וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוצים להוריד את מחירי הדיור? זה מה שאתם צריכים לעשות

משה מילר

עודכן לאחרונה: 29.11.2022 / 12:44

רגע לפני התפזרות הממשלה הנוכחית וכניסתה של ממשלה חדשה, להלן הסבר קצר לפוליטיקאים בטרם יתחילו להפריח סיסמאות. משה מילר, בעלים ומנכ"ל קבוצת שובל, בטור מיוחד לוואלה נדל"ן

משה מילר, בעלים ומנכ"ל קבוצת שובל. ערן לביא,
משה מילר, בעלים ומנכ"ל קבוצת שובל/ערן לביא

הממשלה חייבת תכנית אסטרטגית אמיתית לטיפול במשבר הנדל"ן. נדמה שעל אף שלאורך כל העשור האחרון דיברו ממשלות ישראל גבוה בנושא מחירי הדיור בישראל - עד כה כשלו כל הניסיונות להתמודד עם הפער בין הביקוש להיצע אשר ממנו נובעים מחירי הנדל"ן הגואים.

מחירי הדירות לא יכולים לרדת בעתיד הקרוב, ואסביר למה:

הסיבות לעליית מחירי הדיור

העובדה שהממשלה מספסרת בקרקעות ומאלצת יזמים לקנות אותן במחירים מופקעים, רגולציה המעמיסה על יזמים דרישות שמייקרות את העלויות עקב הצורך בהעסקת צי של יועצים, לוחות הזמנים הארוכים של ועדות התכנון, תשומות הבניה וכוח האדם, ועוד. אלו רק חלק מהסיבות לעליית מחירי הדיור.

בשנים האחרונות פורסמו מכרזים ללא הגבלת מחיר הקרקע, מה שהביא יזמים לרכוש אותן במחירים גבוהים. היום, היזמים נאנקים תחת המימון שלקחו, ועל כן - אין סיכוי שירשו לעצמם לספוג הפסדים. אם מישהו חושב שהיזמים יספגו לבד את עלויות המימון, הוא טועה.

אנחנו בקבוצת שובל, למשל, רכשנו קרקעות בתל אביב ובאזורי ביקוש אחרים בארץ, אבל ככל שמדובר באזורים אלה, אנחנו מאמינים שהביקוש לפרויקטים יהיה בהתאם לתמחור שהערכנו בעת רכישת הקרקע.

יחד עם זאת, כמות המכרזים שפורסמו לא הדביקה את הביקוש, שהרי האוכלוסייה במדינת ישראל מתרבה בצורה מטורפת, ולכן יזמים רכשו קרקעות פרטיות, שהמצאי שלהן נמוך מאד - במחירים גבוהים.

כעת, לאור המצב, השוק בקיפאון ויזמים ממעטים לגשת למכרזים או לרכוש קרקעות לאור חוסר הודאות. מי שבכל זאת ניגש למכרז, מתמחר רווח קבלני גבוה יותר מבעבר לאור הסיכון (לוקחים בחשבון את הריביות הגבוהות והמשך עלייתן).

המשמעות לכל זה היא ירידה בבניה. הממשלה לא יכולה לעמוד מנגד ולחשוב שהעלאת הריבית על ידי בנק ישראל היא המזור לעליית המחירים. בל נשכח שכשיזמים לא קונים קרקעות, המדינה מאבדת הכנסות.

אז מה צריך לעשות? הפתרונות לפניכם

ראשית, על בנק ישראל לעצור את העלאות הריבית כדי שלא יהיה מיתון. ליזמים יהיה יותר קל להתמודד עם עלית הריביות מאשר לאזרחים. ולכן, הממשלה חייבת לתת את הדעת לסוגית חוסר היכולת לקחת משכנתה.

הממשלה תהיה חייבת להכניס את היד לכיס כדי לאפשר לאזרחיה יכולת לקורת גג, ולסבסד רכישות דירה בשלל דרכים - למשל, על ידי יצור מנגנון לעידוד צעירים לעבור לפריפריה תוך הקמת תשתיות תחבורה ותעסוקה, וכן עידוד יזמים לבנות בפריפריה.

יש להוריד מס רכישה ולאפשר גם למי שאין כסף להשקיע בדירות. המשקיעים אינם אויב ומעולם לא היו האחראים לעליית מחירי הדיור, אלא דווקא הדלק לענף.

בנוסף, הממשלה חייבת לשחרר אותנו מחוסר הודאות ולהוריד את חסמי הבניה המרכזיים - הבירוקרטיה והעיכוב במתן היתרים. אין לזה אח ורע במדינה מתוקנת.

כמו כן, אין מדיניות נכונה של הפשרת קרקעות שתיתן היצעים נכונים בהתאמה לביקושים. הממשלה חייבת לטפל בהתמשכות הליכי התכנון והבניה שהם הגורם העיקרי לעליות המחירים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
רכישה בית. ShutterStock
אילוסטרציה: מילר מסביר מדוע מחירי הדירות לא יכולים לרדת בעתיד הקרוב/ShutterStock

הרעיון של הצפת השוק כדי להוריד מחירים הוא מהלך מניפולטיבי שיפגע בחלק מהיזמים, ומי שסבור שיזמים סינים יחליפו את הישראלים הוא חסר אחריות.

בנוסף, יש להטיל סנקציה על רשויות שלא עומדות בלוחות זמנים. כיום, אין הטלת אחריות אישית על נושאי משרות ברשויות המקומיות שלא ממלאים את תפקידם ולא עומדים בלוחות הזמנים הקבועים בחוק ובדרישותיו.

כמו כן, יש להגדיל משמעותית את היתרי העבודה לפועלים מהשטחים ולאפשר להם לישון בישראל בכפוף לכל הצרכים הביטחוניים ובדיקות ביטחוניות קפדניות.

לסיכום, יש להקים צוות ממשלתי שיהיה אחראי להסרת חסמים בירוקרטים בהם נתקלים יזמים. אני מציע לממשלה החדשה להקים צוות בשיתוף היזמים והקבלנים, ולא לאנוס אותנו - כי טוב לא ייצא מזה.

רוצים להוריד מחירים? הגבילו את מחירי הקרקע, הפחיתו בירוקרטיה, טפלו ברשויות וברמ"י אבל אל תפילו על כתפי היזמים את יוקר הדיור.

משה מילר, בעלים ומנכ"ל קבוצת שובל היוזמת ומבצעת פרויקטי נדל"ן למגורים, למסחר ותעסוקה בכל הארץ.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"I

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully