וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיכוב בהכשרת עשרות אדריכלים חדשים: "נגרם נזק כבד לענף"

עודכן לאחרונה: 17.11.2022 / 9:53

התאחדות האדריכלים נגד רשם המהנדסים והאדריכלים: "הרשם חורג מסמכותו, פועל בניגוד לחוק וגורם נזק כבד לאדריכלים ולענף התכנון והבנייה במדינת ישראל". משרד העבודה, מנגד, טוען כי רשם המהנדסים והאדריכלים פועל עפ"י חוק ולאחר בדיקה מדובר בעיכוב

ארנה אנג'ל, יו"ר התאחדות האדריכלים. רמי חכם,
ארנה אנג'ל, יו"ר התאחדות האדריכלים/רמי חכם

עשרות אדריכלים מתמחים פנו בחודשים האחרונים להתאחדות האדריכלים בטענה שרשם המהנדסים והאדריכלים מסרב להכיר בתקופת זמן משמעותית של התמחותם, שחלה בין מועד סיום חובותיהם האקדמאיות ועד מועד רישומם בפנקס המהנדסים והאדריכלים.

בעקבות פניית המתמחים, פנה עו"ד אורי אלדר, שותף במשרד עו"ד ירקוני, שגב, אלדר, היועץ המשפטי של ההתאחדות, אל הרשם בדרישה להכיר במלוא תקופת ההתמחות של האדריכלים המתמחים ולאפשר באופן מיידי את הכשרתם.

במכתב שנשלח אל שרת הכלכלה ורשם המהנדסים והאדריכלים, נכתב כי "סירוב הרשם להכיר בתקופה הרלוונטית לעיל הינה פעולה בחוסר סמכות הנובעת מסיבות טכניות גרידא שהינן בניגון להוראות חוק המהנדסים והאדריכלים... בסירובו, הרשם מוריד לטמיון חודשים ואף שנים של עבודה מאומצת ולמידה של אדריכלים, וכתוצאה מכך מעכב באופן משמעותי את הכשרתם וגורם לנזק כבד לאדריכלים וענף התכנון והבנייה במדינת ישראל".

כיום, סטודנט לאדריכלות רשאי להתחיל את תקופת ההתמחות שלו כבר בשנה שלפני סיום הלימודים, כלומר בשנה הרביעית מתוך חמש, ואילו הרישום בפנקס האדריכלים מתבצע רק לאחר שמוסד הלימודים מדווח לרשם כי הסטודנט סיים את כל חובותיו האקדמיים.

אלא, שהתקופה שבין סיום הלימודים בפועל ועד לרישום בפנקס האדריכלים יכולה לקחת זמן, לעיתים גם שנה שלמה, בה האדריכל ממשיך בתקופת ההתמחות שלו, אך כאמור לא מקבל הכרה בכך מטעם הרשם.

מייצג את התאחדות האדריכלים: עו"ד אורי אלדר, שותף במשרד עו"ד ירקוני, שגב, אלדר. יח"צ,
מייצג את התאחדות האדריכלים: עו"ד אורי אלדר, שותף במשרד עו"ד ירקוני, שגב, אלדר/יח"צ

חובת הרשם להכיר בתקופה זו מנויה בהוראת החוק לעניין ההכרה בשנת התמחות בזמן לימודי אדריכלות, זאת בהתאם לסעיף 11 (ב1) לחוק, שאומר כך: "במניין תקופת ההתמחות הנדרשת בענפי האדריכלות, או אדריכלות הנוף של מי שלומד במוסד מוכר, תובא בחשבון תקופת התמחות של עד שנה שהתקיימה החל במחצית השנייה של השנה הקודמת לשנה האחרונה ללימודיו, אף שנרשם בפנקס המהנדסים והאדריכלים רק לאחר תחילת ההתמחות האמורה".

במכתב מצוין כי אי-ההכרה בתקופה שבין המועדים היינה תופעה חדשה הנובעת משינוי מדיניות הרשם באופן הדיווח המקוון על שלבי ההתמחות. כך, החל מחודש ינואר 2022, לא ניתן לדווח באופן מקוון באתר הרשם על מועדי התמחות הקודמים למועד רישום האדריכל בפנקס חרף הוראות הדין בעניין.

התאחדות האדריכלים מבקשת לתקן את המצב - ולאפשר לכך שאדריכל אשר התחיל את התמחותו שנה וחצי בטרם סיום לימודיו האקדמיים, יהיה זכאי להירשם בפנקס בהתאם לדיווח המוסד האקדמי לרשם, ויש להכיר בתקופה שבין סיום לימודיו למועד הרישום בפנקס, כולל שנת ההתמחות שהתחיל במהלך לימודיו, כפי שמורה החוק.

על פי המכתב "מעבר להוראות הדין, מדובר בעשרות אדריכלים צעירים, אשר הקדישו את מיטב מרצם וזמנם להתפתחות מקצועית במהלך לימודיהם, מתוך הסתמכות בכך שהשקעה זו תוכר כחלק מהתמחותם".

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

השוק משווע לאדריכלים נוספים

במכתב נוסף שנשלח אל רשם המהנדסים והאדריכלים וממוען גם לשרת הכלכלה ולמנכ"לית ויועמ"שית זרוע העבודה, מלינים בהתאחדות האדריכלים גם על חריגה מסמכות הרשם בניהול בחינת הרישוי לאדריכלים. לדבריהם על אף שכבר בשנת 2016 החליטה ועדת האדריכלים במשרד הכלכלה להמיר את הבחינה העיונית והמעשית בקורסים והשתלמויות - הבחינה עדיין מתקיימת במתכונת הישנה כסדרה.

בנוסף, הם מצביעים על תקלות חמורות בבחינת ההסמכה האחרונה שהתקיימה בחודש יוני האחרון הכוללות בעיות בניסוח השאלות, עיכוב בפרסום תוצאות הבחינה ועוד.

במכתב מציינת ההתאחדות כי "אנו עדים בתקופה האחרונה לשיח ציבורי רחב היקף על הצורך הדחוף בתכנון ערי ישראל, בהסתכלות פני עתיד על העובדה שאוכלוסיית ישראל גדלה בקצב מסחרר ובעקבות כך על ההערכות הנדרשת לתכנון מבני ציבור, בתי חולים, בתי ספר וכיו"ב. התנהלות הרשם מציגה חוסר מוכנות מדאיג לאתגרים העומדים בפני מדינת ישראל. משרד רשם במדינת ישראל לא יכול לפעול בניגוד לדין ובוודאי שלא לעשות דין לעצמו".

ארנה אנג'ל, יו"ר התאחדות האדריכלים, נפגשה עם נציגים במשרד העבודה והרווחה לקידום הנושא, אך טרם התקבל סיכום. אנג'ל ציינה כי: "ענף התכנון והבנייה בישראל משווע לאדריכלים נוספים, יש מחסור חמור באדריכלים גם בשוק הפרטי וגם בשוק הציבורי ולא ייתכן שרשם האדריכלים יפעל בניגוד להוראות החוק וימנע את הכשרתם של עשרות אדריכלים צעירים. מאז שנכנסתי לתפקיד אני נחשפת לאתגרים ולחסמים איתם מתמודדים סטודנטים לאדריכלות ואדריכלים צעירים, מדובר בדור העתיד של הענף ואנחנו נחושים לסייע להם על מנת שהכניסה שלהם לענף תהייה קלה וחלקה יותר"

משרד העבודה, מנגד, טוען כי "לפי סעיף 11 (ב1) לחוק המהנדסים והאדריכלים ניתן לצבור את תקופת ההתמחות החל מהמחצית השנייה של השנה הקודמת לשנת הלימודים האחרונה של המתמחה וניתן לצבור בה עד 12 חודשי התמחות, ולא יותר מכך. ההתאחדות הציפה בפנינו כי בתקופת הקורונה נוצר עיכוב במתן אישורי הזכאות לתואר מטעם חלק מהמוסדות האקדמים, דבר שמנע מהאדריכלים להגיש בקשה לרישום בפנקס ולהמשיך ברצף ההתמחות. בימים אלו אנו בוחנים את הסוגיה מול האקדמיות והתאחדות האדריכלים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully