וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירושלים מובילה במדד ההגירה השלילית. ומי עוד ברשימה?

19.9.2022 / 12:24

ניתוח מיוחד לנתוני הלמ"ס שבוצע בחברת אלדר שיווק: ירושלים, אשדוד וחיפה מובילות במאזן ההגירה השלילי בשנה החולפת. חריש, בית שמש ויבנה מובילות במאזן החיובי. ומה קורה בתל אביב?

בווידאו: מאות חרדים חסמו צומת מרכזי בירושלים במחאה על מעצר עריק/צילום: רוני כנפו

העיר ירושלים מציגה את מאזן ההגירה השלילי הגבוה ביותר בישראל - כך עולה מניתוח שבוצע בחברת אלדר שיווק נדל"ן לנתוני ההגירה הפנימיים של הלמ"ס לשנת 2021. מעיר הבירה יצאו בשנת 2021 כמעט 23 אלף איש, לעומת כ-12 איש בלבד שנכנסו אליה - מה שמציב את העיר עם מאזן הגירה שלילי של כ-11 אלף איש. יש לציין כי זו המגמה המאפיינת את הערים הגדולות בארץ ובעולם.

רוני כהן, מנכ"ל אלדר שיווק שניתחה את הנתונים, מציין כי "אחת הסיבות המרכזיות להגירה השלילית מירושלים היא מגמת ההתחרדות של העיר בשנים האחרונות - צעירים חילוניים רבים שהתגוררו בבירה ולא אוהבים את המגמה, מחפשים סביבת מגורים יותר הטרוגנית ועוזבים את ירושלים".

דירות בירושלים. ראובן קסטרו
יחס יוצאים-נכנסים כמעט כפול. דירות בירושלים/ראובן קסטרו

במקום השני במאזן ההגירה השלילי מדורגת אשדוד שממנה יצאו 3,650 איש (נטו - נכנסים פחות יוצאים) בשנה שעברה. "הסיבה המרכזית לעזיבה הם מחירי הדירות הגבוהים בעיר אשדוד - אוכלוסיה צעירה מהעיר זולגת לערים סמוכות כמו אשקלון או גן יבנה שמציעות אלטרנטיבות מגורים במחירים נמוכים יותר", אומר כהן.

אחרי אשדוד מדורגת חיפה עם מאזן הגירה שלילי של 3,500 איש, "בחיפה מלאי הדירות במחירים המתאימים לצעירים או למשפחות צעירות מוגבל מאוד, והפרויקטים החדשים שנבנים מעטים יחסית ומציעים מחירים יקרים מדי עבורם והם עוברים לקריות ולערים קרובות וזולות יותר", אומר כהן. בבני ברק מאזן הגירה שלילי של 3,300 איש - "בני ברק הצפופה מתאפיינת באוכלוסיה חרדית מרובת ילדים שלא מוצאת מענה בעיר בשל חוסר בפתרונות דיור מתאימים. הקמת שכונת 'איילת השחר' החדשה בצפון העיר שבה צפויות להיבנות מאות דירות חדשות צפויה לתת מענה לחלק מהביקושים האלה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
בניינים קו הרקיע של תל אביב. ראובן קסטרו
לך תשכור פה דירה. תל אביב/ראובן קסטרו

העיר תל אביב מדורגת במקום החמישי במאזן ההגירה השלילי - עם כ-2,900 איש נטו בסך הכל שעזבו. כהן מציין כי "אמנם עזבו את העיר כ-24 אלף איש ב-2021, אך יחד עם זאת נכנסו אליה כ-21 אלף איש בתקופה זו, וזה פחות או יותר מאזן את הנתונים. חלק ניכר מהעוזבים הם שוכרי דירות שעברו לאור מחירי השכירות המאמירים בעיר".

במקום השישי במאזן ההגירה השלילי נמצאת העיר בת ים עם 2,514 איש נטו שעזבו, אחריה חולון, בית שאן, באר שבע, וראשון לציון שסוגרת את העשירייה הראשונה עם 1,550 איש נטו שעזבו את העיר.

חריש. צילום - מור שקיפי לאטי, אתר רשמי
רק לאחרונה קיבלה מעמד של עיר. חריש/אתר רשמי, צילום - מור שקיפי לאטי

מנגד, במאזן ההגירה החיובי מובילה חריש שרק לאחרונה קיבלה מעמד של עיר - בשנת 2021 נכנסו אליה כ-7,800 איש לעומת 1,250 איש שיצאו - מאזן חיובי של כ-6,500. כהן טוען, כי "העובדה שמדובר בעיר חדשה ומתפתחת המציעה מחירי דירות שפויים היא הסיבה המרכזית לתוספת האוכלוסיה".

שנייה בדירוג המאזן החיובי היא בית שמש עם כ-4,000 איש נטו שנוספו, לדברי כהן: "חלק ניכר מהתושבים שעברו לבית שמש הם אלה שעזבו את בני ברק, ומצאו פתרון דיור בפרויקטים חדשים רבים שנבנו בעיר בשנים האחרונות".

שלישית בדירוג יבנה עם כ-2,900 איש נטו שנכנסו, הרצליה רביעית עם 2,800, ראש העין עם כ-2,500 בעיקר הודות להקמת השכונה החדשה פסגות אפק, אחריהן טירת הכרמל ועפולה.

הגירה שלילית מהערים. יחצ,
הערים המובילות לפי הדוח/יחצ

שגיא לנצ'נר, מנכ"ל חברת ינוב הפעילה בהרצליה, ציין כי "הרצליה היא עיר מבוקשת מאוד המושכת אליה אוכלוסיה צעירה ואיכותית הודות לתנופת בנייה והתחדשות עירונית שיש בעיר. ב-2021 נכנסו להרצליה כ-6,500 איש, כשחלק גדול מהם אלה תושבים שעזבו את תל אביב. האוכלוסיה הנכנסת הם בעיקר הייטקיסטים שמעוניינים לגור ליד אזור התעסוקה של הרצליה פיתוח, משפרי דיור מהרצליה ומכל גוש דן שמחפשים להעלות את רמת החיים, מצמצמי דיור מכל אזור השרון שמוכרים וילות גדולות ועוברים לדירות גדולות, וזוגות צעירים מחתך סוציואקונומי גבוה מערי המרכז. לטובת התושבים שיבואו, הממשלה חייבת להמשיך ולעודד את תחום ההתחדשות העירונית בהרצליה ולייצר עוד ועוד דירות".

לעיר נתיבות נכנסו בשנת 2021 כ-2,650 איש לעומת 1,300 איש שיצאו - מה שמציב אותה במקום השמיני עם מאזן הגירה חיובי של 1,300 איש. אחריה גדרה ומודיעין שסוגרת את העשירייה הראשונה עם מאזן חיובי של 1,310 איש. לדברי רמי צרפתי, מנכ"ל ובעלים של קבוצת רמי צרפתי הפעילה בנתיבות, "הנתונים ממחישים את האטרקטיביות של העיר נתיבות. היא הולכת והופכת לאלטרנטיבה למגורים עבור תושבי מרכז הארץ, ולראיה הביקושים בה גוברים משנה לשנה. נתיבות היא דוגמה מצוינת לאפקט שעושה ההשקעה הממשלתית בערים פריפריאליות המיועדת להקמת תשתיות תומכות מגורים, ההשקעה מאפשרת פיתוח ומובילה לצמיחה של עיר ולשיפור איכות חיי תושביה. ככל ותורחב ההשקעה הממשלתית בעוד ערים בפריפריה, ניתן יהיה להסיט אליהן ביקושים ממרכז הארץ העמוס והצפוף לטובת כל הצדדים. על מנת שהמגמה הזו תימשך, על המדינה להמשיך בהשקעותיה ולעמוד בהתחייבויותיה על פי הסכמי הגג".

פרויקט צרפתי על הנחל בנתיבות של קבוצת רמי צרפתי. הדמיה רועי מור,
פרויקט צרפתי על הנחל בנתיבות של רמי צרפתי/הדמיה רועי מור

בהתפלגות הערים שאליהן נכנסו הכי הרבה אנשים (מספרים מוחלטים) בשנה שעברה מדורגות אחרי ת"א הערים ירושלים (כ-12 אלף איש נכנסו), רמת גן (כ-10,100), חיפה (כ-8,000), וחריש (כ-7,800). הערים שמהן יצאו הכי הרבה אנשים במספרים מוחלטים הן ת"א (כ-24 אלף איש יצאו), ירושלים (כ-23 אלף), חיפה (כ-11.5 אלף), רמת גן (כ-9,600) וראשון לציון (כ-8,800).

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully