וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

50 שנה הם חיכו, ועכשיו הכול יירד לטמיון

עו"ד מרים דונין-שוב, טור אורח

23.7.2022 / 15:30

על אף שהמועד למימוש הזכויות בגוש הגדול מתקרב בצעדי ענק, ישנם מאות בעלי זכויות מנותקי קשר שעלולים למצוא את עצמם עם קרקע שווה זהב שלא יוכלו לממש

בשנת 1972 נפתח הליך פירוק שיתוף בין 1,700 בעלי זכויות בגוש הגדול בתל אביב, במסגרתו מונו מנהלים מיוחדים שתפקידם לממש את זכויות הבניה. בחודש ספטמבר הקרוב, 50 שנים אחרי, אמורות הזכויות להיות מוקצות לבעלי הזכויות. מניתוח תוצאות סקר שנערך בקרב בעלי הזכויות עולה שרבים מהם אינם מאורגנים, או שיורשיהם כלל אינם מודעים לכך שהנה אוטוטו יוכלו לממש את זכויותיהם.

הניסיון מלמד שקרקעות מרובות בעלים, שהליך התכנון שלהן נמשך על פני עשורים, מציבות אתגר גדול בשלב המימוש, שכן לא מעט מבעלי הזכויות אינם מאורגנים ולא מאוגדים בהסכמי שיתוף, מה שמסבך את תהליכי האיחוד והחלוקה. כך למשל קרה בחלקו המזרחי של הגוש הגדול. מדובר בתב"ע שאושרה כבר ב-1993, אולם עד היום ניתן למצוא מגרשים ריקים של בעלים שלא היו מאורגנים וזכויותיהם נדחקו עד כדי חוסר יכולת לממש. שכן, זאת יש לדעת, כאשר הבעלים אינם מאורגנים נעשה הליך פירוק שיתוף, מי שלא מאורגן נאלץ להסתפק בייעוד שלאו דווקא היה מעוניין בו או שנאלץ למכירה כפויה ויש כאמור שתקועים עד היום.

הגוש הגדול. מינהל התכנון, אתר רשמי
מי שלא מאורגן יכול להפסיד בגדול. הדמיית הגוש הגדול/אתר רשמי, מינהל התכנון

הדבר בהחלט עלול לקרות גם בשלוש התכניות של הגוש הגדול, ועל כן אנו פועלים כל העת לאיגום הזכויות במסגרת קבוצה כדי שכשהתכניות תאושרנה ניתן יהיה לממש את הבניה ללא עיכובים מיותרים. אמנם בעלי הזכויות כבר רואים את האור בקצה המנהרה, אך יחד עם זאת יש לא מעט בעלי זכויות שלא חתומים בהסכמי שיתוף, מה שעלול לפגוע לא רק בהם, אלא גם במי שיחלוק איתם את החלקה.

בגוש הגדול צפויות להיבנות כ-11 אלף יחידות דיור, והוא נחלק לשלושה מתחמים כאשר בחלק הארי של הקרקע מחזיקה רמ"י (70%), אשר כבר החלה להוציא מכרזים במתחם אשכול. על אף שבמתחם אשכול אושרה התכנית המפורטת והיא זמינה לבניה, בעלי הקרקעות הפרטיים, עדיין לא יכולים לבנות במתחם עד שיוחלט איך תחולקנה הזכויות בין הבעלים ומה האופן שבו זה יעשה.

מתוצאות סקר שנערך בקרב הבעלים לפני מספר חודשים עלה כי למרות שאחד המתחמים זמין לבניה, רק 10% מבעלי הזכויות הגיבו לשאלון כאשר מרביתם מעדיפים לקבל את זכויותיהם במתחמים האחרים. בסוף ספטמבר יקבעו המנהלים המיוחדים תקנון להגרלה שתקבע היכן ימוקמו הזכויות של הבעלים. מדובר בבשורה טובה עבור בעלי הזכויות שתחולקנה לפי ההתאגדויות שכן קבוצות מאוגדות תוכלנה לממש את זכויותיהן באופן המיטבי וללא תלות באף גורם.

נכון להיום, בהתאם למפתח שמאי, שווי יח"ד אחת במתחם אשכול (המאושר לבניה) מוערך ב- 2.9 מיליון שקל.

עו"ד מירי דונין שותפה במשרד עו"ד ארדינסט בן נתן טולדנו& המבורגר עברון, המרכזת תחום פרויקטים מרובי בעלים ומייצגת מאות בעלי זכויות

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully