וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק בן 24: זהו המבנה הצעיר ביותר בישראל שהוכרז כבניין לשימור

27.7.2022 / 12:17

הישג אדריכלי לאוניברסיטת תל אביב: בית הכנסת על שם צימבליסטה, שנבנה בסך הכול לפני 24 שנים, הוא המבנה הצעיר ביותר שזכה למעמד זה: "המרכז שוכן בלב הקמפוס והוא סמל ומופת לאחדות וקהילתיות"

מבנה בית הכנסת צימבליסטה. יחצ,
מרכז צימבליסטה/יחצ

אוניברסיטת תל אביב הודיעה היום (רביעי) כי מבנה בית הכנסת ע"ש צימבליסטה נבחר כבניין לשימור על ידי וועדת השימור של עיריית תל אביב. בניין בית הכנסת ע"ש צימבליסטה, שהוקם בשנת 1998, הוא המבנה "הצעיר" ביותר שזכה למעמד זה, מה שמעיד על האכויות המיוחדות של הבניין הן בהיבט האדריכלי והן בהיבט של תפקידו החברתי. המשמעות היא שבכך האוניברסיטה ועיריית תל אביב מבטיחות את המשך קיומו של המבנה יישאר כפי שהוא, ללא שינוי, גם בעתיד.

המרכז למורשת היהדות ע"ש צימבליסטה ממוקם בלב הקמפוס. המבנה מעוצב כשני מגדלים זהים בגובהם ובצורתם - בסיס מרובע המתעגל בהדרגה אל-על. צבעו האדמדם של הציפוי החיצוני של המבנה בולט למרחוק ועשוי אבן מהרי הדולומיטים באיטליה, והציפוי הפנימי - אבן זהבהבה דמוית עץ מטוסקנה. עיצובו של המבנה משקף את סגנונו הייחודי של מריו בוטה, אדריכל שוויצרי בעל שם עולמי, והוא הראשון שתכנן בוטה בישראל. בית הכנסת שבתוך המבנה מעוצב אף הוא בצורה חדשנית ובלתי שגרתית, המעניקה לו, כמו לשאר החללים הפנימיים במבנה, אווירה מיוחדת במינה.

הבניין הוקם בהזמנתם של התורם, נורברט צימבליסטה, יזם נדל"ן שוויצרי, פילנתרופ וחבר חבר הנאמנים של אוניברסיטת תל אביב ואשתו, פולט. הבניין תוכנן כדי להכיל בית כנסת ולגשר בין העולם הדתי והחילוני בחברה הישראלית, וכן בין הזרמים השונים ביהדות: האורתודוקסים, השמרנים והרפורמיים, כל זאת בסביבה אקדמית.

"הדיאלוג וההכלה הכרחיים להתפתחותה של ישראל"

נשיא אוניברסיטת תל אביב, פרופ' אריאל פורת: "מרכז צימבליסטה שוכן בלב הקמפוס והוא סמל ומופת לאחדות וקהילתיות. הוא משקף את אופיה הליברלי והפלורליסטי של אוניברסיטת תל אביב. אני מבקש להודות לנורברט צימבליסטה, ידיד נאמן של האוניברסיטה ושל מדינת ישראל, על תרומתו החשובה לקידום ערכים חשובים אלו בקמפוס".

נורבט צימבליסטה: "אני נרגש על המעמד החדש, אשר מחזק את החלטתי להקים מקום ברוח כיבוד המסורת, יחד עם ההבנה שהדיאלוג וההכלה של נקודות מבט מגוונות הכרחית להתפתחותה של ישראל כמדינה דמוקרטית. אני מקווה שהמרכז למורשת היהדות ע"ש צימבליסטה ימשיך לשרת כמקום מרכזי לפעילות ואוכל לראות את ההשפעה של חיזוק הקשרים עוד בימי חיי."

פרופ' יאיר ליפשיץ, ראש המרכז למורשת היהדות ע"ש צימבליסטה: "המעמד החדש של הבניין הוא כבוד גדול למרכז, והכרה מרגשת בחשיבותו האדריכלית והתרבותית. במובנים רבים, המבנה הוא תגובה לשאלה כיצד ניתן לשמר תרבות יהודית בלב אוניברסיטת תל אביב. המולטי-פונקציונאליות של המבנה מאפשרת אינטראקציה ייחודית בין הצורות המגוונות של הזהות היהודית בימינו. ההכרזה על המבנה כמבנה לשימור מבטיחה את שימור החזון של הבניין שנמצא באבניו - חזון לתרבות ישראלית מגוונת, פלורליסטית ובעלת דעות שונות".

המרכז למורשת היהדות ע"ש צימבליסטה כולל מספר חללים מרהיבים, ובראש ובראשונה בית הכנסת האורתודוקסי ע"ש צימבליסטה. בבית הכנסת נערכות תפילות קבועות מספר פעמים ביום, והוא פתוח גם לעריכת טקסי נישואין ובר-מצווה לקהל הרחב - בימי הפעילות שלה ובתשלום. בבית הכנסת ארון קודש מהודר בציפוי אבן שוהם מלוטשת מפקיסטן. כמו כן, המרכז משמש גם כ בית מדרש שהוא חדר עיון לסטודנטים ולמרצים, המעמיד לרשות הקוראים ספרייה בסיסית של מקורות במדעי היהדות, וכן יש במקום גם אודיטוריום רחב ידיים ומוזיאון המציג תערוכות מגוונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully