וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר הדיור לא מעניין את הפוליטיקאים שלנו

עודכן לאחרונה: 25.10.2022 / 9:26

קצת הזוי לומר, אבל המשבר הכלכלי הגדול בתקופת בחירות, שמאיים על רבע מיליון זוגות צעירים, אינו נוגע כמעט לפוליטיקאים, ובוודאי שלא לראשי ממשלה. עופר פטרסבורג, עורך הנדל"ן של וואלה, בטור מיוחד לקראת הבחירות

מרכז לוגיסטיקה של ועדת הבחירות המרכזית בשוהם 20 באוקטובר 2022. ראובן קסטרו
משבר הדיור לא מעניין את הפוליטיקאים שלנו/ראובן קסטרו

מתחום הנדל"ן שומר נפשו ירחק - בוודאי במהלך כהונת ראשי הממשלה והמתמודדים הבולטים, ועל אחת כמה וכמה בזמן בחירות.

קצת הזוי לומר, אבל המשבר הכלכלי הגדול בתקופת בחירות, שמאיים על רבע מיליון זוגות צעירים ועל הוריהם, אינו נוגע כמעט לפוליטיקאים, ובוודאי שלא לראשי ממשלה.

לא יאיר לפיד ולא בנימין נתניהו, שני המתמודדים הבכירים לראשות הממשלה בסבב הבחירות הנוכחי, לוקחים את נושא הדיור כקלף מנצח. נתניהו הרחיק עצמו במשך קדנציות שלמות מתחום הדיור.

הפוליטיקאים מבינים כי לא פתרון משבר הדיור יביא אתכם לקלפי, מסתבר, אולי רק ירחיק.

דוגמה לכך היא שר האוצר לשעבר כחלון, שבאמת עשה הכל למען שינוי מפת הדיור בישראל (עם לא מעט טעויות, אגב), וזכור עדיין לכולם בעיקר בזכות מהפכת הסלולר. את תכנית המחיר למשתכן שהמציא והביאה להנחות של מיליון שקל ויותר לזוגות צעירים, פחות זוקפים לזכותו.

עם זאת, נקודת המבט בישראל השתנתה לחלוטין בשנים האחרונות. היום עברנו לשיטת הקזינו - הגרלות. אין מספיק דירות על 30 אלף הצעירים שבקושי יוכלו בשנה להגריל את דירותיהם, ובינתיים המחסור גדל וטופח.

אז מה היה לנו פה לקראת הבחירות?

ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, הציע תכנית "גאונית" לבוחריו ומבטיח להקפיא את המשכנתאות בעקבות ביקור אצל משפחת מנגיסטו. ברור לכולם כי זו הבטחת בחירות שאין לה שום כיסוי.

אז, רק לשם הבהרה -

  • א' - לא פוליטיקאי קובע על שוק המשכנתאות. בשביל זה יש את בנק ישראל.
  • ב' - מה באמת המשמעות? הגדלת כושר קניה, שחרור כספים לאנשים וסכנת האינפלציה מתחזקת.
  • ג' - גם אם תהיה תכנית כזו, הציבור ישלם עליה בריביות כי אף בנק הוא לא פילנתרופ.
sheen-shitof

שדרגו את הביצועים

הארכת משך האקט ושיפור ההנאה במיטה - במבצע מיוחד

בשיתוף "גברא"

במילים אחרות, התוכנית שמציע נתניהו, אם היא באמת קיימת, היא סוג של בדיחה לא מצחיקה, שיכולה להזכיר לנו את הכותרות הראשיות בערב בחירות לא רחוק, שם הובטח לכחלון על ידי נתניהו להיות יו"ר רשות מקרקעי ישראל, אז הובטח. אותו נתניהו קרא גם להפרטת הרשות, אז קרא. מה קרה עם זה, או יותר נכון לא קרה, אתם כבר יודעים. אפס.

בשונה מנתניהו, לפיד, שלמד מכישלון מע"מ אפס, לא מזדרז להצהיר הצהרות. עם זאת, בל נשכח כי את נושא הדיור להשכרה לטווח ארוך לפיד הביא לפתח הממשלה כשר אוצר לפני כמעט עשור - והבטיח היצע של 150 אלף דירות כאלה. בפועל, זה הסתכם בפחות מכמה אלפים בודדים. נכון, לא באשמתו. אבל לפחות היה חוזר ברעמים וברקים לתוכנית הדגל שלו. זה לא קרה.

מי כן הציע תכנית דיור?

אז מי כן הציע תכנית דיור? דווקא מי שנדמה היה שמתחרה רק ב-"כאילו": יו"ר הבית היהודי, איילת שקד, שנכון להיום עם סיכויים מאד נמוכים לשמש שוב כשרה, וכמובן, הדר מוכתר, יו"ר צעירים בוערים הרעשנית.

למען האמת, שרת הפנים הנוכחית, איילת שקד, הציגה תכנית רצינית ביותר לצעירים בנושא הדיור. על פי התכנית, עד לשנת 2030 ייבנו עוד 140 אלף דירות לסטודנטים, צעירים ויוצאי צבא. התכנית מורכבת מ-6 נקודות עיקריות ובראשן יישום "מודל מיאמי": השלמת המהלך אותו התניעה בשנה האחרונה, במסגרתו יוסמכו מכוני רישוי פרטיים שיהיו תחת פיקוח הרשויות המקומיות, יקוצר משך הוצאת היתר הבניה ל-90 יום בממוצע במקום שנה ועוד.

הדר מוכתר, בלי שום ניסיון כשרת פנים או כל ניסיון ממשלתי אחר, הציגה בעקר מילים גבוהות של הגדלת היצע. בהצלחה.

"כוכב" נוסף הוא איתמר בן גביר, שאמר לאיילה חסון שהוא מתכנן להוריד את מחירי הדיור. על זה חסון השיבה בסרקסטיות: "ואני מתכוונת לרזות".

לסיכום, אם ציפיתם לפתרון משבר הדיור בבחירות הקרובות - התכוננו להתאכזב. גם הפעם זה לא יקרה. לכו תדעו, אולי בבחירות הבאות שיבואו עלינו תוך שנה או שנתיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully