וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא תהיה הקפאה חסרת אחריות של תמ"א 38 ברחבי המטרו"

24.10.2022 / 12:01

מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית עו"ד אלעזר במברגר, הצהיר על כוונותיו לקידום תוכניות תמ"א 38 באזור תחנות המטרו: "לא יהיו הגבלות כלל מ-300 מטר ומעלה מליבת התחנה"

אלעזר במברגר. ברונו שרביט,
אין תירוצים מבחינתו. עו"ד אלעזר במברגר/ברונו שרביט

פרויקט המטרו מתוכנן לעבור לאורך 150 קילומטרים, בשלושה קווים, ולעבור ב־24 רשויות שונות. הוא יכלול 109 תחנות באותן ערים. היום (ב') במסגרת פאנל התחדשות עירונית 2023 , שנערך ב-'פסגת הנדל"ן' באילת של מרכז הנדל"ן, הצהיר לראשונה מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית על כוונותיו לקידום תוכניות תמ"א 38 באזור תחנות המטרו.

"לא תהיה הקפאה חסרת אחריות של תמ"א 38 ברחבי המטרו, רק במתחמי הליבה סביב התחנות עצמם", אמר עו"ד אלעד במברגר, "עיקרי ההמלצה שלנו כוללים הקפאה במתחמי הליבה של המטרו שבו לא יוצאו בו היתרים בשנתיים הקרובות. אין הגבלות כלל מ-300 מטר ומעלה מליבת התחנה. בטווח שבין 100 ל-300 מטר - יתקיים דיון פרטני בכל פרויקט".

עו"ד במברגר התייחס גם ליעדי הרשות לאחר הבחירות והמלצותיו לממשלה שתקום: "בשלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2022 ניתנו מעל 450 היתרים לביצוע תמ"א 38, הכוללים למעלה מ-12 אלף יחידות דיור. ניהלנו קרב במועצה הארצית לתכנון ובנייה שבסיומו הבאנו להארכת התמ"א עד אוקטובר 2023. אנו מייצרים היום רשת של תוכניות חלופיות של תמ"א 38 , באמצעות חברות שמייצרות מפות עירוניות המסמנות מבנים שמתאימים להתחדשות עירונית וקובעת לגביהם את זכויות הבנייה. ההמלצה שלנו לממשלה הבאה היא לבצע הסדרים של פינוי בינוי על תמ"א 38. אנחנו רוצים להוריד את הרוב הדרוש להסכמה לקידום פרויקט תמ"א ל-67%. אנחנו רוצים גם הסדרים מיוחדים לציבור הקשישים בישראל. הסכמי המסגרת שחתמנו בשנה האחרונה עם 12 רשויות מובילות בפינוי בינוי בישראל. על כל היתר בנייה שהם הוציאו הם קיבלו מענקים על ההיתרים".

כנס מרכז הנדל"ן. יחצ,
הסכמות רחבות. ומה לגבי הביצוע? הפאנל בכנס מרכז הנדל"ן/יחצ

בחלק השני של הפאנל, התקיים שולחן עגול בנושא פרויקטים של פינוי בינוי בערי הפריפריה. "התחדשות עירונית בפריפריה היא אתגר עבורנו", אומרת עינת גנון, סמנכ"לית הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, "אנחנו מבחינתנו הרמנו את הכפפה כבר לפני שנתיים שלוש וזרענו את הזרעים שהובילו לדו"ח מסכם שיש בו מספר המלצות מרכזיות. ההמלצה הראשונה היא מיפוי ותכנון של האזורים שמתאימים להתחדשות עירונית. ביצענו זיהוי דקדקני של פרויקטים קצת פחות מרכזיים וכאלו שניתן למנף אותם מבחינה כלכלית. הנושא השני היה נושא חוסר הכדאיות הכלכלית ליזמים שבו המלצתנו היא קידום הטבות מס בפריפריה, בשביל לשפר את הכדאיות הכלכלית. הפחתת מס רכישה, הפחתת מס הכנסה לחברות שעיקר עיסוקן בפריפריה ואפשרות גם להעניק דוחות מאוחדים לחברת אם וחברת בת. צריך להבין שהטבות מס נותנות ליזם וודאות הרבה יותר גבוה. כשהוא עושה את השיקולים שלו האם להיכנס לפרויקט, הטבות המס נותנים לו את הוודאות הכלכלית, טרם כניסתו לפרויקט".

ראשי הערים והיזמים הסכימו עם יוזמת מנהל ההתחדשות העירונית והגיבו לכך בפאנל. צחי עומר, מנכ"ל, ים סוף מקבוצת פפושדו: "בפריפריה הרווחיות לקידום פרויקטים היא מאוד נמוכה, ביחס לפרויקטים במרכז הארץ. לא נכנס לפרויקטים שלא נותנים לנו לרווחיות המינימלית. הרווחיות המינימלית עבורנו היא 18% ובפריפריה אתה לא מגיע לשמה. ככל שהמכפילים יהיו יותר גבוהים, הכדאיות תעלה בהתאם.

תומר גלאם, ראש עיריית אשקלון: "אשקלון הפכה להיות העיר המבוקשת בישראל והגירה חיובית חסרת תקדים. אך חוסר היציבות השלטונית פוגע בהתקדמות הבנייה בעיר. צריך לעשות תב"ע לכל עיר ועיר ולסגור את זה כמוצר מדף. היכן שתהיה כדאיות כלכלית, היזמים יגיעו ובמקומות שאין כדאיות כלכלית, המדינה תיאלץ להתערב. במשך שש שנותיי כראש עיר לא עברה תכנית אחת במחוז. תנו את הכוח לראשי הערים ולרשויות המקומיות. במידה והמדינה לא תכניס יד לכיס, זה לא ילך".

מיכה קליין, מנכ"ל אפריקה ישראל מגורים: "אנחנו פעילים מנהריה שבצפון עד לבאר שבע שבדרום ויש תמונה מאוד ברורה: ככל שאתה הולך יותר לפריפריה, המחיר עולה והכדאיות הכלכלית יורדת. אני תומך בדו"ח של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית שקורא להעניק הטבות מס ליזמים בפריפריה. אני כיזם שיבוא לבחון את הפרויקטים והכדאיות שלהם, אקח את זה בחשבון.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

"מדובר באנשים חיים בעלי זכויות"

יעקב ניצן, מנכ"ל רובי קפיטל: "גופי המימון המקצועיים, כמו רובי קפיטל, הם בעלי הכלים להוביל פרויקט התחדשות עירונית בגלל המורכבות של הפרויקטים האלה. הרי לא מדובר רק בקרקע כמו פרויקטים רגילים אלא באנשים חיים בעלי זכויות שצריך לדבר איתם ולהיות גם פסיכולוג שלהם. מעבר להנדסה ועלויות מימון יש מורכבות נוספת ולכן חשוב השיח והערוץ הפתוח בין גופי המימון לבין הרשות להתחדשות עירונית והיזמים".

עו"ד רוני איל להב, שותפה מייסדת וראש מחלקת נדל"ן במשרד עו"ד נגבי כהן איל ושות': "אם בתל אביב יש מודעות גדולה, בפריפריה זה לא ככה - אין את התחושה של 'השכן שלי עושה ואני אצטרף אליו'. הבעיה הכי גדולה בנושא הזה היא הסברה. צריך לצאת לשטח ולדבר בשפה של האנשים, להסביר להם מה יש להם ביד".

  • עוד באותו נושא:
  • מטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully