וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפעם באמת? גפני בועדת הכספים: נקפיא את המשכנתאות

עודכן לאחרונה: 28.11.2022 / 18:44

ישיבה ראשונה מרתקת בועדת הכספים החדשה שעסקה בנושאי הדיור הבוערים לצד עליית הריבית הנמשכת. לישיבה הוזמנו נגיד בנק ישראל ומנכ"ל התאחדות הקבלנים, שקרא להכיר בריבית על המשכנתאות כהוצאה מוכרת

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני. דני שם טוב, דוברות הכנסת
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני/דוברות הכנסת, דני שם טוב

ישיבת הפתיחה של ועדת כספים החדשה בכנסת, בראשות היו"ר משה גפני, התקיימה היום (ב') בהשתתפות נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, ו-מנכ"ל התאחדות הקבלנים בוני הארץ, אמנון מרחב.

הדיון עסק בין היתר בנושאי הדיור הבוערים כבר תקופה ממושכת, לצד עליית הריבית הנמשכת.

במהלך הישיבה הוצעו מספר פתרונות למצוקה הגדלה שנגרמת ללוקחי המשכנתאות הצעירים, עקב הריבית המזנקת. יו"ר ועדת הכספים, משה גפני, ביקש מהיועצת המשפטית של הוועדה "ליזום הצעת חוק, כך שבעת שהריבית במשק עולה - הריבית על המשכנתאות לא תעלה. יש לבחון זאת משפטית, במיוחד לגבי מעמד ביניים ושכבות חלשות, שרוכשים דירה ראשונה".

ובינתיים, בענף הנדל"ן תוהים האם המהלך חוקי, ואף מגחכים ואומרים כי המהלך של גפני מותאם לפסקת ההתגברות. הטענות הן כי הבנקים לא יאפשרו צעד כזה, שיאלץ את המדינה לפצותם במיליארדי שקלים.

לאלו בעלי הזיכרון הקצר, נזכיר כי רק לפני 40 יום הבטיח המתמודד בבחירות לכנסת, בנימין נתניהו, בבית משפחת מנגיסטו כי ידאג להקפיא את המשכנתאות, וחזר בו עקב הביקורת.

ריבית כהוצאה מוכרת לצורכי מס

אמנון מרחב, מנכ"ל התאחדות הקבלנים בוני הארץ, טען כי "הריבית מקטינה את היצע הדירות ומעלה את המחירים. יש לזה פתרון. הממשלה חייבת להכיר בריבית על המשכנתאות כהוצאה מוכרת".

מנכ"ל ההתאחדות מסר עוד, "חייבת להיות עסקת חבילה בין הקבלנים, לממשלה והרשויות המקומיות שתביא לזינוק בהיצע הדירות. אנו, הקבלנים, נתחייב להקפיא את מחירי הדירות, והעיריות מצידן יצטרכו להבטיח כי יקלו את הליכי הוצאות היתרי הבניה".

מרחב הניח על שולחן הוועדה הערכה כלכלית של ההתאחדות על היקף ההטבה לנוטלי משכנתאות במצב של הכרה בריבית לצורכי מס, אך הדגיש: "מדובר בכלי שיכול להוזיל את משכנתא בישראל בכ-7,000 שקל בממוצע בשנה, ויש לקבוע אותו לגבי שכבות הביניים, זכאי משרד השיכון, ורוכשי דירה ראשונה".

מעבודת מחקר שביצעה ההתאחדות, עולה כי מרבית מדינות המערב מכירות בריבית הזו כהוצאה מוכרת לצורכי מס בגרסאות שונות. "חייבים למנוע את הפגיעה הבלתי נסבלת ברוכשי הדירות עקב העלאות הריבית של בנק ישראל", סיכם מרחב.

לא ניתן לעצור את המשך העלאות הריבית

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, הוזמן לישיבה כדי לסקור את המצב המשק ואת תוכניתו לנושא הריבית. בבנק ישראל כבר רמזו שהריבית עשויה לעלות בלמעלה מ-3.5%. הנגיד סירב להתחייב במהלך הישיבה שהעלאות הריבית לא יימשכו כמתוכנן בחודשים הקרובים - בניגוד לעמדתם של חברי הכנסת מהליכוד והמפלגות החרדיות.

"לא נותרה ברירה נוכח עליית האינפלציה, והימנעות מכך עלולה להביא להתקבעות האינפלציה ועלייתה", ציין הנגיד והוסיף שאם לא נלחם באינפלציה, המשכנתא גם ככה תתייקר במסלולים צמודי מדד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון בישיבת הפתיחה של ועדת הכספים. דני שם טוב, דוברות הכנסת
נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון בישיבת הפתיחה של ועדת הכספים/דוברות הכנסת, דני שם טוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully