וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתחילת השנה: 27 הרוגים בתאונות עבודה - והחורף בפתח

עודכן לאחרונה: 10.11.2022 / 18:13

27 הרוגים בתאונות עבודה מתחילת השנה, מתוכם 12 באתרי בנייה. לקראת עונת החורף, המוסד לבטיחות וגיהות מתריע על הסכנות האפשריות בעבודה באתרי הבנייה ומנחה כיצד להישמר מפניהן

תאונה קטלנית באתר בנייה בטירת הכרמל: 2 הרוגים ו-4 פצועים 
21.08.22. יואב איתיאל
תאונה קטלנית באתר בנייה בטירת הכרמל: 2 הרוגים ו-4 פצועים 21.08.22/יואב איתיאל

התהפכויות של עגורנים, התמוטטות מבנים ארעיים, יצירת בורות באתר וסכנת התחשמלות - עונת החורף תחל רשמית ממש בקרוב והסכנות הבטיחותיות, באתרי הבנייה בפרט, דורשים ערנות גבוהה וזיהוי הסיכונים ומזעורם מצד העובדים ומנהלי העבודה.

כ-223 דיווחים הגיעו למוקד-"קו החיים" מתחילת שנת 2022 על הפרות בטיחות באתרי הבנייה שנוצרו כתוצאה ממזג האוויר.

בסיכון גבוה

מנוף מהווה את אחד הכלים המרכזיים והמשמעותיים ביותר בתפעול אתר הבנייה, וכן גם את המסוכן ביותר בהם, בעונת החורף במיוחד, עקב סכנת קריסה ונפילת עצמים וחומרים מסוכנים מן הגובה הרב, דבר אשר קורה לעתים לא רחוקות באתרי בנייה.

כיום רשומים בישראל כ-2,700 עגורנים, מתוכם כ-1,300 המותקנים בפועל באתרי הבנייה השונים ברחבי הארץ. מדי שנה מיובאים לישראל כ-100 עגורנים נוספים, בהתאם לנוהל הייבוא שמתיר ייבוא עגורן חדש, או עגורן משומש שגילו עד עשר שנים.

כאמור, אל מוקד "קו החיים" של המוס"ל הגיעו מתחילת שנת 2022 כ-223 דיווחים של הפרות בטיחות באתרי הבנייה שנוצרו כתוצאה ממזג האוויר. 98 פניות נעשו בנושא של מנופים ועגרונים שהמדווחים ציינו כי אינם יציבים, 86 פניות נעשו בעקבות בורות ומדרכות מעבר רעועים באתרי הבנייה ו-39 פניות דווחו לקו החיים בעקבות סכנת התחשמלות באתר.

תרגול על רטוב

כחלק מפעילותו בשנה האחרונה החל לפעול המרכז הלאומי לסימולטורים לבטיחות במוס"ל, המרכז החדשני והמתקדם בישראל הוקם בפ"ת ומאפשר למפעילי עגורנים וגם למנהלים בחברות הבנייה להגיע ולתרגל עבודה במצבי חירום, עבודה במצבים מסוכנים כמו רוחות, גשם, שלג, ראות לקוייה, ערפל, ועוד מצבים רבים.

חברות הבנייה המובילות כיום כמו אשטרום, תדהר, ינושבסקי, דונה ונוספות, שהחלו לאמן את מפעילי העגורנים ומנהלי העבודה, מציינות את השיפור במקצועיות ובמיומנות של המפעילים מצד אחד ושל ההבנה והניהול הטוב יותר של המנהלים שעברו את האימון בסימולטור.

הקמת המרכז הביאה לשינוי בתפיסת האימונים וההדרכה המתקדמת בתחום העגורנים, משאבות בטון ומלגזות. מיום הקמת המרכז ועד היום עברו בו כבר כ-600 מפעילי עגורן, מפעילי מלגזות ומנהלי עבודה, מנהלי פרויקטים, מהנדסי ביצוע, סמנכ"לי הנדסה הכשרות בטיחות טכנולוגיות בכלים טכנולוגיים מתקדמים המדמים את העבודה על כלי העבודה הכבדים בסיטואציות קצה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
מרכז הסימולטורים של המוסל לתרגול פעילות העגורן במזג אוויר קיצוני. יח"צ,
מרכז הסימולטורים של המוסל לתרגול פעילות העגורן במזג אוויר קיצוני/יח"צ

הנחיות המוס"ל לעבודה נכונה בחורף

בכדי למנוע תאונות עבודה מיותרות בעונת החורף, המוסד לבטיחות ולגיהות פרסם לאחרונה את נהלי הבטיחות בעבודה בחורף באתרי הבנייה.

כיצד להכין את אתרי הבנייה בחורף:

  • יש לוודא כי אין ציוד בקומות גבוהות אשר יכול לעוף ברוח וליפול מטה על העובדים או עוברי אורח ברחוב בזמן רוחות חזקות.
  • יש לסמן בורות אשר עלולים להיות מוצפים ולהוות מכשול.
  • יש לסדר מצעים וריבוד מצעים בדרכי הגישה ובמקומות הצבת הכלים, במעברים ובשטחי פריקה ואחסנת ציוד.
  • מומלץ לוודא שימוש בנעלי בטיחות עם סוליה נגד החלקה.
  • יש לבדוק את איטום הגגות ולנקות אותם מחפצים המונחים עליהם, יש לנקות את המרזבים ולוודא שהמים זורמים בקלות.
  • יש להקפיד על מעקב שוטף של אמצעי גידור ושילוט כולל סימון סכנת נפילה, יש לחפור תעלות ניקוז סביב כל האתר בכדי למנוע הצפות.
  • בכדי למנוע התחשמלות, יש לוודא שאין על הרצפה בקרבת מים כבלי חשמל, שארונות החשמל מוגנים מפני הגשם, שלא נשארים ללא השגחה תנורי חשמל וכלי עבודה הפולטים חום.
  • יש לוודא כי באתר הבנייה קיים גנרטור ותאורת חירום תקינים למקרה של תקלות חשמל.
  • בטרם התחלת עבודה בגובה יש לבצע הערכת סיכונים בהתאם לחוזק הרוחות ולהימנע מעבודה על גגות שבירים תלולים או חלקלקים או טיפוס על סולמות וככלל עבודה בגובה תופסק כאשר יורד גשם או נושבות רוחות חזקות.
  • בכדי להימנע ממקרי התחשמלות במקרה של סופת ברקים, יש להגן על המתקנים בקולטי ברקים ולהימנע מהפעלתם בימים גשומים וסוערים. בנוסף יש לוודא שחיבורי ההארקה נגד ברקים תקינים.

כיצד לשמור על בטיחות העגורנים בחורף:

  • אין להפעיל עגורן צריח או להרכיב, או לפרק עגורן צריח בתנאי רוח חזקה.
  • יש לנקות במשנה זהירות בעת טיפוס או ירידה בסולם כאשר שלבי הסולם רטובים.
  • על מפעיל העגורן לבצע בדיקה יומית לבדיקת תקינותם של הבלמים השונים, גובלי העומס (על ידי שימוש במשקולת מבחן), התקני אזעקה למניעת עומס יתר והמתגים הגובלים. נוסף על כך, תבוצע בדיקה שבועית, הכוללת בדיקה ויזואלית של כל כבל המשמש בעגורן.
  • עבודות הנפה לא יבוצעו כאשר הרוחות חזקות ועלולות לסכן את יציבות המטען.
  • יש לעגן היטב כל חפץ או מתקן שהרוח עלולה להזיז או להעיף ובאחריות מנהל העבודה לבצע הערכת סיכונים כאשר יש התראות למזג אוויר סוער. בשום מצב אין להמשיך לעבוד עם העגורן ו"להילחם" ברוח.
  • יש לוודא כי אין היקוות מים סביב יסודות העגורן, העשויים לגרום לאי-יציבותו.
  • אם לדעת מפעיל העגורן המשך הפעלת העגורן במזג אוויר סוער מסכנת את יציבותו, עליו להפסיק את העבודה ולבצע שחרור לילה בהתאם להוראות היצרן ולסוג העגורן.
מיקי וינקלר. יחצ,
מיקי וינקלר/יחצ

מנכ"ל המוס"ל, ד"ר מיקי וינקלר: "עונת החורף בפתח וזה הרגע שבו כל המנהלים במקומות העבודה, ובאתרי הבנייה בפרט, נדרשים לנהל את הסיכונים, לזהות אותם ולקבל החלטות כיצד לפעול כדי למזער אותם ולמנוע את הפגיעה הבאה. מפעילי העגורנים מהווים כיום מכפיל כוח לקידום הבנייה באתר. מיומנותם ומקצועיותם יקדמו מאד את העבודה, ישפרו את הרווחיות ובעיקר את הבטיחות בעבודה, אך אי מיומנות וחוסר מקצועיות יביאו לנזקים, בזבוז זמן, עיכובים, פגיעה בבטיחות ותאונות עבודה. מדריכי המוס"ל ימשיכו להגיע לאתרי הבנייה לסייע ולחנוך את המנהלים לזהות את הסיכונים ולפעול למזעורם בכל אתר ואתר, לשם שמירה על חיי אדם ודאגה לבטיחות בעבודה ולחיי העובדים גם בעונת החורף הקרובה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully