וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע בבריטניה קל יותר לרכוש דירה בהשוואה לישראל?

דן דוברי, טור אורח

14.8.2022 / 12:52

כמו בישראל, גם בבריטניה שוק הנדל"ן חווה בשנים האחרונות התפוצצות מחירים וזינוק בביקושים, אבל מחירי הדירות בה נותרו נמוכים משמעותית ומהווים הזדמנות. מהן הסיבות לכך?

בשנתיים האחרונות, שוק הנדל"ן בבריטניה חווה "התפוצצות" מחירים וזינוק בביקושים, שהביאו אותו לשיאים היסטוריים שלא זכורים שנים. מאז יוני 2021 מחירי הנדל"ן בממלכה המאוחדת נמצאים בעלייה קבועה, כשנכון להיום קצב עלייתם נמדד בכ-11.8% משנה לשנה, ומחירו של בית ממוצע נעמד היום על קצת מעל ל-293,000 ליש"ט, לפי halifax.

הסיבות לעליית המחירים הן מגוונות. החל מהמעבר לעבודה מהבית, וכלה במדיניות המוניטרית של ממשלת בריטניה, שהעניקה מענקים נדיבים לעסקים ושכירים וערבוית ממשלתית להלוואות לעסקים, בגובה של 379 מיליארד דולר. כשגם הפטור ממס הבולים, שניתן לרוכשי דירות בנכסים בשווי של עד 500 אלף ליש"ט, החל מיולי 2020 ועד יולי 2021, שחסך להם עשרות אלפי ליש"ט, תדלק את הביקושים עוד יותר.

בחודשים האחרונים, ניתן לזהות התחלה של ההאטה בשוק הדיור הבריטי. המלחמה באוקראינה והספיחים של משבר הקורונה, חברו יחד והביאו למשבר סחורות ולעליית מחירים, שלא פסחו גם עלייה. לפי המשרד לסטטיסטיקה לאומית של בריטניה (ONS) שיעורי האינפלציה בחודש יוני האחרון הגיעו לרמות שיא של 9.4% לעומת 9.1% שנמדדו בחודש מאי, בהובלת עליית מחירי הדלק והמזון.

כתוצאה מהאינפלציה הגואה, הבנק המרכזי במדינה, העלה בחודשים האחרונים את הריבית, לא פחות מ-6 פעמים, כשבפעם האחרונה נרשמה עלייה של חצי אחוז, מ-1.25% ל-1.75%, עליית הריבית הגבוהה ביותר מזה 27 שנים. כשברקע הבנק המרכזי מביע חשש מקצב אינפלציה שעלול להגיע לכ-13% עד סוף השנה. במקביל לעליית הריבית והתייקרות המשכנתאות בעקבותיה, קצב עליית הדירות בבריטניה רשם ירידה קלה של 0.1% בחודש יוני, ע"פ halifax, הראשונה שנרשמה במהלך השנה האחרונה.

לונדון. ShutterStock
מחירי הדירות יותר נמוכים, למרות יוקר המחיה. לונדון/ShutterStock

בחודשים האחרונים, יוקר המחייה נמצא חזק מאוד על סדר היום בממלכה הבריטית. המלחמה באוקראינה, יצרה עלייה ניכרת במחירי האנרגיה והמזון, שמשפיעה על על בריטים רבים ואשר הביאה את הבנק המרכזי במדינה להזהיר מפני מיתון קרב ובא. אמנם, בריטניה מייבאת רק 11% מהנפט ו 4% מהגז מרוסיה. עם זאת, הפסקת ייצוא הגז והנפט לחלק ממדינות אירופה ולצמצום ניכר לחלק אחר, מביאות לעליית מחירי האנרגיה בכל העולם, כשבבריטניה בשנה האחרונה מחירי הגז כמעט והוכפלו, לפי ה-ONS.

למרות יוקר המחייה העולה בבריטניה, אם נבחן את המספרים, נגלה עדיין שמחירי הדירות בה נמוכים משמעותית מישראל. בבריטניה המחיר הממוצע אותו ישלמו קונים על רכישת בית מגורים לראשונה עומד נכון להיום על קרוב ל-225,000 ליש"ט, ומחיר דירה ממוצעת (כמובן לא בלונדון) באופן כללי, על כ-293,000 ליש"ט, קצת מעל ל-900,000 ו-117,000 שקל, בהתאמה. בישראל לעומת זאת, המחירים יקרים בהרבה. לפי נתוני הלמ"ס, שפורסמו בפברואר השנה, מחירה של דירה ממוצעת עומד על כ-1.765 מיליון ש"ח. הפרש של קרוב לחצי מיליון שקלים. כשהשכר הממוצע במשק בישראל, נכון ליוני, עומד על כ-12,740 ש"ח ולפי מחשבון טקסמן זה 8,900 בנטו בלי קרן השתלמות. בבריטניה לפי ה-ONS, השכר השבועי החציוני עומד על כ-3,166 סטרלינג, שבחישוב חודשי מתקרב ל-12,666 שקל ובנטו 2488 פאונדס שהם 9,952 שקל.

לאן הולך שוק הדיור בבריטניה

לפי ההערכות עליית הריבית ואיתה גם ייקור המשכנתאות, יצננו מעט את עליית מחירי הדיור בבריטניה, כאשר כבר היום נתוני הבנק המרכזי של אנגליה מראים ירידה משמעותית באישורי המשכנתאות. עם זאת, שוק הנדל"ן בבריטניה צפוי להמשיך להציג ביקוש קשיח ועליית מחירים מעט מתונה יותר.

אחת המגמות המרכזיות שמחזקות תחזית זו, היא המשך אימוץ מודל העבודה מהבית, שמביא רבים יותר לרצות לעבור לבית, שיעניק מענה לצרכים שעולים מכך. לפי סקר של ה-ONS בפברואר השנה, 42% מהבריטים מתכננים לעבוד בעיקר מהבית. למספרים האלה יש להוסיף את הסקר שערך אתר הנדל"ן zoopla, שמצא כי 54% מהבריטים העובדים בעיקר מהבית, אמרו שהם הרבה יותר להוטים לעבור דירה, לעומת 13% בלבד מהבריטים, שציפו לעבוד פחות מהבית בעתיד.

המלחמה באוקראינה ומשבר הסחורות שיצרה, צפויה להמשיך להשפיע על כלכלות העולם בחודשים הבאים, כשגם לאחר שתגיע לסיומה, המשבר מול רוסיה צפוי להמשיך . עם זאת, שוק הדיור בבריטניה מגלה חסינות מסוימת, והביקוש והמחירים העולים צפויים להמשיך ללוות אותנו, גם בתקופה הקרובה, לכל הפחות.

הכותב היה יו"ר איגוד מתכננים פיננסים, מומחה בינלאומי, זכה להכרה בינלאומית וזכה בהכרה כאחד ממאה המשפיעים בעולם בתחום הפיננסים, שותף בבית ההשקעות גלובלנט הפועל בתחומי ניהול עושר, השקעות אלטרנטיביות וקופות גמל וקרנות השתלמות מסוג IRA

  • עוד באותו נושא:
  • בריטניה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully