 14:02

עיריית חדרה מקדמת בימים אלו מיזם אנרגיה חדשני, שעתיד לייצר חשמל "ירוק ובריא" ולהוזיל את מחירי החשמל בעיר. על פי התכנון, הרשות תפיק, תספק ותנהל את משק האנרגיה באופן עצמאי

ארובות תחנת כוח חדרה. ראובן קסטרו
עיריית חדרה תפיק, תספק ותנהל את משק האנרגיה בעיר באופן עצמאי/ראובן קסטרו

על רקע הצפי לעלייה משמעותית במחירי החשמל, כפי שדיווחה לאחרונה רשות החשמל, עקב הזינוק במחירי הגז הפחם בעולם, מה שמשפיע באופן ישיר על עלויות הייצור - האם מיזם חדשני של הרשות המקומית והחברה הכלכלית בחדרה יוזילו את מחירי החשמל בעיר?

החברה הכלכלית חדרה, בשיתוף עם החברות מידן ומשק אנרגיה, מקדמות מיזם משותף העשוי לכלול, בין היתר, אספקה, הולכה, חלוקה וייצור של חשמל, זאת בנוסף ליוזמות שונות בתחום האנרגיה והחדשנות המיועדות לרווחת וטובת ציבור תושבי העיר חדרה.

חדרה - חלוצה במעבר לפעילות אנרגטית נקיה במודל יזמי

בשנים האחרונות פועלת העיר חדרה במטרה לבסס עצמה כעיר האנרגיה של ישראל - להרחיב באופן משמעותי את השימוש בתחבורה חשמלית בעיר ולקדם באופן נרחב פעילות של מחזור פסולת.

על פי הצפי הנוכחי, בטווח של 3-5 שנים מתחילת הפעלתו של המיזם - עשויים לרדת גם מחירי החשמל לצרכנים בחדרה. זאת, כתוצאה מייצור חשמל סולרי, או באמצעות חשמל המיוצר מפסולת עירונית תוך תכנון מתקן להשבת אנרגיה.

ניר בן חיים, ראש העיר חדרה בפועל, אמר כי "הקמת מיזם האנרגיה הוא מהלך משמעותי עבור העיר באמצעותו נוכל לייצר חשמל ירוק ובריא עבור תושבי חדרה, מוסדות השלטון המקומי ולקדם פרויקטים פורצי דרך בתחום האנרגיה. על כן, חשוב לנו ליישם כרשות מקומית, באמצעות החברה הכלכלית, פרויקטים שישפרו את איכות החיים גם בפועל, ולהראות כיצד אפשר לייצר מרחב עירוני חכם, ירוק וחוסך כסף".

עיר האנרגיה של ישראל

חדרה חיזקה בשנים האחרונות את מעמדה כעיר האנרגיה של ישראל. החברה הכלכלית לפיתוח חדרה פרסמה קול קורא ראשון מסוגו הקורא ליזמים פרטיים לפעילות משותפת עם החברה הכלכלית לטובת הקמת מיזמים אנרגטיים לטובת הציבור. מדובר במיזם משותף עם גורמים פרטיים בתהליך ארוך טווח, הכולל בין היתר ייצור, אגירה, ניהול, אספקה, והולכה של חשמל, לצד פריסת רשת טעינה עירונית ומעבר לתחבורה חשמלית וכן השקעה בתשתיות ואמצעי קצה למעבר לאפס פסולת להטמנה.

לאחרונה הכריזה החברה הכלכלית על הזוכה - פעילות משותפת של חברת מידן (Miden) ומשק אנרגיה. במסגרת הקול קורא החברות הזוכות יתקינו, בין היתר ולאחר אישורי המנהלת המשותפת שהוקמה, מערכות סולאריות לייצור חשמל במגוון יישומי דו-שימוש במרחב הציבורי, מתקני אגירת אנרגיה במקטעי החלוקה, מערכת אספקת חשמל והתייעלות אנרגטית, פריסת עמדות טעינה כחלק ממעבר לתחבורה חשמלית, מתקני מיחזור וטיפול בפסולת העירונית ועוד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

אנרגיה משותפת

"מידן" היא חברה לעצמאות אנרגטית שמטרתה לצמצם את פליטות גזי פחמן, בין היתר באמצעות התקנת מערכות סולאריות לייצור חשמל במרחב הציבורי, הצבת המערכות על גגות המוסדות והבתים בעיר.

שותפתה לפעילות, משק אנרגיה, הינה חברה ציבורית העוסקת הן בייצור חשמל משלל מקורות (מתחדשות וקונבנציונאלי) והן בתחום אספקת החשמל. בין היתר, מחזיקה החברה כ-41% מתחנת הכוח דליה, אחת מתחנות הכוח הפרטיות הגדולות בישראל, ומחזיקה בפרויקטים סולאריים בהיקף של כ-190 מגה-וואט.

החברות סבורות כי שיתוף הפעולה ביניהן מאפשר להעניק למגזר המוניציפאלי את שלל השירותים וההתייעלות הנדרשת לו, וזאת באמצעות הכלים העומדים בידי כל אחת מהחברות.

החדשנות במהלך תבוא לידי ביטוי בשני מובנים. הראשון, שילוב תחומי האנרגיה, התחבורה והפסולת בפעילות מוניציפאלית, אשר הופכות את הפרויקט לשאפתני גם בהיקפיו התפעוליים וגם ביכולתו לנהל את רוב משק האנרגיה ברשות. השני, יישומם של האלמנטים השונים מהצרכנים הציבוריים, העסקיים ועד משקי הבית הפרטיים בחדרה, במטרה לשלוט בכל משק החשמל ברחבי העיר באמצעות ייצור, אספקה , ניהול , אגירה והולכת החשמל.

שי ארנט-כהן, מנכ''ל החברה הכלכלית חדרה: "הפרויקט שיזמנו הוא חדשני ופורץ דרך, כשעל פי תחזיותינו פוטנציאל ההשקעה בפרויקטים השונים יכול להגיע לסכומים משמעותיים על פני חמש שנים. מחצית מכלל הרווחים מהמיזם יגיעו לרשות המקומית, דרך החברה הכלכלית, ויושקעו חזרה בעיר ובתושביה. המתווה העסקי מאפשר להגיע להיקפים משמעותיים הרבה יותר, בהתאם להתפתחות המואצת של משק החשמל שאנו עדים לה בתקופה האחרונה. החזון שלנו הוא לייצר בחדרה גם אמצעי אגירה מקומיים ואמצעי ייצור חשמל מקומי ו-'ירוק', כשחברת חשמל רק נותנת לנו גיבוי, ובכך אני מעריך שנוכל גם להוזיל את עלויות החשמל לתושבים ולרשות".

מנכ"ל משק אנרגיה, אבנר ארד מציין: "משק אנרגיה מברכת את חכ"ל חדרה על החזון והעבודה שהביאו להשקת מיזם האנרגיה, ורואה בה שותפה מצוינת לשותפות ארוכה ומוצלחת. במיזמים מסוג זה, המקדמים תפיסה רחבה של ניהול משק האנרגיה העירוני, מייצור מתחדש ועד התייעלות אנרגטית, קיים פוטנציאל רחב לשיפור חיי התושבים וחסכון בעלויות".

שי ארנט-כהן, מנכ''ל החברה הכלכלית חדרה. החברה הכלכלית חדרה,
שי ארנט-כהן, מנכ''ל החברה הכלכלית חדרה/החברה הכלכלית חדרה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully