וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשטרה מאשימה: לקבלנים חלק גדול בתופעת הפרוטקשן

עודכן לאחרונה: 17.11.2022 / 19:23

בכנס מיוחד של ארגון הקבלנים והבונים האשים נציג המשטרה את הקבלנים על שיתוף פעולה עם לוקחי דמי החסות. הקבלנים לא נשארו חייבים: "חברות התלוננו ומה קרה? שרפו להן עוד יותר כלים". עוד מהכנס - הריבית משנה את חוקי המשחק

פאנל מיוחד בנושא פרוטקשן הפגיש בין קבלנים נבחרים בארץ ובין נציגים של המשטרה. פוטו מרסלו,
פאנל מיוחד בנושא פרוטקשן הפגיש בין קבלנים נבחרים בארץ ובין נציגים של המשטרה/פוטו מרסלו

במסגרת יומו השני של כנס הנדל"ן השנתי של ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל-אביב והמרכז המתקיים באילת - התנהל פאנל מיוחד בנושא דמי חסות (פרוטקשן) שהפגיש בין קבלנים נבחרים בארץ ובין נציגים של המשטרה, מה שהוביל לדיון סוער בנוגע לדרך הנכונה למיגור התופעה וגרר חילופי האשמות בין הצדדים.

"הקבלנים השלימו עם תופעת הפרוטקשן אותה הם חווים כבר עשור, המשטרה חייבת את עזרת הקבלנים במאבק בתופעה" טען רפ"ק ארנון הרפז, מפקד כוח משימה, היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית, משטרת ישראל, "במקום להגיש תלונה למשטרת ישראל, הקבלנים לפעמים מתארים עולם ורוד באתרים, הנובע מכך שהם משתפים פעולה עם התופעה ואין להם נזק ולא איכפת להם למי הם משלמים. הם מניעים את הגלגלים של אותו ארגון והכסף שלהם מפרנס אותם".

"המשטרה חייבת את עזרת הקבלנים", קרא הרפז, "בשביל שתיק יצליח בבית משפט צריכים להביא ראיות וצריכים מתלוננים, אני מצפה שחברות יבואו ויעדכנו אותנו על כל אמירה או נזק באתר. אם היזם יבוא אלי ויגיד שאין לו ברירה והוא חייב לשלם להם - גם זה יכולה להיות ראיה".

מן הצד השני, הקבלנים באולם לא נותרו חייבים, ועלו לא מעט קולות שטענו כי המשטרה לא מטפלת בתלונות באופן יעיל. מהקהל הגיב יו"ר ארגון הקבלנים, יהודה כתב: "חברות הגישו תלונות נגד פרוטקשן ומה קרה? שרפו להן עוד יותר כלים, פגעו בהן והיום הן פשטו רגל... אנחנו מפחדים, יש לנו משפחות, יש לנו ילדים ויש לנו את החברות שלנו".

עוד הגיב מהקהל סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ויו"ר אגף תשתיות, צביקה דוד - "כמעט אין פרויקט היום שלא חווה את נושא השמירה והפרוטקשן. הטיפ הכי גדול זה נחישות ואומץ, אנחנו חייבים לקום כולנו כאיש אחד ולהילחם בלי לפחד, כי אם נפחד נאבד את הענף. אני קורא לקבלנים - תבואו אלינו, תעבירו את התלונות, אנחנו נעשה את העבודה. צריכים את השיתוף פעולה".

את תופעת דמי החסות, שרבים טוענים כי היא מתרכזת רק בדרום וצפון הארץ, תיאר מאיר דויטש,
מנכ"ל תנועת רגבים
, כתופעה שהתפשטה ברחבי ישראל כולה, "כיום אנחנו רואים בכל הארץ את מה שראינו בדרום לפני 15 שנה. האנשים האלה קמים בבוקר וזו העבודה שלהם, מזה הם מתפרנסים... מדובר פה באירוע לא קונבנציונלי, אנחנו נמצאים צעד לפני אנרכיה במדינת ישראל, בלי השב"כ אין אפשרות להתמודד עם הפרוטקשן. לממשלה יש את המנדט לטפל בזה והיא חייבת למצוא פתרון".

הריבית פוגעת ברוכשים

בפאנל נוסף שעסק בנושא התמודדות המשק עם עליית הריבית והמיתון שבדרך, ציין אבישי בן חיים, מנכ"ל רוטשטיין נדל"ן, כי הוא צופה התמתנות של מחירי הדיור בשנה הקרובה, אך לא ירידה. עם זאת, טוען בן חיים, כי הקבלנים הם לא אלו שצריך לדאוג לגביהם, כיוון שהם מגיעים מוכנים לימים של האטה בשוק: "בשנתיים האחרונות צברנו 'שומנים' לימים קשים וזו לא בושה להגיד זאת, המצב הזה עוזר לנו כשיש האטה בשוק".

מי שחיזקה את טענתו היא טלי ריצ'מן, מנכ"לית ארכימדס, שאמרה כי עליית הריבית לא באמת משפיעה על היזמים, עם זאת היא בהחלט פוגעת ברוכשים: " גידול של 1% בלבד בריבית, מוביל להתייקרות משמעותית בהיבט של רוכש הדירה בשיעור של בין 6%-10% בהחזרי המשכנתה לאורך השנים".

אייל ינאי, מנכ"ל Coface BDI, טען מנגד כי אמנם הרזרבה שהקבלנים נהנו ממנה בשנתיים האחרונות אכן מסייעת לו בתקופה הנוכחית, "אך זה לא יימשך לטווח ארוך. הקבלנים לא יוכלו לספוג את עליות הריבית לאורך זמן ובסוף לא יהיה מנוס מכך שהמחיר יגולגל בצורה ניכרת על הצרכן הסופי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully