וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השוק תקוע, וזה הזמן לבדוק: האם הדירה שלך מבוקשת?

24.11.2022 / 8:13

בדיקה כלכלית שנערכה במכון מחקר גיאוקרטוגרפיה מגלה לנו מהו המחיר הממוצע שישראלים מוכנים לשלם עבור דירה, מהו הגודל המבוקש ביותר ואילו ערים הכי אטרקטיביות. עוד עולה מהסקר: שינויים דרמטיים בכמות רכישת דירות

בניינים בתל אביב. ראובן קסטרו
הביקוש עבר למשקיעים, אלא מה?/ראובן קסטרו

הירידה בביקוש לדירות תמשיך ותחריף גם בשלושת החודשים הקרובים - כך עולה מבדיקה כלכלית שערכה ד"ר רינה דגני, מתמחה בכלכלה עירונית, מבעלי קבוצת גיאוקרטוגרפיה.

לדבריה, בחודש הקרוב צפויה ירידה של כ-15% בביקוש של משפרי דיור, ואף ירידה משמעותית יותר בקרב רוכשי דירה ראשונה. עוד עולה כי ישנה ירידה של 25% בכניסת לקוחות המבקשים לרכוש דירות למשרדי התיווך.

מצד שני, אומרת דגני, כי הביקוש בחודש האחרון עבר דווקא למשקיעים, שהגיעו למעל מ-10% מכלל הדירות המבוקשות. זאת, מעריכה קרני, כיוון שהמשקיעים צופים ירידה במחירי הדירות, ולמרות שיעור המס הגבוה על הרכישה, העומד על 8%, הם בוחנים אופציות בציפייה להזדמנויות טובות בשוק.

הדירות המבוקשות ביותר: מחיר, גודל ומיקום

מחיר דירה מבוקש: למרות החשש מעליית הריבית, ועקב כך גם התשלום החודשי על המשכנתה, עדיין המחיר הממוצע שהציבור מוכן לשלם על דירה הוא כ-1.6 מיליון שקל, ובפועל ישלם יותר, בדומה למחיר הממוצע לרכישת דירה בשנה האחרונה.

גודל דירה מבוקש: הדירה המבוקשת בקרב כ-46% מהציבור היא בן 3.5 ל-4 חדרים. כרבע מחפשים 3 חדרים וכרבע מבקשים דירות גדולות יותר.

כמו כן, מסתמנת עלייה של 30% בביקוש לדירות 3.5 חדרים, שלמעשה מתפקדות כתחליף ל-4 חדרים, אולם במחיר קצת יותר נמוך.

בדירות קטנות עד 2.5 חדרים מעוניינים כ-7% בלבד מהרוכשים, שמצביעים על צורך ארצי לבנייה של כ-8,500 דירות קטנות.

חיפה. ShutterStock
חיפה: אחת הערים המבוקשות בישראל כיום/ShutterStock

היישובים המבוקשים: חיפה וראשון לציון הן הערים בהן רמת הביקושים היא הגבוהה ביותר בישראל כיום. אחריהן באות פתח תקוה ורמת גן, בשוק נמצאים כ-10-12 אלף רוכשים המתעניינים בכל אחד מיישובים אלה, לדירה חדשה או יד שנייה. ברמת ביקוש גבוהה אחריהם מופיעים: אשקלון, חולון, רחובות ובאר שבע עם כ-8,000 מתעניינים.

חיפה, שלמרות גודלה ומיקומה, הייתה רדומה שנים רבות, מתחילה להתעורר רק בשנה האחרונה. בראשון לציון ופתח תקוה עולה הביקוש בשל מחירי הדירות הנוחים יחסית, והצפת העיר בדירות רבות כולל בפרויקטים של מחיר למשתכן.

הביקוש בשתי הערים המבוקשות ביותר בישראל ב-20 שנה האחרונות, תל אביב וירושלים, ירד באופן משמעותי.

כיום, מספר המתעניינים, או למעשה אלו היכולים להרשות לעצמם לרכוש דירה באחת מהערים הללו, הוא סביב 7,000 מתעניינים בלבד בכל אחת מהערים. הביקוש להן ממשיך לרדת, והוא פוחת בכ-25% בהשוואה לתקופה שלפני החגים.

עיר מבוקשת בשנים האחרונות כמו אשדוד יורדת גם היא ברמת הביקוש, שעובר לאשקלון. אור יהודה, הוד השרון וגבעתיים עדיין בולטות בשיעורי הביקוש אליהם, והביקוש לרמלה, לוד וקריית גת יורד משמעותית.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"I

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully