וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המחירים ימשיכו לעלות בשנת 2023 - אבל פחות"

עודכן לאחרונה: 20.11.2022 / 10:40

להערכת היועץ הכלכלי של בנק הפועלים, פרופ' ליאור ליידרמן, לא צפוי משבר בענף הדיור בשנת 2023 -שתהיה "שנה בהחלט מאתגרת, אך תהווה גם חלון הזדמנויות להתקדם בפתרון בעיות הדיור"

פרופ' ליאו ליידרמן, היועץ הכלכלי של בנק הפועלים. פוטו מרסלו,
פרופ' ליאו ליידרמן, היועץ הכלכלי של בנק הפועלים/פוטו מרסלו

ביום המסכם בכנס ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז, סקר פרופ' ליאו ליידרמן, היועץ הכלכלי של בנק הפועלים, את התחזית שלו לגבי התמודדות המשק עם משבר הדיור ויוקר המחיה בשנת 2023.

"המחסור ויוקר הדיור ממשיכים להיות הבעיה הכלכלית-חברתית מספר אחת בישראל. ההתפתחויות המאקרו כלכליות האחרונות, כולל התחזיות לחודשים הקרובים, רק החריפו את הבעיה" ציין ליידרמן, והכריז כי "כינונה של ממשלה חדשה, עם אופק אפשרי של קדנציה שלמה, מהווה חלון הזדמנות להתקדם בפתרון הנושא הכאוב הזה. דיוני תקציב המדינה והרפורמות המבניות יהיו מבחן ראשון להבנה היכן עומד נושא הדיור בסדר העדיפויות של הממשלה".

התחזית של ליידרמן היא לשנה מאד מאתגרת כלכלית ב-2023, קושי שיתמקד בעיקר במחצית הראשונה של השנה. באותה נשימה הוא אינו צופה מיתון בישראל, אך כן צמיחה איטית מזאת שהייתה השנה. ליידרמן רואה בהאטה הזדמנות, "יש כאן חלון הזדמנות שמשמעותו להתקדם בצורה מהירה ככל האפשר בפתרון בעיות הדיור תוך ניצול הפוטנציאל הגדול של ענף הבנייה לצמיחת המשק".

מה קורה בעולם

פרופ' ליידרמן התייחס בדבריו גם למצב השווקים בעולם, שמשפיע באופן ישיר גם עלינו: "העולם הכלכלי והפיננסי נמצא בתקופה של טלטלה וזעזועים, המובילים למצב חדש אשר ישפיע גם עלינו. ממשבר הקורונה, דרך מלחמת רוסיה באוקראינה וההסלמה ביריבות בין סין לארה"ב, העולם עובר תהליך של דה-גלובליזציה. הדגש עתה הוא על לוקליזציה, כאשר היעד המרכזי הוא צמצום התלות ביבוא תשומות, מזון וחומרי גלם ממדינות אחרות. כתוצאה מהתהליך הזה, שיעורי הצמיחה של התוצר צפויים לרדת כמעט בכל מקום בעולם, כולל בישראל. במקרה של מדינות במערב אירופה, חלק מהן כבר נמצאות במיתון שיימשך ב-2023. התהליכים הנ"ל הוחרפו בעקבות העלייה החדה באינפלציה והעלאות הריבית המהירות ע"י הבנקים המרכזיים".

על המשבר בשוק הנדל"ן, מוסיף ליידרמן כי "השוק נמצא בתהליך התאמה מאתגר וכואב לכל הצדדים, למציאות הכלכלית העולמית והמקומית. מדובר בעיקר בהתאמה לנורמליזציה בשערי הריבית לאחר תקופה ממושכת של ריביות אפסיות ואף שליליות. כתוצאה מהתהליך, צפויה האטה מסוימת בצמיחת הפעילות בענף הנדל"ן, שתורגש גם בצד הביקוש וגם בצד ההיצע של השוק. אנו סבורים שהתהליך הזה לא יתדרדר לכדי משבר, ובפרט כל זמן ששוק העבודה ממשיך להיות מאופיין בשיעורי אבטלה נמוכים".

אפקט הריבית

על העלאת הריבית אומר ליידרמן כי "לאחר תקופה ארוכה בה בנקים מרכזיים החזיקו את הריבית ברמות נומינליות אפסיות ורמות ריאליות שליליות, השנה חלה תפנית על רקע העלייה בשיעורי האינפלציה. אין כמעט תקדימים בהיסטוריה הפיננסית שריבית הבנק הפדרלי עלתה במהירות מ-0.25% לשנה במרץ 2022 לרמת ריבית של כ-5%, הצפויה לאפיין את סוף השנה. בישראל, מדובר על העלאת הריבית מ-0.1% לשנה במרץ עד לשיעור של 3.50% הצפוי ברבעון הראשון של 2022. העלאות אלה ככל הנראה היו בלתי נמנעות וחבל מאד שלא התחילו להתבצע הדרגתית ב-2021".

"בשוק הדיור", מוסיף ליידרמן, "תנאי הרקע החדשים, של העלאת הריבית מובילים לירידה בשיעור צמיחת הביקוש וההיצע של דירות. גורמים רבים נכנסו לעמדות המתנה ומעדיפים לחכות עד להתבהרות המצב. זה כשלעצמו מאט את הפעילות, הן בצד רכישות הדיור והן בהתחלות הבנייה. גם רמת הריבית טרם התייצבה והלווים במשכנתאות אינם יודעים האם וכיצד יוכלו לעמוד בהחזרים החודשיים".

sheen-shitof

שדרגו את הביצועים

הארכת משך האקט ושיפור ההנאה במיטה - במבצע מיוחד

בשיתוף "גברא"

מה הפתרון?

המפתח לפתרון משבר הדיור בישראל, לדעתו של ליידרמן, "הוא ביצירת תנאים שיובילו לגידול משמעותי בהיצע הדירות ובתנופת התחלות הבנייה. לא רק בהגדלת שיווקי הקרקע על ידי רמ"י, אלא לדאוג לפיתוח התנאים באמצעות תשתיות, תכנונים, צמצום הביורוקרטיה ועוד. תנאים אלה יצמצמו את הפער בין שיווק הקרקע לבין התחלות הבנייה. במקביל, חשוב לאפשר ולתמוך בתוכניות של פינוי בינוי, ובוודאי בפיתוח שוק השכירות בישראל. ללא התמריצים הנכונים, ספק אם שוק השכירות יתרומם".

לעת עתה, סיכם ליידרמן, "לא יפתיע אותי שיהיו חודשים בהם תהיה ירידה מסוימת בהתחלות הבניה וברכישות של דירות. שיעור עליית מחירי הדיור צפוי להתמתן מאד יחסית לעלייה של 20% שהייתה השנה, וגם כאן, לא נופתע אם ב-2023 מחירי הדיור יעלו, אולם בשיעור חד ספרתי, מתחת ל-10% לשנה. אני מקווה שלקראת אמצע 2023 חוסר-הוודאות יקטן, שערי הריבית יתייצבו, נדע יותר על המדיניות המתוכננת ע"י הממשלה, והמשק וענף הבנייה יוכלו לעבור למגמה חיובית יותר כבר במחצית השנייה של השנה".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"I

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully