וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא משנה מי אשם: ענף הבנייה ממשיך לצפצף על חוקי הבטיחות

14.7.2022 / 14:56

מחקר חדש של המוס"ל חושף: בזמן שתאונות העבודה בגובה באתרי הבנייה עולות משנה לשנה, כ-61% מהעובדים עדיין לא משתמשים בציוד מגן. הפגיעות חמורות עד קטלניות, אבל העובדים והמנהלים בשלהם

תקנות הבטיחות בעבודה (ציוד מגן אישי) מתשנ"ז-1997 קובעות כי "ציוד מגן אישי" הינו ציוד שנועד לשימושו האישי של אדם להגנתו מפני סיכון העלול לפגוע בבטיחותו או בבריאותו. בכל שנה נהרגים בישראל עובדים בגובה. מנתוני מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית בזרוע העבודה בסיכום שנת 2021, עולה כי סיבת "נפילה מגובה" עמדה על 41% מכלל תאונות העבודה הקטלניות, בענף הבניה התאונות הקטלניות שמקורן בנפילה מגובה עומד על 45% מכלל תאונות העבודה הקטלניות.

הגורם השני לתאונות עבודה קטלניות הוא מכה מעצם נע כתוצאה מנפילתו מגובה. נתון זה שחוזר על עצמו מדי שנה הביא את מומחי המוס"ל לבחון לעומק סוגיה זו של שימוש בציוד מיגון אישי להגנת העובד מפני נפילה מגובה ו/או נפילת חפצים מגובה על ראש העובד. על אף הנתונים הללו, נראה שמנהלי אתרי הבניה ומנהליהם אינם מתרגשים.

תאונה בבניין. ShutterStock
ציוד מגן אישי? לא כולם מקפידים/ShutterStock

במחקר חדש שנערך על ידי מחלקת המחקר ומדריכי המוס"ל בקרב העובדים באתרי הבניה, נמצא כ-61% מהעובדים לא משתמשים ברצועת הסנטר בקסדה. כ-%15 מבין אלה שקיבלו ציוד כנדרש דיווחו כי כלל אינם משתמשים ברצועת הסנטר. בנוסף, 40% מהעובדים דיווחו כי לא סופק להם בכלל הציוד הנדרש ממנהל העבודה. 35% לא יודעים מתי עליהם להשתמש בהם בזמן העבודה.

העובדים באתרי הבניה מתרכזים בנוחות ולא בבטיחות

בסקר שנערך על ידי מדריכי המוס"ל בשטח, נמצאו הממצאים הבאים שבגינם העובדים העדיפו שלא לשים ציוד מגן: עובדים אחרים שלא משתמשים בסנטריה (45.8%) לא ברור לי מתי צריך (45.5%) וחוסר נוחות (40.7%) העובדים שדיווחו כי אינם משתמשים בסנטריה כלל ציינו את אי הנוחות כסיבה עבור רובם (70.6%) לא אמרו לי שצריך (52.9%) ואני לא מאמין שהיא יכולה לעזור (50%). עיקר הקולות מהעובדים דיברו על כך שקיימת תרבות של חוסר הקפדה של המנהלים ושל עמיתיהם לעבודה, חוסר נוחות בעבודה עם הסנטריה הסגורה וחוסר בהבנה ומודעות לחשיבותה. הגורמים שעודדו שימוש בסנטריה הם שמירה על הבריאות שלהם ונוכחות מנהלים שמקפידים על הבטיחות באתר.

מבין העובדים שמשתמשים בסנטריה עלו טיעונים של הצורך לשמור על הכללים ועל הבטיחות האישית שלהם והקפדת המנהלים באתר. הגורמים שתמכו בהימנעות משימוש בסנטריה היו חוסר הקפדה של עמיתיהם לעבודה, חוסר נוחות בעבודה עם סנטריה הסגורה וחוסר בהבנה ומודעות לחשיבותה.

במהלך שנת 2021 המוסד לבטיחות ולגיהות המשיך להגביר את פעילותו בחניכת מנהלים לקידום הבטיחות באמצעות אבחונים במקומות העבודה, וביצע 21,961 פעילות אבחון במקומות העבודה כשבמקום הראשון היו אלו אתרי הבניה שבהם בוצעו כ-10,668 פעילות אבחון והדרכות בטיחות. בתחום הדרכות הבטיחות באתרי הבנייה, המוס"ל שם דגש מיוחד בפעילות ההדרכתית במבני מגורים ומבני תעשייה וציבור וכמו כן גם בתחומים של התחדשות עירונית ושיפוצי מבנים קיימים. סה"כ המוס"ל ביצע הדרכות בטיחות, באמצעות מדריכי הבטיחות וניידות ההדרכה האינטראקטיביות, לכ-39,250 אלף מודרכים בכ-1,563 מקומות עבודה שונים.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
זירת התאונה בה נהרג פועל לאחר שנפל מגובה ברחובות הנשיא/לבוצקין בחדרה. 04 באוגוסט 2020.. איחוד הצלה
אסונות יכולים להימנע. זירת התאונה בה נהרג פועל לאחר שנפל מגובה ברחובות הנשיא/לבוצקין בחדרה. 04 באוגוסט 2020/איחוד הצלה

מנכ"ל המוס"ל, ד"ר מיקי וינקלר הגיב לממצאים ואמר: "ממצאי המחקר מדאיגים מאוד, חוסר ההקפדה של המנהלים כמו גם חוסר המודעות של העובדים ואי הקפדתם על שימוש בציוד מגן אישי עלול לעלות לנו בחיים. הממצאים מעלים את הצורך בריענון הדרכות לגבי החשיבות והחובה להשתמש ברצועת הסנטר ובציוד מגן אישי, הגברת הידע של המנהלים והעובדים לתרומת רצועת הסנטר להצלת חיים, מניעת התנתקות קסדת המגן מהראש במהלך נפילה מגובה ומזעור הפגיעה והנזק לראש העובד. אנחנו עובדים עם כלל מדריכי המוס"ל בשטח בשביל להטמיע את הנחיות הבטיחות הללו ואנחנו מזמינים גם את מנהלי האתרים להקפיד על הנחיות הבטיחות באתר ולהציג עמדה קשוחה ואיתנה מול העובדים, ויפה שעה אחת קודם".

  • עוד באותו נושא:
  • בנייה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully