וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירידות במחירי הנדל"ן? "זינוק חד בביקוש לדירות עבור יהודים-רוסים"

8.8.2022 / 12:10

שוק הנדל"ן הישראלי נערך לקלוט את יהודי רוסיה שצפויים לברוח מהמדינה. אלדר שיווק: "זינוק של מאות אחוזים בכמות הפניות של משפחות ישראליות של יהודי רוסיה שבוחנות רכישת דירות עבורם"

בווידאו: הצוות המשפטי של הסוכנות היהודית בשימוע בבית המשפט ברוסיה/צילום: רויטרס

בצל ההתמודדות עם יוקר המחיה ועליית מחירי הנדל"ן, האם השוק הישראלי צריך להיערך לקליטת עשרות אלפי יהודים-רוסים שבוחנים בימים אלה לעלות לישראל ברקע מלחמת רוסיה-אוקראינה?

המלחמה הובילה לסנקציות חמורות על רוסיה, לפגיעה קשה בכלכלת המדינה ובעיקר לחשש מפגיעה בזכויות הפרט של היהודים והסנקציות הכלכליות המוטלות על המדינה שיקשו על החיים. בחברת אלדר שיווק נדל"ן מדווחים על זינוק חד בהתעניינות של יהודי רוסיה ברכישת דירות בישראל, ואף הקצו לכך משאבים מיוחדים במטרה להיערך לקפיצה בביקוש שכבר החלה ושצפויה להמשיך עם הגעתם ארצה. לפי הערכות של משרד העלייה והקליטה, מדובר על מאות אלפי יהודים שחיים כיום ברוסיה והם בעלי פוטנציאל לעלות ארצה.

רוני כהן, מנכ"ל אלדר שיווק המשווקת כ-90 פרויקטים בפריסה ארצית, מסביר: "הפגיעה ביחסים הדיפלומטיים בין ישראל לרוסיה, האיום בסגירת פעילות הסוכנות היהודית במדינה, והחשש מבידוד עולמי מביאים יהודים רבים שחיים ברוסיה לבחון יציאה מיידית מהמדינה ועלייה לישראל. בשבועות האחרונים קיבלנו מבול של פניות מצד משפחות ישראליות של יהודי רוסיה שחיות בארץ, ושבוחנות רכישת דירה עבור קרוביהם שיעלו ארצה - מדובר בזינוק של 250% בכמות הפניות. ההתעניינות היתה על דירות באזורים שונים בישראל - בפריפריה בערים כמו הקריות וגם באזורי הביקוש הגבוהים במרכז הארץ. סוג הדירות שהם מחפשים גם כן משתנה בין הפונים השונים - החל מדירות במחירים של עד 2 מיליון שקל ועד לדירות גדולות ויקרות יותר עבור היהודים האמידים יותר".

לפני האיום של פוטין על סגירת הסוכנות היהודית במדינתו, התקבלו במשרדי הסוכנות כמות גדולה של פניות ובקשות לאשרות עלייה של יהודים מרוסיה, והיא החלה בהיערכות להוצאתם מהמדינה ולקליטתם בישראל. מדובר בתושבים שפוחדים להישאר ברוסיה בשל החרפת המלחמה והחרפת הסנקציות מהמערב.

משרדי הסוכנות היהודית במוסקבה, רוסיה. רויטרס
משבר אחד יותר מדי? משרדי הסוכנות היהודית במוסקבה/רויטרס

יגאל צ'ודנר, מנכ"ל חברת נתיבי הקמה המתמחה בניהול הליכי רישוי וסטטוטוריקה ועולה מהעיר קייב שבאוקראינה: "אין לי ספק שאם המצב ברוסיה יימשך כמו שהוא עכשיו ואף יוחרף, יהיה גל עלייה מסיבי של יהודי רוסיה לישראל - עשרות אלפים בוודאי ואולי אף מאות אלפים. כבר היום המצב ברוסיה בלתי נסבל, לא ניתן לחיות במדינה וגם לא ניתן לסמוך על השלטונות. יהודים שם לא יכולים לקבל כסף וגם לא להעביר כסף כי ניתקו אותם ממערכת הסליקה הבינלאומית, ובעיקר מי שגר שם חושש מגיוס כללי לצבא שיבצע פוטין אם יוכרז שם מצב חירום. מי שיכול כבר ברח משם והיתר צפויים לברוח בקרוב".
צ'ודנר מוסיף, כי "מדינת ישראל חייבת להיערך באופן מיידי ומקיף לגל העלייה שיבוא. היא צריכה להתכונן לספק לעולים פתרונות למגורים, אך בו זמנית גם לחינוך, רפואה, תעסוקה, ועוד - כרגע המדינה כלל לא ערוכה לכך. היא חייבת לפשט ולהקל על כל מהלך הנדרש לקליטה של אוכלוסייה זו, לאפשר גמישות מקסימלית במתן אישורים, ובפרשנות של תוכניות וחוקים. יש להכשיר מבנים נטושים בערים, להסב אותם למגורים או לשימושים אחרים שיידרשו, יש להקים מבנים בבנייה קלה ובהליכים מזורזים, להסב מאות אלפי מ"ר של מבני משרדים למגורים, לשכן את העולים במושבים או בקיבוצים - ולעשות את זה עכשיו ולאחר מכן לדאוג לבירוקרטיה".

לדברי ערן לוי, מנכ"ל אלטנוילנד, "אם התחזיות אכן יתממשו ויהיה גל עלייה גדול מרוסיה, קיים צורך לייצר כמות גדולה של יחידות דיור בתוך זמן קצר מאוד. כבר כיום חסרות בשוק הנדל"ן הישראלי יותר מ-100 אלף דירות והפערים רק מתגברים בכל שנה. המדינה חייבת להסתכל על זה כאירוע לאומי, לשנות חשיבה ולהבין שאנחנו במצב חירום בשוק הנדל"ן ולעבור לגישה שאפיינה את גל העלייה מרוסיה בשנות ה-90 שאז אריק שרון ייצר מאות אלפי דירות במהירות הבזק. זה כבר לא קלישאה, זה צו השעה".

נציין, כי בחודשים האחרונים הגיעו לישראל יותר מ-50 אלף יהודים מאוקראינה שנמלטו מהקרבות וגם הם הביאו לעלייה חדה בביקוש לדירות בישראל. חלקם כבר הספיקו לעזוב את ישראל אבל חלקם הגדול נשאר וזקוק לדירות. אם רוסיה תמשיך ברוחות המלחמה, ייתכן ויהודים רבים מיתר מדינות האזור שנמצאות תחת איום השתלטות רוסית יירצו גם הם לברוח ולעלות ארצה - מדינות כמו קזחסטן, מולדובה בלרוס ועוד.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully