וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיריית ת"א הפסידה בתביעה - בשורה לבתי הדיור המוגן

עודכן לאחרונה: 22.11.2022 / 10:59

בית המשפט העליון קבע כי מחלקה סיעודית בדיור מוגן תשלם ארנונה מופחתת - ובכך דחה את טענות עיריית תל אביב כי מחלקה סיעודית נחשבת לבית חולים, והתעריף צריך להיות גבוה פי 5

בית בלב ברמת השרון. טל גבעוני,
בשורה לבתי הדיור המוגן/טל גבעוני

ניצחון לבית הדיור המוגן "בית בלב" על עיריית תל אביב: בית המשפט העליון דחה בקשת רשות ערעור שהגישה עיריית תל אביב, וקבע כי מחלקה סיעודית בדיור מוגן לא תשלם ארנונה בתעריף של בית חולים, הגבוה פי 5 מתעריף של מגורים (80 שקל למ"ר לשנה, לעומת 400 שקל למ"ר לשנה). הבקשה הוגשה לאחר שבית המשפט המחוזי בת"א דחה גם הוא את ערעור העירייה.

מדובר בבית דיור מוגן ברחוב בית אל 34 בתל אביב, המשתרע על שטח של כ-3,000 מ"ר - והקומה הראשונה בבניין, בשטח של כ-900 מ"ר, משמשת כמחלקה סיעודית ובה מתגוררים כ-40 קשישים.

בשנת 2017 קבעה העירייה, כי קומת המחלקה הסיעודית תשלם ארנונה בתעריף של בית חולים. מנהל הארנונה בעירייה גרס כי מחלקה סיעודית הממוקמות בתוך בית דיור מוגן נחשבת לבית חולים, ולכן התעריף צריך להיות גבוה משאר קומות הבניין, המשמשות לדיור מוגן של קשישים עצמאים.

בעקבות החלטת העירייה, הגישה "בית בלב" השגה וטענה כי מדובר במחלקה השייכת לבית האבות, ולא ניתן לנתק אותה ולקבוע לגביה ארנונה בנפרד, מה גם שלא מדובר בבית חולים, אלא בבית דיור מוגן. ההשגה נדחתה ובית בלב הגישה ערר על החיובים שהוצאו לה במשך ארבע שנים, בין השנים 2017 ל-2020.

העירייה טענה שוב, כי ההחלטה לסווג את המקום כבית חולים לצורך הארנונה היא סבירה וראויה וכי מחלקה סיעודית היא לא חלק מהמגורים הרגילים הניתנים בדיור מוגן. מנגד, "בית בלב", באמצעות עו"ד מוטי איצקוביץ, ממשרד כץ, גבע, איצקוביץ (KGI), טען כי לא מדובר בבית חולים אלא בבית דיור מוגן לכל דבר ועניין.

לדבריו, מדובר במגורים של קשישים, ששמותיהם אף מופיעים על החדרים, אך לצערם, הם כבר לא מסוגלים להתנהל באופן עצמאי ולכן זקוקים לסיעוד, אך אין במקום שום מאפיין של בית חולים.
בית המשפט קיבל את טענת בית בלב וקבע כי העובדה שיש מחלקה סיעודית בתוך בית דיור מוגן, אין בה כדי להוביל למסקנה כי מדובר בבית חולים לצורך סיווג הארנונה.

עיריית ת"א לא השלימה עם ההחלטה והגישה בקשת רשות ערעור נוספת לבית המשפט העליון, בה חזרה על טענותיה הקודמות. השופט עוזי פוגלמן, דחה את הבקשה וקיבל את טענת עו"ד איצקוביץ, לפיה בית המשפט לא צריך להידרש שוב לשאלת הסיווג וכי כבר הוכרע בערכאות קודמות, כי לא כל מחלקה סיעודית היא בית חולים.

פוגלמן פסק כי לא כל רישיון של "בית חולים" הוא ראיה מכריעה לצורך סיווג הארנונה ויש לבחון מאפיינים נוספים לשימוש שנעשה בנכס. העירייה גם חויבה ב-5,000 שקל הוצאות משפט.

לדברי עו"ד מוטי איצקוביץ, "להחלטה זו ייתכנו השלכות גם לגבי בתי דיור מוגן אחרים בהם קיימות מחלקות סיעודיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully