וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך למיתון? צניחה במספר הדירות המבוקשות ביוני-אוגוסט

עודכן לאחרונה: 19.10.2022 / 10:01

הנתונים שמפרסמת היום הלמ"ס מצביעים על המשך מגמת ההתקררות בענף. מספר הדירות המבוקשות ברבעון האחרון צונח ב-17%. בקרוב נראה ירידת מחירים?

מגמת ירידה בכמות המבוקשת של דירות חדשות. למ"ס, צילום מסך
מגמת ירידה בכמות המבוקשת של דירות חדשות/צילום מסך, למ"ס

המגמה נמשכת: נתונים שמפרסמת היום (שלישי) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) מצביעים על צניחה משמעותית במספר הדירות המבוקשות ברבעון האחרון.

על פי הנתונים, בחודשים יוני-אוגוסט השנה עמדה כמות הדירות המבוקשות על כ-13,620 דירות, ירידה של 17% בהשוואה לשלושת החודשים הקודמים לאחר ניכוי עונתיות. ניתן לראות גם כי מגמת הירידה בחודשים האחרונים נמשכת, שכן בחודש אוגוסט האחרון הכמות המבוקשת של דירות חדשות עמדה על כ-4,090 דירות, ירידה של 3.6% מחודש יולי האחרון.

בחינת נתוני המגמה מראה כי הכמות המבוקשת של דירות חדשות ירדה מחודש אוקטובר 2021 בקצב של 2.8% לחודש.

ירידה של כמעט 50% בהשוואה לאוגוסט אשתקד

מתוך כ-13,620 הדירות המבוקשות בחודשים יוני-אוגוסט, נמכרו כ-9,240 דירות חדשות (67.8%), כאשר 22.2% מהדירות נמכרו בסבסוד ממשלתי. נתונים אלו מצביעים על ירידה של 24.2% לעומת הרבעון הקודם (מרץ-מאי 2022).

כמו כן, בחודש אוגוסט האחרון נמכרו רק 2,782 דירות חדשות - ירידה של 3.6% לעומת החודש הקודם ו-48.8% לעומת אוגוסט אשתקד. הנתונים מראים כי חלה ירידה בקצב של 4.0% בחודש החל מאוגוסט 2021.

הכמות המבוקשת של דירות חדשות מורכבת מ-67.8% דירות חדשות שנמכרו לציבור הרחב, ומ-32.2% דירות חדשות שלא למכירה שהחלה בנייתן.

מגמת ירידה בכמות הדירות החדשות שנמכרו. ימ"ס, צילום מסך
מגמת ירידה בכמות הדירות החדשות שנמכרו/צילום מסך, ימ"ס

תגובות בכירי ענף הנדל"ן

עו"ד שי אליאב, שותף מנהל במשרד עוה"ד גינדי כספי ושות': "נתוני הלמ"ס לא מפתיעים, חוסר הוודאות בשוק והתעסקות התקשורת והפוליטיקאים בפתרונות לא אפשריים, מובילים את הרוכשים לשבת על הגדר, וזה כבר הפך מזמן לניגון חוזר. גם 5 מערכות בחירות בשלוש שנים, מדינה שמתפקדת תחת ממשלות מעבר, חוסר משילות, שרים שמתחלפים חדשים לבקרים וחוסר התעסקות נדרשת בבעיה בצורה עניינית - כל אלה מחזקים את חוסר אמון הציבור בפתרון בר קיימא למשבר הדיור בטווח הקצר. במקום זה המדינה מתעסקת בפתרונות מלאכותיים כמו העלאת הריבית, שבפועל רק תורמים לעליית המחירים, תוך התעלמות מהבעיה האמיתית. אמנם הרוכשים כרגע על הגדר, אך הביקושים לדירות קיימים, וכשהם יתפרצו, אני צופה שגם נראה את המחירים עולים בהתאמה. במיוחד כל זמן שהמדינה ממשיכה לסחור בקרקעות בשיטת המרבה במחיר. לצערי כשהמדינה מתעסקת בפתרונות פלסטר קצרי מועד וממשיכה להתעלם מהצורך העיקרי והמרכזי שהוא להגדיל את ההיצע, הפתרון לא נראה בעתיד הנראה לעין".

רונו מזרחי, נשיא לשכת הקבלנים: "הירידה במכירת דירות נובעת ממלאי מצומצם של 15 אלף דירות בלבד באיזור הביקוש. לכן, מחירי הדיור לא יירדו ואף יעלו ובמיוחד בערי לווין בגוש דן שבהן המחירים אטרקטיבים ביחס לתל אביב. הבעיה הייתה ונותרה העדר היצע ואת זאת צריך לפתור".

צאלה רוזנבלום עמור, משנה למנכ"ל חברת מ. אביב: "העובדה שלמרות העלאות הריבית הרצופות, הקשחת תנאי המשכנתאות והירידה במכירות, מחירי הדיור ממשיכים לעלות - מעידה על כך שישנו צורך לטפל בשוק הדיור באופן דיפרנציאלי מהמאבק באינפלציה ולא להשית שלא לצורך קשיים מיותרים על נוטלי המשכנתאות. הנוסחה הנכונה: לשנות לאלתר את תנאי מכרזי רמ"י, כך שההצעה הנמוכה ביותר ולא הגבוהה ביותר תזכה".

אייל בהרי, מנכ"ל קבוצת צים בהרי: "בפועל המצב בשוק הדיור לא השתנה, וכל עוד לא ייושמו מנופי צמיחה אפקטיביים דוגמת הגברת שיווק קרקע ומינוף התחדשות עירונית, המצב יישאר על כנו. המחירים ימשיכו להיות גבוהים והביקוש יחזור בהדרגה לרמה שהייתה אשתקד".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"I
  • למ"ס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully