וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד המשפטים הודיע: בקרוב - שינוי דרמטי בהליך לקיחת המשכנתה

עודכן לאחרונה: 28.11.2022 / 12:22

בלעדי: משכנתה מבלי לצאת מהבית? משרד המשפטים מקדם הסדר דיגיטלי שיקל באופן משמעותי על הלווה בהליך לקיחת המשכנתה - וצופה שהמהלך יאושר כבר בשבועיים הקרובים

זוג מול מחשב. ShutterStock
משכנתה מבלי לצאת מהבית?/ShutterStock

לראשונה: משרד המשפטים מקדם אסדרה של שירות נוטריוני בהיוועדות חזותית בעת לקיחת משכנתה.

כידוע, תהליך לקיחת הלוואת משכנתה לדיור כולל שלושה שלבים: הלקוח מול הבנק; הלקוח מול הנוטריון; הנוטריון מול הבנק. ההסדר המוצע מתמקד בשלב השני ויאפשר לנוטריון לבצע את תפקידו מול הלקוח באופן של היוועדות חזותית.

כלומר, השירות יכלול את החובה לזהות את הלקוח, לוודא כי הבין את העסקה וכי הוא כשיר לחתום עליה ולבסוף - לאמת את חתימתו, כל זאת מבלי שהלקוח יידרש להגיש באופן פיזי לפגישה פרונטאלית.

לוואלה נדל"ן נודע כי במשרד המשפטים צופים שכבר בשבועיים הקרובים ניתן יהיה לאשר את המהלך באופן סופי.

במהירות ובקלות

ההסדר החדש עולה בקנה אחד עם מדיניות הממשלה, ומשרד המשפטים לקדם ולאפשר הסדרים ושירותים דיגיטליים לטובת הנגשתם לציבור.

כהכנה להסדרת השינוי, ערך משרד המשפטים מחקר משווה, במסגרתו נסקר אופן האישור הנוטריוני בחמש מדינות (ארה"ב, בריטניה, אסטוניה, בלגיה וליטא). במחקר עלה כי בכולן ישנה מערכת היוועדות חזותית המאפשרות לנוטריונים לקיים תהליך מתן ייפוי כוח במהירות ובקלות.

בנוסף, נערכו שני שולחנות עגולים, וכן פגישות עם נציגי הבנקים, וזאת כדי למפות את ההזדמנויות והאתגרים במעבר למתן השירות בדרך של היוועדות חזותית.

מי שהוביל את המהלך הוא מנכ"ל משרד המשפטים, עו"ד ערן דוידי שמסר: "הליך לקיחת משכנתה הוא אבן דרך משמעותית עבור מרבית האזרחים, וכרוך ממילא בבירוקרטיה וטרטורים רבים. מדובר בצעד קטן אך חשוב מבחינת היכולת שלנו להקל ולסייע לאזרחים שנמצאים בדרכם לרכישת דירה".

מנכ"ל משרד המשפטים, עו"ד ערן דוידי. יח"צ,
מנכ"ל משרד המשפטים, עו"ד ערן דוידי/יח"צ

בימים אלה מגבש משרד המשפטים את הנוסח הסופי לעקרונות הרגולטוריים שיידרשו בהפעלת מערכת היוועדות חזותית לנוטריונים, במסגרתם גם נערכות התייעצויות עם יועץ טכנולוגי המומחה לאבטחת מידע וסייבר.

הפיכת השירות הנוטריוני בעת לקיחת משכנתה לחזותי הוא צעד נוסף בשורה של צעדים שקידם באחרונה משרד המשפטים בניסיון להכניס הקלות בשוק הנדל"ן.

קדמו לו ההחלטה לקדם כללי אתיקה שיחייבו את מתווכי הנדל"ן ויישאו בצדם סנקציות לטובת שיפור השירות הניתן לציבור, כמו גם הרפורמה לקיצור זמני ועדת ההשגות על קרקעות מדינה וכן הפעלת המערכת לקביעת מחירי קרקע באופן ממוכן שקודמה בשיתוף פעולה בין משרד המשפטים למשרד השיכון.

דוידי מוסיף כי "משרד המשפטים הוביל בשנה החולפת מגמה של אימוץ כלים טכנולוגיים לטובת ייעול הליכים משפטיים. זו חלק מראייה כוללת שבמרכזה עומד הצורך לגשר על הפערים שמביאה עמה הקדמה ולהפוך הליכים משפטיים סבוכים לנגישים ויעילים יותר עבור הציבור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully