וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בהשפעת הממשלה הימנית? קרקע ביהודה ושומרון נמכרה ב-132 מיליון שקל

רנית נחום-הלוי

עודכן לאחרונה: 8.11.2022 / 20:10

בלעדי: על הקרקע שנרכשה ניתן לבנות 167 דירות, כך שהעסקה משקפת 800 אלף שקל לקרקע ליח"ד - בדומה למרכז הארץ. האם הישוב יהווה אלטרנטיבה לעלית המחירים בכפר סבא?

כפר סבא. ShutterStock
אלטרנטיבה לעלית המחירים בכפר סבא?/ShutterStock

בשבוע האחרון נחתמה עסקה משמעותית בישוב 'צופים' שבמועצה האזורית שומרון כשחברת 'שריקי גרופ' רכשה קרקע בשטח של כ-16 דונם לבנייה של 167 דירות במחיר של כ-132 מיליון שקל כולל מע"מ.

מדובר באחת העסקאות המשמעותיות והגדולות שנעשו באזור בתקופה האחרונה והיא משקפת מחיר של כ-800,000 שקל לקרקע ליחידת דיור, די דומה למחירים שנסגרים בערים במרכז הארץ, דוגמת העיר לוד.

הקרקע נרכשה מחברת 'אבני הראשה' וזו רכשה לפני למעלה משנה את הקרקע תמורת כ-50 מיליון שקל, מחברת 'לידר קומפוני', לשעבר בשליטת איש העסקים לב לבייב. הקרקע עצמה, בדומה לקרקעות נוספות באזור יו"ש, הוקצתה לפני עשרות שנים מטעם הממונה על הרכוש הממשלתי והנטוש ביו"ש למספר חברות ובהן עמותת הקרן לגאולת הקרקע וחברת לידר, שקיבלו לידיהן קרקעות ללא תמורה כספית בשטחים של אלפי דונמים - אלא בתמורה לפיתוחן בלבד.

דירות 4 חדרים: החל מ-2.25 מיליון שקל

הישוב צופים הוא ישוב עירוני קהילתי המהווה חלק מהמועצה אזורית שומרון. הישוב נוסד בתחילת שנות ה-90 של המאה הקודמת כישוב מעורב המונה כ-650 משפחות. בישוב מוסדות ציבור כסופרמרקט, מסעדות, ספריה, גני ילדים, מרפאה ושפע שטחים ירוקים. תוכניות בניין עיר מאושרות מאפשרות בנייה בהיקף של כ-500 יחידות דיור, בבנייה מדורגת וצמודת קרקע, המשמרים את האופי הכפרי במקום.

הפרויקט של 'שריקי גרופ', החל באזור הדרומי של הישוב צופים, הוא הפרויקט הראשון שיוצא בבנייה רוויה ביישוב. תוכנית בניין עיר מאפשרת לבנות 167 יחידות דיור בבנייה מדורגת של 5-6 קומות בתמהיל דירות בנות 4-5 חדרים, דירות גן ופנטהאוז. דירות 4 חדרים נמכרות החל מ-2.25 מיליון שקל ודירות גן בפרויקט משווקת בין 2.8-3.3 מיליון שקל.

הרישום בקרקע: בטאבו ירדני

הישוב צופים ידע בשנים האחרונות תנופת פיתוח הכוללת הקמת מבני ציבור וקהילה ותשתיות, מה שגרר התעניינות רבה של צעירים ומשפרי דיור שהגיעו מרחבי הארץ, אך האם המחירים המוצעים בצופים באמת מהווים אלטרנטיבה למחירי הדירות בכפר סבא השכנה? תלוי.

רכישת דירה בשטחי איו"ש נחשבת עסקה מורכבת, בין היתר משום שהדירות בפרויקט נרשמות לעיתים בטאבו ירדני, או מה שנקרא, 'טאבו אריאל'. לא מדובר בטאבו רגיל, שחל על כל שטחי ישראל, אלא טאבו המתנהל על-פי הדין הירדני, מינהל איו"ש הממונה על הרכוש הנטוש.

אין אפשרות להפיק נסח טאבו באינטרנט כמקובל, אלא הנכסים, המידע והבעלויות בנכסי איו"ש הם חסויים ואינם פתוחים לעיון לכל דורש. גם השלמת הרישום ע"ש הקונה בטאבו אריאל מלווה בתשלום אגרות משמעותיות הנגזרות מסכום העסקה וזאת בנוסף למס רכישה המשולם בגין הרכישה (כאשר ניתן לקזז את מס הרכישה באגרת רישום הזכויות - לפי הנמוך מביניהם).

מאחר באיו"ש אין רישום של בתים משותפים כתתי חלקות כמקובל, על מנת להסדיר את הרישום, בפרט במגרשים לבנייה רוויה, החברה היזמית הרשומה כבעלת הזכויות במקרקעין בטאבו הרלוונטי, פועלת כחברה משכנת והיא מנהלת את רישום זכויות רוכשי הדירות בפרויקט בספריה.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"I

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully