וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אור ירוק: אושר המתווה שיאפשר בנייה בקרבת תחנות המטרו

רנית נחום-הלוי

עודכן לאחרונה: 8.11.2022 / 15:49

המועצה הארצית לתכנון ובנייה קבעה היום פשרה בנוגע להקפאת היתרי תמ"א 38 בסביבת תחנות המטרו העתידית: יוקפאו היתרי תמ"א 38 רק ברדיוס של עד 100 מטר מהתחנות; היתרים שכבר ניתנו - ימומשו

מטרו תל אביב. -, אתר רשמי
הושגה פשרה: תתאפשר בנייה של פרויקטי תמ"א 38 במרחק של 300-800 מטרים מתחנות המטרו/אתר רשמי, -

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה החליטה היום (ג') על קביעת התנאים לקידום היתרים מכוח תמ"א 38 בתחום תוכנית המתאר הארצית למרחב מערכת המטרו במטרופולין תל אביב (תמ"א 70).

במסגרת ההחלטה נקבע כי לא יבוטלו באופן גורף הוצאת היתרי בנייה במתחמים הסמוכים לקו המטרו (עד 100 מטר) ותתאפשר בנייה של פרויקטי תמ"א 38 במרחק של 300-800 מטרים מהתחנות המתוכננות.

החלטת המועצה התקבלה לאחר חשש כבד כי מערכות התכנון יגבילו קידום פרויקטים לחיזוק מבנים בתחומים הסמוכים לתחנות המטרו, כך שכל שינוי בבנייה עשוי לסכל את מימוש פוטנציאל הבינוי.

כמו כן, במהלך הדיון נקבע כי על אף ההקפאה ניתן יהיה להוציא היתרי בנייה למבנים המצויים בסכנת קריסה, שם ניתן יהיה לבצע חיזוק ועיבוי בלבד ללא תוספת שטח, וכי ההקפאה לא תחול על היתרים שכבר הוחלט לאשרם עד ליום קבלת ההחלטה (כלומר, היום) גם אם אלו נמצאים בתחומי מרחב הליבה.

המתווה המדורג - היכן מותר לבנות והיכן אסור

בהמשך לדיון שהתקיים, וקבלת מידע מהרשות להתחדשות עירונית, מחוזות מינהל התכנון והרשויות הרלוונטיות, החליטה המועצה הארצית על מתווה מדורג לקביעת מגבלות על היתרים מכוח תמ"א 38 ותכניות לפי סעיף 23.

המתווה המדורג מחלק את סביבת תחנות המטרו ל-3 תחומים: בתחום מרחב הליבה (עד 100 מ' מהתחנות) - לא יינתנו היתר בנייה מכוח תמ"א 38. בתחום הטבעת הראשונה (כ-300 מ' מהתחנות) - היתרים יינתנו רק לאחר אישור יו"ר ומתכנן מחוז. בתחום הטבעת השנייה (300 מ' ועד 800 מ' מתחנת המטרו) - לא יוטלו מגבלות.

ההמלצה שעוררה סערה

נזכיר כי ההחלטה הגיעה על רקע המחלוקת שהתפתחה לפני כ-3 חודשים, לאחר ההמלצה של ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים (ולנת"ע) לוועדה הארצית להקפיא באופן מוחלט את כל היתרי הבנייה לתמ"א 38 ברדיוס של עד 500 מטר סביב תחנות המטרו המתוכננות, ואף לבחון הקפאה דומה גם ברדיוס של עד 800 מטר מהתחנות.

ההמלצה, כאמור, עוררה סערה, ובדיון העוקב בנושא שנערך במועצה הארצית הוחלט לבחון אותה בשנית. כעת, על בסיס מתווה שגיבשה הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, הוסכמה פשרה שתאפשר בכל זאת הוצאת היתרי תמ"א 38 בסביבת התחנות העתידיות.

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה

ההחלטה ממשיכה לעורר סערה - והתגובות חלוקות

יו"ר המועצה הארצית ויו"ר מטה התכנון הלאומי, עו"ד שלומי הייזלר: "תמ"א 70 למרחב תחנות המטרו תוביל את התכנון האורבני במטרופולין תל אביב בעשורים הקרובים. בעקבות ההתייעצויות שנערכו בחודשים האחרונים, הצלחנו להגיע למנגנון ברור ויעיל אשר מבוסס על מודל "נושם" ודינאמי אשר מאפשר מחד את ההתחדשות בסביבת תחנות המטרו באופן מיטבי, ומאידך מתן פתרונות נקודתיים במקרה הצורך".

מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח: "תמ"א 70 נותנת מענה לגידול האוכלוסייה המשמעותי הצפוי בעשורים הקרובים למטרופולין תל אביב, התוכנית בהובלת מינהל התכנון מייצרת את הקשר הישיר בין התחבורה הציבורית למרחב האורבני הסובב אותה, הדיון שנערך היום מקדם את פרויקט המטרו צעד נוסף קדימה".

יו"ר מטה התכנון הלאומי, שלומי הייזלר. לשכת העיתונות הממשלתית
יו"ר מטה התכנון הלאומי, שלומי הייזלר/לשכת העיתונות הממשלתית

עמית גוטליב, יו"ר ועדת התחדשות עירונית בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ: "מדובר בהחלטה אומללה ומסוכנת שבה, לאור דרישות כספיות של העיריות, מחליטה המדינה למנוע פעילות מצילת חיים של דיירי בתים ישנים, לא ממוגנים, שנמצאים היום בסכנת חיים. היא עושה זאת בזמן שברור לכל כי יעברו שנים רבות עד שתאושר ותחל הקמת המטרו, אם בכלל. מדובר בהתנהלות מהסוג שבבוא היום תגיע לוועדת חקירה. במקום שתועיל המדינה להכניס את היד לכיס ולתמוך בפעילות ההתחדשות העירונית, כבר עכשיו ברור שהיקף התושבים שיישארו ללא הגנה והיקף דורשי הדירות שלא יזכו לדירה שהייתה אמורה לקום במסגרת זו - יעמוד על מאות אלפי בני אדם".

לדברי עו"ד צבי שוב, מומחה לנדל"ן, תכנון ובנייה: "בעידן שבו בתים ישנים קורסים, החלטה קטיגורית גורפת על איסור בנייה עלולה לעלות בחיי אדם. גם אם ההיגיון מוצדק וברור לכל שיש לקדם פרויקטים גדולים ולא לאפשר תמ"אות בודדות בתוואי המטרו, יש לזכור כי יעבור זמן רב עד שהמטרו אכן ייצא לדרך, ולמצוא פתרון שיחריג בניינים מסוכנים שתושביהם לא יכולים לחכות שנים ארוכות, כדוגמת אישור פרטני למקרים קריטיים בדומה למה שהוחלט לגבי פרויקטים בטווח של 100-300 מטר מהתוואי".

עו"ד צבי שוב. ליאת מנדל,
עו"ד צבי שוב, מומחה לנדל"ן, תכנון ובנייה/ליאת מנדל
  • עוד באותו נושא:
  • נדל"I
  • מטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully