וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתונים מדאיגים: אז מה באמת קורה בשוק הדיור?

עודכן לאחרונה: 1.12.2022 / 14:41

מעניין אתכם לגלות מה בדיוק קורה היום בשוק הדיור בעקבות העלאת הריבית? מחקר חדש שנערך במרכז המחקר והמידע של הכנסת מגלה כמה פרטים ממש מדאיגים לגבי המשכנתאות שלכם. אתם יושבים?

חבר הכנסת ינון אזולאי. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
חבר הכנסת ינון אזולאי/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

תשלומי המשכנתה רק ממשיכים לעלות, תקופת פירעון המשכנתה מזנקת, ויותר גרוע - עלייה של שנה וחצי בהארכת המשכנתאות. כך עולה ממחקר שנערך במרכז המחקר והמידע של הכנסת.

המחקר נכתב בעקבות בקשה של חה"כ ינון אזולאי ממפלגת ש"ס, ועניינה נתונים על השינוי במדד מחירי דירות בבעלות, מאחר ושוק הדיור מתנהג באופן מחזורי בגין שינויים בגורמי ביקוש (כגון דמוגרפיה ושער הריבית שמשפיע על רוכשי דירות), הנתקלים בהיצע קשיח.

לפי הגרף: מאז מאי 2022 החלה העלייה בריבית על משכנתאות, שהובילה לעלייה במספר חודשי היצע. לשכת המידע והמחקר של הכנסת, דוברות הכנסת
לפי הגרף: מאז מאי 2022 החלה העלייה בריבית על משכנתאות, שהובילה לעלייה במספר חודשי היצע/דוברות הכנסת, לשכת המידע והמחקר של הכנסת

אפשר לראות כי בשנים 1993 עד 2022 מדד מחירי הדירות בבעלות עלה בשיעור שנתי ממוצע ריאלי של 3.3%. כמו כן, בין החודשים ינואר 2020 עד אוגוסט 2022 המדד זינק בשיעור חד של 32.1%.

עליה חדה זו נבעה הן בגין עליה במדד תשומות הבנייה בתקופה זו, והן בגין עליה בביקושים, העשויה להתרחש ממגוון סיבות, וביניהן 'ירידה מהגדר' של משתתפים רבים בהגרלות תוכנית "מחיר למשתכן" ודומיה עקב המתנה ארוכה, ורכישת דירה בבעלות פרטית, שינוי ברגולציה על המשכנתאות שאפשרה הגדלת משקל מסלול הפריים משליש לשני שליש, ועוד.

עם זאת, בחודשים האחרונים החל בנק ישראל להעלות את הריבית במשק, דבר שכמובן הוביל לעליה גם בריבית על משכנתאות, ובעיקר במסלול ריבית משתנה לא צמודה (פריים).

ניתן לראות כי מאז מחצית שנת 2022, החלה העלייה בריבית על משכנתאות, דבר שהוביל באופן טבעי לירידה בביקושים, ועקב כך לעלייה במספר חודשי היצע (ראו תמונה המצורפת מעלה)

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

לפי המחקר, עליית הריבית בחודשים האחרונים עשויה להוביל לדברים הבאים:

  • ירידה בביקושים לרכישת דירה מצד אחד ועלייה בביקושים לדירות שכורות מן הצד השני. יש לציין כי במקביל חלה קפיצה בעלייה לישראל מהמדינות אוקראינה ורוסיה בעקבות המלחמה, שהגדיל גם היא את הביקוש לדירות שכורות.
  • ירידה בביקושים של רוכשי דירות לטובת השקעה - המובילה להקטנת היצע הדירות השכורות.
  • העלאת תשלומי המשכנתה של משקי בית רבים והקטנת היכולת לרכוש דירה ראשונה.

מדד שכר הדירה מבוסס על מדגם של כ-17 אלף תצפיות, המייצג שלוש קבוצות שוכרים:

  • קבוצת שוכרים המצויים תחת חוזה בו שכר הדירה נותר ללא שינוי או מוצמד לפי מנגנון הצמדה (כמו למדד המחירים לצרכן). המשקל הממוצע של קבוצה זו בחודשים מאי-אוקטובר 2022 הוא כ-87%.
  • קבוצת שוכרים שמחדשים חוזה שהסתיים באותה דירה. המשקל הממוצע של קבוצה זו בחודשים מאי-אוקטובר 2022 הוא כ-10%.
  • קבוצת שוכרים חדשים בדירה חדשה. המשקל הממוצע של קבוצה זו בחודשים מאי-אוקטובר 2022 הוא כ-3%.
השינוי במדד שכר דירה ובמרכיבים השונים שלו. מרכז המחקר והמידע של הכנסת, דוברות הכנסת
השינוי במדד שכר דירה ובמרכיבים השונים שלו/דוברות הכנסת, מרכז המחקר והמידע של הכנסת

החל מחודש מאי 2022 החלה הלמ"ס לפרסם את השינוי במרכיבי שלוש הקבוצות. בקבוצת השוכרים המצויים תחת חוזה כמעט ואין שינוי.

בתמונה המצורפת מעלה ניתן לראות את השינוי במדד שכר דירה ובמרכיבים השונים שלו (קבוצה שוכרים המחדשים חוזה שהסתיים באותה דירה, וקבוצת שוכרים החדשים בדירה חדשה).

אפשר לראות כי מדד שכר דירה הכולל עלה בחודשים אפריל עד אוקטובר 2022 בכ-3.1% (שיעור חודשי ממוצע של 0.5%), מדד קבוצת שוכרים שמחדשים חוזה שהסתיים עלה בחודשים האחרונים בין 1% ל-3.7%, ומדד קבוצת שוכרים חדשים עלה בחודשים האחרונים בין 5% ל-8%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully