וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך משפיעות הבחירות לכנסת על מחירי הדירות בישראל?

15.8.2022 / 15:06

מחקר של מרכז הבנייה הישראלי בדק מה קרה למחירי הדירות לפני ואחרי חמש מערכות הבחירות מ-2015 ועד 2021. הממצאים העיקריים: זה ממש לא טוב לקונים הפוטנציאליים

בווידאו: מסיבת עיתונאים להצגת הפתרון הממשלתי למשבר הדיור/צילום: לע"מ

בנובמבר הקרוב יתקיימו הבחירות לכנסת ה-25, מערכת הבחירות החמישית בשלוש השנים האחרונות. עם ישראל יידרש פעם נוספת להגיע לקלפיות ולבחור את נציגיו בכנסת, והנבחרים יצטרכו לאחר מכן להגיע להסכמות פוליטיות ולהרכיב ממשלה. לבחירות לכנסת יש השפעה מכרעת על מגוון תחומים בכלכלה הישראלית, ובכללם גם ענף הנדל"ן, בין אם בתקופה שלפני יום הבחירות עצמו שבה מתנהלת "כלכלת בחירות", ובהחלט שבתקופה שאחריו, שבמהלכה השרים נכנסים לתפקיד (במקרה שכן מורכבת ממשלה), הממשלה לומדת לעבוד ביחד ומתחילה לקדם רפורמות.

מחקר שבוצע ע"י מחלקת המחקר של מרכז הבנייה הישראלי ניסה לבדוק את ההשפעה של בחירות על מחירי הדירות בשוק הנדל"ן הישראלי, והממצא העיקרי שניתן להצביע עליו הוא עליות מחירים בחודשים שלפני וגם אחרי מערכות הבחירות ברחבי הארץ.

מחלקת המחקר של מרכז הבנייה בדקה באמצעות נתוני הלמ"ס את המחירים בחודשים טרם כל מערכת בחירות מאז 2015 ועד 2021, בחודש הבחירות עצמו ובחודשים שאחריהן. יש לציין כי בארבע מערכות הבחירות האחרונות וכנראה גם בחמישית שתתקיים בנובמבר הקרוב, לא הייתה ממש בהירות פוליטית, המחלוקות הן רבות ועמוקות, והציבור היה צריך לחשב ולהעריך בעצמו את ההשפעה הממשלתית על תחום הדיור - וגם זה כשלעצמו הביא לתנודתיות במחירים.

בניינים בשדרות. ראובן קסטרו
הציבור מעריך את ההשפעה הממשלתית - והתנודתיות במחירים עולה/ראובן קסטרו

לדברי יו"ר מרכז הבנייה הישראלי ערן רולס, "בשלוש השנים האחרונות הממשלה לא העלתה את שוק הנדל"ן לראש סדר העדיפויות שלה, ולא נקטה בצעדים אופרטיביים של ממש לטיפול בשוק. היו הרבה הכרזות, הרבה מסיבות עיתונאים, הרבה מצגות יפות וגרפים וטבלאות, אבל מעשים בשטח לא ממש. מחירי הדירות עלו בשנה האחרונה בכ-16% וזינקו בכ-31% מאז הבחירות לכנסת ה-20 בשנת 2015 - נתון שמשקף את אוזלת היד של הממשלה בטיפול בשוק. ואם הציבור לא מאמין לנבחריו ולא מאמין שהם יכולים או בכלל רוצים להוריד מחירים, זה משפיע על התחושות שלו והתפיסה שלו ומביא בפועל לעליות מחירים".

מניתוח הנתונים עולה, כי בכל מערכות הבחירות מ-2015 ועד 2021 כולל, מחירי הדירות עלו בחודשים שלפני יום הקלפי בשיעור ממוצע של כ-0.5%, בחודשים שבהם התקיימו הבחירות עלו המחירים ב-0.6% בממוצע (למעט ירידה של כ-0.1% במחירים בחודש של מערכת הבחירות של 2020 שהתקיימה במשבר הקורונה), ובחודשים שאחרי הבחירות המחירים עלו ב-0.5% בממוצע.

ואם נתמקד בכל מערכת, לאחר הבחירות של 2015 נכנס שר האוצר כחלון לתפקיד וסימן את שוק הנדל"ן כיעד המרכזי שלו - בחודשים העוקבים מחירי הדירות עלו "רק" ב-0.2% ובשנים שלאחר מכן אף נבלמה העלייה. אחרי מערכת הבחירות באפריל 2019 המחירים עלו בממוצע ב-0.3% ובהתפלגות למחוזות נרשמה עלייה של 1.5% במחוז תל אביב ובמקביל ירידת מחירים של 0.7% במחוז ירושלים וירידה מזערית של 0.1% במחוז צפון.

לאחר הבחירות של ספטמבר 2019 נרשמו עליות מחירים של 0.5% בממוצע, ובמחוז ת"א שוב המחירים עלו ב-1.5% וב-0.7% במחוז צפון. במחוזות דרום וירושלים נרשמו ירידות מחיר של 0.6%. לאחר הבחירות של מרץ 2020, המשק הישראלי היה בתחילת משבר הקורונה, סגרים, מגבלות התקהלות ותנועה וריחוק חברתי. הציבור לא הגיע למשרדי המכירות ונרשמה בחודשים אחרי כן ירידת מחירים של 0.7% בממוצע. לאחר הבחירות של מרץ 2021 שבעקבותן דווקא הורכבה ממשלה בניגוד למערכות הקודמות, עליות המחירים דווקא התגברו לשיעור ממוצע של 1.3% והמשיכו לזנק בכל שנת התפקוד של הממשלה עד לכ-16% כאמור במונחים שנתיים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

"דירה נחשבת מוצר נחשק לעשירים בלבד"

אלי אביסרור, מנכ"ל חברת אביסרור משה ובניו ומ"מ נשיא התאחדות בוני הארץ: "בשנים האחרונות היו כאן 4 מערכות בחירות והחמישית צפויה בנובמבר, ובכל אחת מהן ראינו תקופות של המתנה שבהן הרוכשים ישבו על הגדר וראינו האטה מסוימת ולאחר מכן הביקושים התפרצו וזה הוביל לעליות מחירים. הייתי ממליץ למי מהציבור שמתכוון לרכוש דירה וכבר שוקל זאת ברצינות, לא להמתין על הגדר ולמהר לסגור עסקה - כי ההמתנה תעלה להם ביוקר. אם מסתכלים על השנים האחרונות, אין במדינת ישראל יציבות שלטונית לאורך זמן וגם הבחירות הקרובות לא מבטיחות שסוף סוף נראה פה ממשלה מתפקדת ויציבה ולכן לא מומלץ לחכות עם רכישת דירה 'עד יעבור זעם', כי כלל לא בטוח שהוא יעבור כל כך מהר".

"המדינה צריכה להבין שאנו במשבר דיור חמור ביותר שהיא חלק נכבד מהגורמים לו", מסכם רולס, "המדינה מתיימרת לייצר פתרונות להורדת מחירי הדירות אך נמנעת מלטפל בשורש הבעיה, המיסים מהנדל"ן ממלאים את קופת המדינה וזה האינטרס שלה שהמחירים יהיו גבוהים - וזו הבעיה העיקרית בשוק. המדינה הפכה את רכישת הדירה לאירוע המס הגדול ביותר בתולדות האזרח הישראלי - כ-60% מחיר הדירה לפחות הולך כמסים למדינה אז למה שהיא תרצה להוריד מחירים? להיפך, היא תרצה שהמחירים יעלו ואז היא תגרוף מיסים גבוהים יותר - וכאן טמונה הבעיה. המציאות העגומה היא שדירה נחשבת כיום למוצר נחשק עשירים לבד, ואת מציאות זו המדינה צריכה לשנות באופן מיידי".

  • עוד באותו נושא:
  • דירות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully