וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיואשים ממחירי השכירות? יש פיתרון, אבל הוא תלוי גם בכם

13.7.2022 / 13:50

שכירויות לטווח ארוך מאוד נפוצות בעולם, אך הישראלי עדיין חולם על דירה משלו ולא שש לחתום לעשר שנים, כשהעלאות הריבית מאטות גם הן את התהליך. האם פרויקטים ממשלתיים יכולים להיות פיתרון למשבר הדיור, או שדווקא כדאי להסתמך על השוק הפרטי

נדל"ן בנתיבות 6 ביולי 2022. אבי רוקח
הבנייה חוגגת, אבל בעיקר למכירה/אבי רוקח

שכירות במדינת ישראל היא נושא כאוב. ההיצע דל, המחירים עולים וחיפוש בלוחות המודעות מעלה גם את מפלס הייאוש. ואם כבר יש לכם קורת גג שעליה אתם מסתמכים, כל שוכר מכיר את הרגע הזה בשנה שבו מתקרב מועד חידוש החוזה. החשש הגדול הוא מעליית מחירים קיצונית, מה שבעלי דירות אכן עושים לא פעם.

"חלום הדירה הולך ומתרחק מהרבה אנשים ואי אפשר לבנות על זה שהשכרה תהיה רק מהשוק הפרטי ולטווחים קצרים", אומר אדריכל אייל אפל מ"אפל אדריכלים", "המדינה צריכה לעודד בניה להשכרה לטווח רחוק, ל-10-20 שנים, זה ייתן שקט וביטחון להרבה מאוד אנשים שמעדיפים לגור בשכירות. המדינה צריכה להקצות קרקעות שמיועדות להשכרה ולא למכירה, תהליך שיעשה שינוי משמעותי בעלויות הדיור בארץ - כשהלחץ לקנות דירה יירד גם מחירי הדירות יירדו.

"אני מציע עוד שיעודדו גופים ציבוריים וגם רשויות להיכנס לתחום הדירות להשכרה הזה, אם אלו רשויות שיכולות להקצות 'מגרשים חומים' שסומנו למבני ציבור במרכזי העיר, אפשר את הקומות הראשונות להקצות לצרכי ציבור משרדים רשויות או גנים ואת הקומות העליונות לעשות דיור להשכרה לטווח רחוק באחריות עירונית - השכרה לבני המקום, זוגות צעירים, סטודנטים ועוד, כשהעיריה נותנת לזה צביון חצי ציבורי, שעוזר לפיקוח על המחירים".

תל אביב. ראובן קסטרו
בעל הדירה מעלה את המחיר בצורה קיצונית - ולשוכר אין פיתרון/ראובן קסטרו

לדברי מהנדסת דפנה בירן, שותפה מנהלת במשרד "אורבך הלוי" אדריכלים, "יש פה בעיה במדינה למגורים בשכירות ודירות להשכרה. הנושא לא עובר לישראלים חלק בגרון. צריך להיות כאן שינוי תפיסתי משמעותי, דרך חינוך, שלגור בדירה שכורה זה לא עונש וישנם הרבה יתרונות. יש לייצר שוק דירות להשכרה שלא יהפוך את בעלי הנכסים לשחקנים בשוק הנכסים המניבים, שוק של השכרה לטווח ארוך עם סכום השכרה קבוע. כל ניסיון עבר להביא לדירות להשכרה מביא בסוף לקומבינות והופך להיות לא מה שהמחוקק התכוון אליו. אולי הפתרון הוא דרך חברה ממשלתית שתשכיר נכסים ברמה גבוהה"

אדריכל רון שפיגל מ"שפיגל אדריכלים" מוסיף: "הרעיון לדירות להשכרה לטווח ארוך הוא מבורך, אבל זה לא צלח עד היום. לכן אני מאוד סקפטי בהצלחה של פרויקטים אלו. דיורים להשכרה מגיעים במינונים נמוכים מדי כדי להשפיע על השוק. אם לא יהיה תמריץ של הממשלה בכמויות ובאיכות זה לא יקרה, הישראלים עדיין רוצים מאוד את הבית שלהם. בחו"ל זה מאוד חזק ויש אנשים שגרים כל החיים שלהם בדירות להשכרה, אבל פה זה פחות הצליח. זה לא מספיק מקודם בארץ".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
הפגנה בברלין נגד העלאת מכירי השכירות , 6 באפריל 2019. רויטרס
לא רק בארץ. הפגנה בגרמניה נגד מחירי השכירות/רויטרס

ובכל זאת, יש מי שסבור שיש תקווה באופק. "עד לאחרונה חשבנו כי לאור הכסף הזול שנמצא בשוק, ולאור החלטת המדינה לעודד דיור להשכרה בהיקפים משמעותיים במסגרת החוק לעידוד השקעות הון עם הטבות המס הנלוות, בשנת 2022 נראה את המשך המגמה של דיור להשכרה ארוכת טווח", אומר ניר שמול, מנכ"ל החברה לפיתוח והתחדשות עירונית וחברת שניר, "מהלך זה עשוי לשנות בעשור הקרוב את שוק הנדל"ן בישראל ולהביאו למודל האמריקאי שבו פרויקטים רבים מוצעים להשכרה, ואמריקאים רבים גרים כל חייהם בדירה מושכרת ולא בדירה בבעלותם".

אלא שכאן, מציין שמול, הגיע העניין של העלאת הריבית. "כעת נשאלת השאלה האם שוק הדיור להשכרה ימשיך להתפתח בישראל כפי שהתפתח בעיקר בשנה וחצי האחרונות או שייעצר. חשוב להבין כי עליית הריבית מקשה על חברות וקרנות המתמחות בדיור להשכרה לגייס כסף, כדי להשקיעו לטווח ארוך בפרויקט דיור להשכרה. בישראל, לאור ערכי הקרקע הגבוהים, התשואה בדיור להשכרה עומדת על 3-2 אחוז, וכאשר הכסף מתייקר המרווחים מצטמצמים עוד יותר. הדבר המרכזי שדוחף כעת תחום זה הן הטבות מס משמעותיות אשר הוענקו לחברות ולקרנות שפועלות בתחום הדיור להשכרה, וכן משקיעים פרטיים בזכות חוק עידוד השקעות הון שאף הוא מגלם בתוכו הטבות מס משמעותיות".

"השוק הכי צומח בנדל"ן בישראל"

שמול סבור כי מדובר בשינוי תפיסה אמיתי, והשאלה הגדולה היא כיצד הישראלים שרגילים לתפיסה גלותית יהודית של ארבעה קירות כסמל לביטחון ולהצלחה בחיים, יקבלו את השינוי והאם הפתרון של דירות בשכירות ארוכת טווח, אשר נותן לישראלים את הביטחון שלא יזיזו אותם ממקום למקום בכל שנה, יהיה מספיק חזק מול האלטרנטיבה של דירה לרכישה במודל הקלאסי שאנו רגילים אליו.

"בשנה החולפת הצטרפו לחלופה זו עוד ועוד חברות מתחום הנדל"ן וקרנות חדשות שקמו לתחום חדש זה בארץ, תוך הגדלה משמעותית של רכישות של מקבצי דיור להשכרה, וכן עשרות דירות בפרויקטים חדשים שנרכשו על ידי חברות שמתמחות בתחום זה. יהיה היצע משמעותי יותר של דירות לשכירות ארוכת טווח בשנים הקרובות. מדובר בדירות שכבר נקנו וטרם השולמה בנייתן. גם פה, חשוב לסייג ולומר שאם הריבית תעלה, המרווח המצומצם גם ככה לאור מחירי הקרקעות הגבוהים בישראל ועליית מחירי הכסף בשל עליית הריבית, עלול למתן את השוק הכי צומח בנדל"ן בישראל.

"הצינון שאנו חווים בשוק הנדל"ן בחודשים האחרונים והירידה בהיקפי המכירות בעיקר לאור הריבית העולה, והאינפלציה המשתוללת בעולם אשר עולה גם בישראל, עלולה להביא רוכשי דירות פוטנציאלים 'לשבת על הגדר' ולהמתין לירידות מחירים. החשיבה היא בזמן זה לשכור דירה לתקופת ביניים, ובכך לדחוף עוד יותר את הביקוש לדירות שכורות על פני קנייה של דירה".

  • עוד באותו נושא:
  • דירות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully