וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביטול ההקלות יוביל לחוסר בהירות בגביית היטל השבחה

עו"ד איילת צור ועו"ד ירום שגן, משרד עו"ד צבי שוב

15.8.2022 / 14:33

ב-1/1/23 ייכנסו לתוקפן התקנות שאושרו לאחרונה במועצה הארצית לתכנון ובנייה, אשר יכללו בין השאר את ביטול ההקלות המפורסמות, אשר אפשרו ליזמים לבקש תוספת שטחים, קומות ודירות. נושא החבות בהיטל השבחה לא הוסדר בחוק, ועלול ליצור כאב ראש לרשויות

בניינים בשדרות. ראובן קסטרו
נקודת האיזון משתנה. בנייה בשדרות/ראובן קסטרו

ב-1/1/23 ייכנסו לתוקפן התקנות שאושרו לאחרונה במועצה הארצית לתכנון ובנייה, אשר יכללו בין השאר את ביטול ההקלות המפורסמות, אשר אפשרו ליזמים לבקש תוספת שטחים, קומות ודירות. תיקון מס' 134 לחוק התכנון והבנייה (הכלול בחוק ההסדרים 2021 - 2022), מכריז על ביטולן של ההקלות כפי שהיו מוכרות עד היום. עוד קובע התיקון הליך של אישור סטיות מהוראות תכנית, שהשפעתן של הסטיות היא "מעטה וזניחה", בשיקול דעת רשות רישוי, כלומר מהנדס ויו"ר הוועדה המקומית, ללא צורך בפרסום וללא מתן הזדמנות להשמיע התנגדויות.

למעשה, הליך ההקלה אינו מתבטל לחלוטין, אלא שנקודת האיזון משתנה: עד היום, הייתה מוסמכת ועדה מקומית לתת הקלה שפירושה הוא כאמור 'סטייה מהוראות התכנית החלה' בכל עניין שהוא, ובלבד שאין בהקלה משום 'סטייה ניכרת'. התיקון משנה את נקודת שיווי המשקל, באופן שהוועדה המקומית לא תהיה מוסמכת לתת הקלה בכל עניין באשר הוא, אלא רק ביחס לרשימה מצומצמת וסגורה של הוראות, הקבועה בתקנות חדשות שעליהן אמורה לחתום שרת הפנים.

ואולם ביטול ההקלות, שאמור לייצר ודאות ולמנוע משא ומתן ארוך על זכויות נוספות, הוא חסר מעט שכן לא הסדיר את הסוגייה כבדת המשקל של תשלום היטלי השבחה. נושא החבות בהיטל ההשבחה לא הוסדר באופן מפורש במסגרת התיקון לחוק או בתקנות החדשות ובכך נפתח פתח לפרשנויות. כיום, הוראות הדין קובעות שאירוע המס נוצר באחד משלושה מקרים: אישור תכנית, אישור הקלה או אישור שימוש חורג (כאשר לגבי אישור הקלה ואישור שימוש חורג מדובר הן באירוע מס והן באירוע מימוש). אנו מעריכים כי על רקע הוראות הדין הקיימות היום, אישור סטייה מתכנית שהיא "מעטה וזניחה" לא תהווה אירוע מס המייצר חבות בהיטל השבחה, אך עם זאת ייתכן כי הרשויות ינסו בדרך יצירתית לייחס אפשרויות גמישות אלו לתכניות ולדרוש היטל בגינן.

נושא היטלי ההשבחה הוא קריטי עבור הרשויות, אשר סכומים אלה מהווים חלק מהכנסתן והן יתקשו לוותר עליהם. גם עבור היזמים ובעלי הנכסים מדובר בעניין משמעותי אשר יש לו משמעות בקביעת כדאיות של פרויקט, כאשר צפוי כי כל אחד מהצדדים ינסה למשוך את השמיכה לכיוונו. השארת הנושא פתוח ללא קביעה חד משמעית האם יש לגבות היטל השבחה במקרה של אישור הקלה מעטה וזניחה, צפויה להתגלות לדעתנו כמקור לא אכזב לתקלות ודיונים, בדיוק בניגוד למה שיוזמי הרפורמה ניסו להשיג - ודאות מוחלטת לכל הצדדים. יש להניח כי היזמים והרשויות בוחנים בימים האלה את ההשלכות האפשריות, ומקבלים את מיטב הייעוץ כיצד לצאת ממצב דברים זה כשידם על העליונה וכספי ההיטלים נותרים בצד שלהם.

הכותבים נמנים עם משרד עורכי הדין צבי שוב

  • עוד באותו נושא:
  • דירות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully