וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפצים את הבית? כך תעשו את זה בלי לגמור ברבנות

23.8.2022 / 11:33

חוסר החלטיות, חריגה מהתקציב, ויכוחים אינסופיים ועוד. שיפוץ הבית, תופעה פופולארית במיוחד לפני החגים, מלווה בהרבה מתח שעלול לגרום לפירוק המשפחה. פנינו לאנשי מקצוע ובדקנו מהם המוקשים הכי גדולים. וכן, גם בסיפור הזה משתלב סקס

"די אני לא יכולה יותר עם חוסר ההחלטיות שלו, הרס לי את החיים עם השיפוץ הזה ועם הריצות האין סופיות. נשבר לי לגמרי ממנו. לא הצלחנו להגיע להחלטה אחת משותפת. אם כך הולכים להיראות היחסים שלנו, אז תודה, אבל לא תודה. מעדיפה בן זוג קצת פחות עשיר, אבל לפחות, שאפשר יהיה להגיע איתו להבנות. בוא נגיד זאת כך, אני מתגרשת ממנו בגלל השיפוץ. כן, הוא הציף את כל המחלוקות, הפערים וחוסר ההתאמה שלנו".

בני זוג רבים על רקע שיפוץ דירה. ShutterStock
מראה די שכיח בשיפוצים. בני זוג רבים/ShutterStock

את הדברים הללו אומרת לוואלה! נדל"ן, אורלי - בחורה בת 39 מתל אביב, ואם לא יחול שינוי או נס גלוי, בשבוע הבא היא תגיע לרבנות, במטרה לפתוח תיק גירושים. המקרה שלה במבחן התוצאה חריג מאוד, אולם הוא שם זרקור על מציאות לא פשוטה, עימה מתמודדים לא מעט מהזוגות שמשפצים דירה בישראל. אין ספור ההחלטות שהם נדרשים לקבל במשותף, לצד המורכבות הנפשית והפיזית של התהליך, מכניסות לא אחת את השניים לתוך מערבולת רגשית וסבך של חילוקי דעות, שמעמיד את הקשר בניהם בפני אתגר של ממש. השאלה היא איך ניתן לעבור את התהליך בקלות יחסית, בלי שייווצרו מחלוקות שיהפכו למצע זוגי רעיל. פנינו לבעלי מקצוע ולנותני שירות מהתחום, ביניהם קבלני שיפוצים, מעצבים, אדריכלים ופסיכיאטרים. כאלה שעברו לא פעם ולא פעמיים את תהליך השיפוץ.

הריב על התקציב

אחד מסלעי המחלוקת המשמעותיים ביותר שגורם לריבים, זה הפער בין הפנטזיה אותה כל אחד מבני הזוג רוצה לממש לבין התקציב שעומד לרשותם, כפי שמסבירה מעצבת הפנים הבכירה קארין ורשה: "לעיתים תכופות, אנו נתקלים במחלוקת סביב סדרי העדיפויות. כך למשל, האישה רוצה להשקיע באמבטיה ובמטבח, ואילו הגבר מעדיף בריהוט חוץ ובדק לגינה". גם מעצבת הפנים והבובנאית, דינה גיגי, מציינת כי המחלוקת סביב התקציב, מהווה עילה שכיחה למריבות, חלקן קשות ביותר: " תהליך קבלת ההחלטות לגבי בחירת אלמנט עיצובי כזה או אחר, נעשה לעיתים ממקום לא שקול ולא מודע: זו תערובת בעייתית של רצון להגשים פנטזיה, לצד חסכים נפשיים שונים אצל שני בני הזוג".

הפתרון, על פי הפסיכיאטר הבכיר אילן רבינוביץ', הוא בראש ובראשונה, לשבת ארוכות ולהקשיב היטב לפנטזיות, המאווים, הדרישות והצרכים של כל אחד מבני הזוג מהבית החדש ולהכין רשימה מסודרת."מומלץ שכל אחד מהם יכין לוח השראה של תמונות מאתרי עיצוב המדברות לליבו וכך ישתף את השני בתמונה שרואה במוחו". לדבריו, בסופו של יום, זוגיות היא חיבור של שני אנשים אינדיבידואליים עם דעות ורעיונות עצמאיים: "צריך לזכור שכל אחד יהיה חייב לוותר ולהתפשר על חלק מחלומו כך שניתן יהיה לקבל החלטות משותפות, שהן סינרגיה ופשרה של החלומות האישיים". בנוסף, רבינוביץ' אומר כי מוטב להקפיד על מתן זכות וטו של כל אחד, אם השני לא הצליח לשכנעו.

לצד האמור, סוגיית התקציב פוגשת לא פעם אתגר נוסף: מרבית הזוגות לא נוטלים חופשה מהעבודה במהלך השיפוץ, אלא מבצעים אותו תוך כדי, מה שמעמיס עליהם טרדות נוספות ובעיקר צורך לגייס משאבי כוח נוספים לטובת 'התרוצצות' מאולם תצוגה אחד לאחר. לעיתים קרובות המרחק בין אולמות התצוגה הופך את הצורך למעמסה נפשית. יש לכך פתרון, מציינת גיגי. לדבריה, קיימים כיום מתחמי עיצוב גדולים שנותנים מענה מושלם לכך. "למשל, מתחם עיצוב הבית redesign שנפתח לפני כשנה בקריית אתא וכולל לא פחות מ - 34 מותגים, מטפח ומנגיש את חווית העיצוב לאוהבי עיצוב הבית בצפון הארץ. בהגעה למתחם, יכולים בני זוג לקבל מענה לכל צרכי עיצוב והלבשת הבית. פריסת החנויות, לצד המגוון, גם של המחירים, מקל באופן משמעותי, ואף יוצר השראה, שמתורגמת לבחירות מדויקות, אותן ניתן לקבל תוך הסכמה של בני הזוג".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
מתחם Redesign. יחצ,
הכול במקום אחד. מתחם redesign/יחצ

עד כמה פריסת החנויות בו מרשימה? אם לדוגמא, חשקה נפשכם בריהוט - אין בצפון הארץ עוד מתחם כמו redesign שמאפשר בהליכה קצרה, להתרשם מקשת רחבה כל כך של מותגים ובכללם : American Comfort, NATUZZI, NICOLETTI, TOLLMAN'S DOT, URBAN, ROSSETTO, עצמל'ה, Simply Wood, בית המעצבים וד"ר גב".

לצד האמור, כל המומחים עימם שוחחנו מסכימים: יש לקבוע מראש מסגרת תקציבית לשיפוץ ולצאת מתוך הנחה שבממוצע, מחירו יאמיר בסופו של יום בעשרות אחוזים " יכולים להיות בלתמ"ים. תמיד לקחת כ - 15-20 אחוז אקסטרה למטרה זו", מציינת המעצבת קארין ורשה. חשיבות היישום של עצה זו, קריטית אף יותר. "מצוקה כלכלית שגורם שיפוץ שיצא משליטה כלכלית יוצרת מתחים וסטרס עז ונוסף בבית", מוסיף ד"ר רבינוביץ'.

מעצב על תקן פסיכולוג

המציאות מלמדת כי זוגות רבים שבטוחים שטעמם האישי חד וברור ואין כל צורך למקדו, מגיעים למעמד הבחירה בחלל התצוגה, ללא הכנה מוקדמת ומוצאים את עצמם טובעים בים שלם של סגנונות, עיצובים וצבעים שונים. "שפע והיצע הפתרונות, יוצר לעיתים קרובות קושי לקבל החלטות, מה שמגדיל את פערי העמדות בין בני הזוג, ומגביר את חוסר ההסכמה", מציינת המעצבת גיגי. לדבריה, בחירת מעצב, שאינו מצויד בסט יכולות שמאפשר לו למצוא את דרך האמצע בין בני הזוג, עלולה להחריף את הוויכוח ולהעצים את המחלוקת. אי לכך, היא מציינת, כי גם אם מעצב הפנים שאתם עומדים לפגוש מחזיק בניסיון של עשרות שנים, ונחשב לאחד המובילים בתחומו בארץ - כל עוד לא תהיה ביניכם כימיה - זה פשוט לא יעבוד: "כדי שהפרויקט המשותף שלכם ושל המעצב יצליח, אחד הדברים החשובים ביותר, הוא שתהיה לו יכולת לפשר ולגשר בין הפערים שלכם". היבט נוסף ומהותי הוא יכולת העמידה בזמנים של המעצב כמו גם היכולת שלו 'לחתוך דברים': "שיפוץ שנגרר ומתארך יוצר סבל ומתח אישי שמשפיע על הזוגיות", מוסיף ד"ר רבינוביץ'.

אילן רבינוביץ'. יותם רונן
לחתוך בסבל. ד"ר אילן רבינוביץ'/יותם רונן

ומה אם על הפרק מונח שיפוץ בקנה מידה קטן שאינו מצריך קבלת ייעוץ נרחב ממעצב ? כיצד בכל זאת יכולים בני הזוג למצוא פתרון מוסכם אם מתגלע בין השניים חילוקי דעות? מסתבר כי ניתן כיום לקבל ייעוץ קונקרטי ממעצב לגבי בחירה מסוימת או היוועצות נקודתית עימו. וכך למשל, בקרוב מאוד יושק שירות חדש ב redesign שיציע שעת יעוץ עם מעצב.ת פנים במחיר מוזל. "מדובר בשירות שייתן פתרון נקודתי, נגיש ומהיר לכל המבקשים ייעוץ מקצועי, מבלי להיכנס להוצאה כספית גדולה", מציינת עינת סחקו, מנהלת השיווק במתחם. לדבריה, השירות יינתן במרחב dlounge שמהווה מרחב עבודה והשראה לאדריכלים.ות ומעצבים.ות.

להקפיד על יחסי מין במהלך השיפוץ

במהלך שיפוץ בהיקף נרחב, חל שיבוש של חיי המשפחה, תוך פגיעה כזו או אחרת באופן ההתנהלות היום יומית וביכולת של בני הזוג לתקשר בקולחות. על מנת להקטין את עומק הבעיה, מומלץ מאוד לדאוג להכנת הבית והתאמתו למגורים בתנאים החדשים שנכפים במהלך העבודות. כך לדוגמה, הרי השיפוצניק אינו מגיע לבד, אלא מביא עימו עובדים, כלים והרבה לכלוך. על כן, סוברים המומחים עימם שוחחנו, כי אם יש לכם יותר מחדר שירותים אחד, כדאי מאוד להקצות תא שירותים אחד לשימוש השיפוצניקים.

בנוסף, ככל שהדבר ניתן, מומלץ לשקול מעבר למגורים זמניים עד לסיום העבודות, אך גם על כך יש לתת את הדעת : "אם השיפוץ מצריך יציאה מהבית, יש לחשוב היטב לאיפה עוברים לגור", מציין ד"ר רבינוביץ'. לדבריו, לעיתים, חיסכון באמצעות מגורים אצל הורי אחד מבני הזוג עולה מאד ביוקר בשל הצורך בטיפול זוגי, לאור המתחים שנוצרים". כמו כן, הוא מוסיף, כי בתקופת השיפוצים יש להקפיד לתחזק את הזוגיות ביציאות לדייטים רומנטיים, בהם לא דנים במהמורות השיפוץ ולדאוג לחיי מין קבועים: "פעילות גופנית שמשחררת סרוטונין ואנדורפינים במרווח הסינפטי במוח וכך מתחים שנוצרים מקבלים פורקן".

כמו כן, בהנחה כי מדובר על שיפוץ דירה בה מתגוררים גם ילדים, אפשר לדוגמא, ליצור הפרדה עם קירות גבס: מתוך חלל הכניסה עושים דלת אחת לסלון ומצד שני מעבר לאזור השיפוץ, המאפשר לקבלן ולצוות להיכנס ישירות מבלי להיות נוכחים בחיי המשפחה. הילדים זוכים לחיות בסלון המרווח עם הטלוויזיה, וגם מקבלים פרטיות". ישנם כאלו שממליצים אף "להקים 'מחנה' בסלון ולישון יחד כל המשפחה בחלק מהימים, כדי להפוך את החוויה למהנה ומגוונת". הקיר הזמני יכול להפוך לקיר ציור עבור הילדים, עליו אפשר לקשקש בלי חשבון.

תייעלו את התהליך

על פי מחקר שנערך לאחרונה, 62% מבני הזוג שנקלעו למשבר זוגי תוך כדי עבודות השיפוץ ובעקבותיו, מציינים כי אחד מהגורמים המשמעותיים ביותר שהובילו לכך, זו ההתרוצצות בין החנויות ואולמות התצוגה - מה שהגדיל את העייפות, שתורגמה לחוסר נחת ותחושת תסכול: " אתה מגיע לאולם התצוגה סחוט, אחרי נסיעה של שעה, ומגלה כי הפריט שחיפשת חסר, עכשיו לך תיסע עוד כשעה עד שתגיע לחנות המתחרה. זה פשוט סיוט שהפך את התהליך למאוס", אומרת לנו אורלי, שעתידה כאמור השבוע לפתוח תיק ברבנות בעקבות חילוקי הדעות שהתעוררו עם בן הזוג במהלך השיפוץ, והיא לא לבד : זוגות רבים מלינים על האנרגיה הרבה שנדרשת לכיתות הרגליים בין החנויות השונות. אז מה הפתרון? כיצד ניתן לקצר את משך ההתרוצצות? יעילות זה שם המשחק, מציינת מעצבת הפנים גיגי : גם אם מדובר על מעצב שלוקח אתכם לסיור - תבהירו לו שאתם מעוניינים לחסוך בזמן. יש כיום מתחמי עיצוב שהגעה אליהם יכולה לצמצם דרמטית את ההתרוצצות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully