וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין ארוחות חינם: הכללים שחייבים לייצר עבור בעלי דירות חדשות

בני פרי, טור אורח

10.7.2022 / 14:56

הפטנט הישראלי הייחודי, "פינוי בינוי", בו מקבלים דירה בחינם על בניין שלא תוחזק במשך שנים כנראה שלא יחזיק עוד הרבה שנים. היום, בעוד אין חוק המחייב תחזוק בניינים בישראל, מתבקש לייצר כללים לבעלי דירות חדשות, כדי שלא יהפכו בעוד כמה שנים לנטל על החברה

נדל"ן בנתיבות 6 ביולי 2022. אבי רוקח
הבנייה נמשכת, אבל צריך גם לתחזק כשנכנסים/אבי רוקח

הבניינים של המאה ה-21 מתוחכמים ועתירי מערכות, אך ללא תחזוקה הם יתדרדרו מהר מאד ויהפכו לנטל על החברה בישראל. בעתיד לא ניתן יהיה לבצע "פינוי-בינוי" לבניין שלא תוחזק שנים רבות במתכונת הפטנט הישראלי הייחודי: דירה חדשה בחינם - פרס על כך שלא תחזקו את הדירה הקודמת.

בימים אלה הוציאה הרשות להתחדשות עירונית מדריך לבעלי דירות לניהול ותחזוקה של בנייני מגורים. המדריך הזה נועד לנסות לחפות על העובדה שאין כיום בישראל חוק המחייב לתחזק בנייני מגורים.

הבניינים המודרניים נועדו לשרת אותנו דורות רבים. בעולם המפותח יש בנייני מגורים בני מאה שנה ויותר שנראים חדשים משום ששמרו עליהם לכל אורך חייהם. בניין המתוחזק טוב מתחדש במהלך חייו פעמים רבות. הבעיה בה נתקלים הבעלים היא ששיפוץ יסודי או שידרוג כרוך בתשלום חד פעמי גבוה, בו קשה לאנשים רגילים לעמוד. לכן מומלץ להקים קרן לשימור וחידוש הבניין. זו קרן חסכון לשנים רבות. הקרן תוחזק בחשבון בנק מיוחד וניתן יהיה להשתמש בה רק על פי תכנית עבודה רב שנתית, כנגד חשבונות של קבלן ובאישור של הנציגות.

בניין בתכנון V5 אדריכלים. הדמיה: א. סטודיו,
אל תגידו "קודם תבנו". קודם תעבדו על תכנית רב שנתית/הדמיה: א. סטודיו

תחזוקת הבית המשותף אינה זולה. מי שקונה דירה בבית משותף מודרני בעיר צריך לדעת שעלויות הקניה כוללות גם אחזקה לדורות. הסקרים מעלים שעלות אחזקה של דירה בבית משותף מודרני נעה בין 4 ל-6 שקלים למ"ר בבניינים עירוניים רגילים ועד כ-15 שקל למ"ר במגדלים המעסיקים שומר וצוות אחזקה קבוע. יש להבין כי העלויות האלה אינן גבוהות ביחס לאלטרנטיבה: הזנחה והידרדרות של בית המגורים. בסופו של דבר יתבטא "חסכון" באחזקה בהפסד גדול משום שערך הדירה ירד עם השנים בשיעור גדול בהרבה מעלויות האחזקה.

רצוי שהדיירים ייקחו חלק בתהליך "פינוי-בינוי" שמבוצע בבניין המגורים הישן, הדיירים צריכים לכונן תקנון בית המשותף שהוא מעין חוזה בין כל בעלי הבית והחוק מאפשר לתבוע את מי שמפר את הוראותיו. תקנון זה יכול להשפיע על איכות החיים של דיירי הבניין לדורי- דורות והמדריך ממליץ איזה הנחיות יש לכלול בתקנון.

בניינים עירוניים מחייבים תחזוקה מקצועית. יש להעסיק מתחזק מקצועי שיודע כיצד להפעיל את מערכותיו ולשמור על ערכו. במדריך ישנם כללים לבחירת מתחזק על פי הניסיון שלו ורמת השירות שהוא מספק על החוזה שיש לחתום עם המתחזק ופירוט על האינטרסים של הבעלים שאמורים להיות כלולים בו.

יש לזכור כי דירת המגורים היא הנכס החשוב והיקר ביותר של רב התושבים. התפעול והאחזקה שלה הם קריטיים לשמירה על ערכה. יש לזכור כי אין לדירה בבית משותף כל ערך אם הרכוש המשותף לא מתוחזק באיכות וברמה גבוהה ביותר. אסור לחסוך באמצעים לשמירה על הנכס הזה.

הכותב הוא אדריכל ובונה ערים "v5 אדריכלים" שותף לכתיבת מדריך לבעלי דירות לניהול ותחזוקה של בנייני מגורים בהוצאת הרשות להתחדשות עירונית.

  • עוד באותו נושא:
  • בניינים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully