וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עמוק באדמה: כך ישנו קווי הרכבת הקלה והמטרו את פני הערים

1.8.2022 / 0:07

אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון הרכבת הקלה תיכנס לחיינו כבר בנובמבר הקרוב. מתחת לפני הקרקע מתהווים להם מתחמי בילוי וקניות תת קרקעיים שישרתו את מיליוני הנוסעים ויעלו כפי הנראה בצורה משמעותית את ערכי הנדל"ן בסביבתם. אבל לא הכול ורוד

עיצוב פנים ראובני אדריכלי פנים, אדריכלות בראלי-לויצקי-כסיף. 3Division,
כך זה ייראה? עיצוב פנים ראובני אדריכלי פנים, אדריכלות בראלי-לויצקי-כסיף/3Division

הנה באה הרכבת: יש לנו לא מעט סיבות להאמין שגם הפעם נתבדה ופתיחת הקו האדום תידחה, בפעם המי יודע כמה, למועד בלתי ידוע. בכירי נת"ע, מצידם, משוכנעים שהנוסע הראשון יפסע במתחם התחנה בעתיד הקרוב.

התכונה בסביבות התחנות מורגשת. עשרות פועלים עמלים על פינישים אחרונים, אבל דבר שמרביתנו כלל לא ערים אליו הוא מה שמתרחש מתחת לפני השטח, שם עובדים מאות אנשי מקצוע על התחנות התת-קרקעיות והמעברים, שיכללו לא מעט אטרקציות כל הדרך למשרד או בחזרה הביתה.

"הרכבת הקלה והמטרו יוצרים שטחי נדל"ן ומסחר חדשים שמתחת לאדמה", אומרת קארן ראובני, מעצבת פנים ומבעלות המשרד 'ראובני אדריכלי פנים' המלווה תחנות מרכזיות, תחנות רכבת ופרויקטים גדולים בבניה רוויה, "בדומה לארה"ב ואירופה, השטחים הללו מיועדים למסחר שונה במהותו מזה שבקניונים ובמרכזים המסחריים שבערים. אלה למעשה מעין תחנות מעבר שמייצרות מסחר מסוג אחר - מהיר ונקודתי יותר. נראה שם בעיקר תמהיל של בתי עסק שיאפשרו לנו לצרוך דברים שאפשר 'לחטוף על הדרך' כמו קפה, סנדביץ', מוצרי פארם וכל דבר שאפשר לשנע בקלות הביתה ברכבת.

"הקונספט קצת אחר והחנויות לא תהיינה דומות לחנויות הגדולות בקניונים, אלא מותאמות לנוסעים שחלקם הגדול ממהר לעבודה ולאזורי העסקים. כמו בעולם אני לא צופה שתהיה תחרות בין הקניונים העיליים למתחמים התת קרקעיים. מדובר בסוג מסחר שונה, שפחות מוכר לנו כאן בישראל אך מאוד נפוץ בערים כמו לונדון לדוגמה. סביר מאוד שממש כמו שם גם כאן אצלנו עצם קיומם של המתחמים האלה יעלה מאוד את ערכי הנדל"ן, הפרטי והמסחרי כאחד. הרי לא בכדי מגדלי עזריאלי נחשבים גם עשורים אחרי שנבנו לבניינים היקרים ביותר לשכור בהם משרדים, וזה קורה בעיקר בשל הקרבה שלהם לרכבת: אין צורך לצאת מהתחנה, הכול במרחק הליכה, הרכבת, הקניון והמשרד בכפיפה אחת. בתחנות האסטרטגיות החדשות, שממוקמות בלב אזורי העבודה, הביקוש יעלה על ההיצע ומי שיצליח לשים ידו על קרקעות הללו רק ירוויח".

תחנת רכבת מוזנחת. ShutterStock
להימנע מהמראות הללו. תחנת רכבת מוזנחת/ShutterStock

ראובני צופה כי בדומה לעולם, את הקונספט החדש הזה יאמצו גם כאן אצלנו בישראל בשמחה: "אם ישכילו להתאים אותם לתמהיל האנשים שמגיעים מדי יום לאזורי העבודה והעסקים זה יעבוד מעולה - זהו המקום לקנות קפה רגע לפני שמגיעים למשרד, לקפוץ בהפסקת הצהריים להשלמת חוסרים קטנים בבית ולסיים את יום העבודה ב- Happy Hour עם הקולגות מהמשרד, בבר מדליק ומעוצב מתחת לאדמה, ממש כמו עמיתיהם הבריטים למשל. לא מן הנמנע שיזמים ינצלו חלק מהשטחים במתחמים האלה ל- department stores משולבים, שם אפשר יהיה לקנות למשל באותו מקום מוצרי פארם ומיד אחר כך לאכול משהו. המגמה של בתי עסק מתחת לפני השטח תשנה סדרי עולם ותתן תנופה גם לעסקים הוותיקים יותר שמתקיימים מעל. החדשנות והמראה המזמין של אלה החדשים יובילו לתהליך טבעי של ריענון ושדרוג של העסקים הוותיקים יותר".

לדברי האדריכלית טלי דראל, שותפה במשרד V5 אדריכלים, יש דוגמאות רבות מרחבי העולם כיצד עובדים המתחמים התת-קרקעיים האלה: "אלה מתחמים שעובדים נהדר בערים מרכזיות כמו לונדון ופריז, אך יש סכנה גדולה בפיתוח התת קרקעי במידה ואין תחזוקה ראויה. המרחבים האלה יכולים להפוך במהירות מברכה למפגע. הפוטנציאל המסחרי מאוד גדול ומאידך, המיקום מתחת לפני השטח מצריך משאבים מיוחדים של תחזוקה, ניקיון ובטיחות. קל מאוד להיגרר לוונדליזם באזורים הללו, כמו שאנחנו רואים בלא מעט ערים מפותחות, כך למשל ב-SUBWAY של ניו יורק, שם באזורים מסוימים המצב איום ונורא. התחנות אינן מתוחזקות והן משמשות לא פעם כבית לדיירי רחוב".

כאמור, יש ברחבי העולם תחנות מובילות ופעילות שם החנויות מלאות והתחושה בטוחה ונעימה וגם כאן בארץ, בטיפול נכון, תחנות הרק"ל התת קרקעיות יכולות לשמש כמרחב ציבורי דינמי נהדר. "מדובר בפרויקט חסר תקדים עבור הרשויות שיצטרכו לפתח מנגנוני תחזוקה משומנים על מנת שהתחנות אכן יהפכו לפרויקט משגשג ומוצלח. לשם כך יש לייצר מנגנון ארצי שיאגד את הרשויות ויעגן את הנושא. זה יכול להיות בתצורה של רשות מפקחת, למשל. אם לא נשכיל להבין שללא מנגנון תחזוקה התחנות הללו יהפכו מהר מאוד לבעיה חברתית כדוגמת התחנה המרכזית הישנה, נמצא את עצמנו בבעיה", מוסיפה דראל. "בפן התכנוני חשוב לדבוק בשפה אחידה. רואים את זה היטב בתחנות ההיסטוריות בפריז או בתחנות בדובאי, שהן בעלות שפה אדריכלית-אמנותית אחידה מה שמייצר בהן תחושה עוצמתית וחזקה. חשוב להטמיע את התפיסה הזאת גם כאן אצלנו בישראל. הגיוני שכל תחנה תקבל מאפיינים משלה ועדיין, צריכה להיות יד אחידה".

sheen-shitof

עוד בוואלה

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סו

בשיתוף סאנופי
המטרו בפריז. ShutterStock
שפה אדריכלית-אמנותית אחידה. המטרו בפריז/ShutterStock
עיצוב פנים ראובני אדריכלי פנים, אדריכלות בראלי-לויצקי-כסיף. 3Division,
עיצוב פנים ראובני אדריכלי פנים, אדריכלות בראלי-לויצקי-כסיף/3Division

לשיטתה של דראל, מאחר ורוב תחנות המטרו העתידיות מתוכננות במרכזים מסחריים די הומים, מבחינה אורבנית לא צפויים שינויים מרחיקי לכת: "בפריפריה יצמחו מרכזים קטנים-בינוניים, התזוזה תהיה בעיקר בתחנות השוליים של המרכז, שם כן נראה שינוי, בפרט במקומות שכעת נחשבים לרדומים ויהפכו ככל הנראה לאזורים עם צמיחה אדירה וחיי מסחר שוקקים בהרבה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully