וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תקעו לנו את המדינה - עכשיו הזמן לתקן"

עודכן לאחרונה: 28.11.2022 / 15:17

ישראל גל, ראש העיר קריית אונו, בראיון לוואלה נדל"ן, מתייחס לבעיה המעיקה והכואבת כל כך שמטרידה כל אזרח במדינת ישראל. מהו הפתרון המפתיע שהוא מציע ומקדם בימים אלו? היכנסו לראיון המלא

פרויקט "מהיר לעיר" בקריית אונו. מהיר לעיר קריית אונו, צילום מסך
פרויקט "מהיר לעיר" בקריית אונו/צילום מסך, מהיר לעיר קריית אונו

לא, באופן מפתיע אין מדובר בביטחון האישי. אלו הפקקים שמוציאים מהדעת וגוררים אחריהם גם אלימות גואה ברחובות.

בעקבות דוח מבקר המדינה על נת"ע, פנינו לראש עיר אחד שמביט קדימה ואינו מהסס לבצע עבודות בציר תנועה מרכזי, בימים אלו, לטובת העתיד של עירו.

מדובר בנתיב תחבורה ציבורית - שלראשונה בישראל ימוקם בצד השמאלי של הכביש, בדיוק כמו באירופה. הנת"צ, שהעבודות עליו כבר החלו, עתיד להוביל אל הרכבת הקלה, הקו האדום בפ"ת, והכל ב-5.5 שקל בלבד ובמחצית מהזמן שלוקח להגיע היום לת"א. בנוסף, הנת"צ ישרת קו אוטובוס חדש שיוביל את תושבי קריית אונו, תוך חיסכון זמן רציני אל העיר הגדולה, גם הוא ב-5.5 שקל בלבד.

את הדברים המפתיעים האלה אומר דווקא ראש עיר שהישוב שלו דורג רק השבוע במקום השביעי והמכובד מאד, במדד הישובים היוקרתיים בישראל, לאחר שחלק מלוי אשכול, רחובה הראשי של העיר, נסגר לרגל עבודות.

על פי התכנית, לקראת פברואר 2023 תושלם סלילת הנת"צ השמאלי בדרך לוי אשכול, שייתן עדיפות לתנועת רכב ציבורי על פני רכב פרטי, במסלול מהיר אל הקו האדום של הרכבת הקלה שתחל פעילותה, נכון להיום, כחודש לאחר מכן, במרץ 2023.

הראיון המלא עם ישראל גל, ראש העיר קרית אונו:

אמירה קשה, להגיד שתקעו לנו את המדינה רק בגלל שיש פקקים, אתה לא חושב?

ישראל גל: "אתה טועה, ממש לא. כאשר כל בוקר אתה מבזבז שעה וחצי כדי להגיע לעבודה ואחר הצהריים עוד שעה וחצי כדי לחזור הביתה וחלק גדול מהיום שלך, מבוזבז על כך שאין לך דרך נורמלית להגיע לעבודה, שלא לדבר על הכספים שנשרפים ואמורטיזציה של הרכבים, זיהום האוויר ועל זה ש-10 אחוז מהיום שלך ויותר, אם לא מחשיבים את זמן השינה, נשרף על להגיע ולחזור מהעבודה, זה טירוף. תוסיף לזה את הלחץ הנפשי כשכל יום אתה צריך לתכנן בערב, איך אתה נוסע למחרת, על ההשפעה הפיזית והנפשית הקשה, זה מתיש".

"ולמה כל זה? בגלל שמי שהיה צריך להקים רכבת קלה ומטרו לפני עשרות שנים, לא עשה זאת. תשתיות שהיו צריכים להקים בשנות ה-60 לא נעשו. כל ממשלות ישראל לא טיפלו בזה, אז כאזרח מן השורה, אתה מרגיש שהרסו לך את המדינה, בעיקר כשאתה רואה כי הבעיה רק הולכת ומחריפה - ממש כך".

לכן הלכת למהלך של נת"צ ציבורי?

ישראל גל: "אני מאמין שצריך לצעוד אל העתיד ולא להמתין במצב של מחדל וקיבעון שהולך והופך גרוע יותר בכל יום שעובר. העתיד פירושו העדפת הסעת ההמונים בתחבורה הציבורית, ברכבת קלה ובנתיבים מיוחדים באוטובוסים, מיקרו מוביליות והליכתיות. אין דרך אחרת. כל המחקרים מוכיחים כי ככל שתוסיף כבישים, יתווספו יותר מכוניות שלבסוף יפקקו את הכבישים החדשים. לכן, הדרך היחידה היא להשקיע בהסעת המונים, תוך צמצום השימוש ברכב פרטי. הנת"צ שאנחנו מקימים עכשיו, הוא צופה פני עתיד, כבר בשלב הראשון יחבר את העיר והתושבים שלנו לרכבת הקלה, ולא ימתין לה 15 שנים. ויותר מכך, הנת"צ יאפשר להגיע באוטובוס לתל-אביב בזמן קצר בהרבה מאשר היום. זה מה שחשוב, לחסוך לתושבים את הזמן היקר והשוחק בפקקים. אנשים יוכלו להשאיר את הרכב בבית ולוותר עליו".

"הנת"צ הוא אמצעי בלבד. קיבלתי החלטה אסטרטגית לנסות כל מהלך יצירתי, ענייני, שיוציא את העיר שלי מהפקקים. בני משפחתי עובדים מחוץ לעיר גם הם, כמו חבריי ושכניי, וזו הבעיה הכי מטרידה היום ברוב גוש דן ובקריית אונו. הרעיון שצץ לנו, להתחבר לרכבת הקלה, לקו האדום, באמצעות נת"צים, זכה לברכת המדינה, שיחד עם עיריית פ"ת משתפות אתנו פעולה בעניין. אני בטוח שאם נצליח בכך, רשויות רבות בישראל ילכו בעקבותינו. זה לא קל ולא אופטימלי, אבל זה הדבר הנכון לעשות היום למען העתיד. זה כרגע הפתרון היחיד שישים, ויש סיכוי גדול מאד שיעשה את החיים קלים יותר ופחות פקוקים.
"כראש עיר וכמנהיג של הקהילה, מוטלת עלי החובה להוביל לפתרונות מציאותיים ומעשיים, ולא רק להאשים אחרים ולקטר כמה אחרים לא עושים. אז זה לא קל, אני מוצא עצמי 24/7 עסוק בזה, אבל אני אדם אופטימי וחובתי היא לנסות וליזום כל פתרון שיקל על החיים של תושבי עירי והורדת העומס של הפקקים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
ישראל גל, ראש העיר קריית אונו. יונתן בלום,
ישראל גל, ראש העיר קריית אונו/יונתן בלום

"במסגרת הבשורה שלנו לתושבים, ב-5.50 שקל, תושב קריית אונו יעלה על אוטובוס ועל הרכבת הקלה, באותו הכרטיס, ויגיע לתל אביב במחצית מהזמן שלוקח לו היום"

אז מה התכנית?

"אנחנו מקימים כרגע נת"צ מהיר, שיחצה את כל לוי אשכול. וייתן העדפה לתחבורה הציבורית, יוביל את התושבים לרכבת או ישיר לתל אביב. אנחנו דאגנו לתגבור הקווים, אבל לא סומכים על אף אחד, ולכן דאגנו להכין מבעוד מועד פתרון. ככל שהתדירות לא תהיה מספיק טובה, אנחנו נפעיל שאטלים בשעות העומס, ללא עלות. המטרה היא שתושבי קריית אונו יוכלו להגיע לת"א, ב-5 וחצי שקלים בלבד, ולחזור ממנה, בחצי זמן מאשר היום".

"בהתחלה יהיו בוודאי קשיים, אבל אני איש של אמונה ועשייה, ונעשה הכל כדי שזה יצליח.
"זה לא הכל. יש כאן היבט חשוב ומרכזי נוסף: ציר לוי אשכול יפסיק לשמש ציר מעבר בין-עירוני ויהפוך להיות בחזרה לרחוב עירוני, עם תנועה איטית ובטוחה, ומרחב ציבורי שוקק חיים. הצורך בשימוש ברכב פרטי יפחת, ובעיקר נפסיק להיות ציר סואן ופקוק, עוקף כביש 4 לשירות הערים הסמוכות".

אבל למה לא נת"צ ימין, כשיש כאלה שאומרים שהוא יותר בטוח?

ישראל גל: "כל המומחים וכל הדוחות קובעים כי נת"צ שמאלי בקריית אונו הוא פתרון עדיף, אם לא רוצים לעקור עצים, לבטל שבילי אופניים וחניות. המומחים כולם, ללא יוצא מן הכלל קבעו כי הנת"צ השמאלי בקריית אונו בטוח כמו כל כביש אחר. אני לא קבעתי את זה, אלא רק וידאתי שיהיה פתרון אופטימלי, ומעל הכל בטיחותי. לשם כך יש אנשי מקצוע, מהנדסים, יועצי תחבורה ומומחים הטובים בישראל שזה תפקידם. ההסבר שלהם הוא שנת"צ אמצעי הוא המהיר ביותר ומזרים את התנועה, פי שניים יותר מהר מנת"צ ימני".

"נכון שבישראל פחות רגילים לכך, אולם אנחנו נעשה כל מאמץ כדי לסייע לציבור להבין את כללי השימוש הנכונים והבטוחים בדרך, בדיוק כמו באירופה, כדי לשמור על בטיחותם. ברוב העולם זה עובד ככה ואני מאמין וסומך על תושבי קריית אונו שהם לא פחות זהירים ומבינים משאר תושבי הערים באירופה. אין ספק שיכולות להיות גם תקלות, אבל אנחנו עמדנו על כך וכל המומחים הבטיחו והתחייבו לעשות את כל הדרוש לצמצם אותן למינימום האפשרי. נקווה שכך גם יהיה".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"I

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully