וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תרומת המטרו: 5,000 שקל לנפש לשנה

עודכן לאחרונה: 19.10.2022 / 15:51

נגיד בנק ישראל בכנס המטרו היום: "יהיה נכון יותר שהממשלה תממן את ההוצאות הנדרשות בכל שנה", האם מדובר במס חדש?

מטרו תל אביב. -, אתר רשמי
מטרו תל אביב - 5000 שקל לנפש לשנה/אתר רשמי, -

בכנס המטרו לשנת 2023, שהתקיים היום (רביעי 19.10.2022), פירט נגיד בנק ישראל, אמיר ירון, את התרומה של המטרו לכלכלה הישראלית ושיפור איכות החיים בישראל, שתבוא לידי ביטוי בהקלת הגודש בכבישים, הגדלת פריון העבודה ("5,000 שקל תוספת לתוצר לנפש לשנה"), התרחבות מיזמי התחדשות עירונית ועוד.

במקביל, התריע ירון כי מימון הפרויקט באמצעות ההכנסות הייעודיות יגדיל את אי הוודאות של היזמים ויגרום לקשיים ועיכובים בביצוע, דבר שעלול לפגוע באיכות המטרו כשיופעל. לכן, מציע ירון, המימון יצטרך להתבסס לאורך שנים רבות בעיקר על העברות מתקציב המדינה, שיוחזרו בעתיד באמצעות ההכנסות הייעודיות.

לדבריו, "יהיה נכון יותר שהממשלה תממן את ההוצאות הנדרשות לקידום הפרויקט בכל שנה, בסכום שיידרש כדי להשלים את התקבולים מההכנסות הייעודיות. זאת, לצד גביית ההכנסות הייעודיות ודבקות במסגרת הכוללת של העלויות".

ההשקעה בתשתיות תחבורה בישראל אינה מספקת

לדברי ירון, המטרו יקל משמעותית על הגידול בגודש בכבישים ועל העלות הכרוכה בהגעת עובדים למקום העבודה. בכך, תגדל הן כמות שעות העבודה במשק, והן איכותן. כמו כן, מוסיף הנגיד, "קיצור זמן ההגעה לעבודה ירחיב את אפשרויות הבחירה הן בפני המעסיקים והן בפני העובדים, ובכך יפעל להגביר את מיצוי פוטנציאל העובדות והעובדים בהתאם ליכולות וההעדפות שלהם".

עוד מוסיף ירון כי תשתיות תחבורה איכותיות הן מרכיב הכרחי לשיפור רמת החיים בישראל ולאורך השנים ההשקעה בהן בישראל אינה מספקת. ההשקעה הנמוכה יחסית בתשתיות הציבוריות בישראל, ובעיקר בתשתיות תחבורתיות, מסבירה חלק לא מבוטל מפערי הפריון בין ישראל למדינות ב-OECD.

זמן זה כסף

לסיכום, אומר ירון, כי פרויקט המטרו הוא בעל חשיבות לאומית שאמור לתרום רבות לכלכלה הישראלית, וקורא להקמת המטרו במהירות האפשרית: "אני מקווה שעם קום הממשלה החדשה החוק יאושר וקצב העבודות יואץ. אי החקיקה מעכבת את ביצוע הפרויקט ו-Time is money. לכך, יש השלכות לא מבוטלות גם בכל הנוגע לוודאות של העסקים, המשקיעים וגופי התכנון והבניה באזור המרכז. לכן, יש לבנות את תהליכי הביצוע בצורה שתימנע סיבוכיות יתר, המוליכה בסופו של דבר לעלויות לא צפויות ולעיכובים בביצוע, וכן לבחון דרכים לתגמל את חברות הביצוע על עמידה והקדמת לוח הזמנים, תוך וידוא שזו לא תהא מלווה בפגיעה באיכות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully