וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלשכת הקונסול לתכנון בתים: הנקודה שבה החלה המהפכה המקצועית

5.7.2022 / 13:05

רובנו מחפשים יציבות, אבל לא מעט אמיצות ואמיצים שבוחרים דווקא בעיצומה של קריירה מבטיחה ובטוחה לעזוב הכול וללכת בעקבות החלום. חלקם מצליחים ובגדול, גם אם נקרים בדרכם לא מעט אתגרים

שינויים דמוגרפיים, גלובליזציה, טכנולוגיות חדשות וכמובן קורונה אחת הם רק חלק מהסיבות, בגינן יותר ויותר אנשי מקצוע מהמעלה הראשונה בוחרים יום אחד באמצע החיים לחשב מסלול מחדש, להתמקצע בתחומים חדשים ולפתוח חברות ועסקים שעל אף הטלטלות הבלתי פוסקות בשוק נחשבים למצליחים ומשגשגים.

מעצבת הפנים קרן ניב טולדנו היא דוגמה לאותם קרייריסטים שלא חוששים לעשות שינוי של 180 מעלות באמצע החיים: "את היכולות שלי כיום כמעצבת פנים אי אפשר לנתק מהניסיון המקצועי שצברתי לאורך השנים", היא אומרת, "שירתתי כעתודאית ביחידת פיתוח מודיעין, אני בעלת שני תארים (במנהל עסקים ויחסים בינלאומיים) ויש לי וותק של עשרות שנים בענף ההייטק. לתחום העיצוב הגעתי במהלך בניית ביתי הפרטי וב- 8 שנים האחרונות אני אמונה על פרויקטים משמעותיים בתחום, הן פרויקטים של בניה מאפס והן בשיפוצים מקיפים ועמוקים בהם אני מקלפת את החללים ונותנת להם פרשנות עדכנית בהיבטים שונים.

"אחד האתגרים הגדולים בלהפוך משכיר לעצמאי הוא היעדר הביטחון הכלכלי: אחרי שנים של יציבות וודאות אתה נדרש פתאום לבצע שינוי תפיסתי שלא תמיד קל לעשות - לקיים את העצמאות שלך בזכות עצמך. הקורלציה בין מה שאתה עושה לבין מה שקורה בפועל היא מלאה. אתה האחראי הבלעדי על הרווחיות וההיקפים וכבר לא ניזון מביצועי ארגון שמגונן עליך. הניסיון שצברתי כמנהלת של פרויקטים גדולים סייע לי מאוד. מניסיון, הרציונל שאמור להנחות את אלה שמבצעים שינוי מקצועי ופותחים עסקים עצמאיים הוא להשתמש בכישורים הקיימים ולממשק אותם לעולמות התוכן החדשים מכיוון שעל אף השוני גם בו מתקיימים לוחות זמנים, לקוחות ותקציבים. יתרה מכך, אנחנו חיים בעידן בו שרשרת האספקה העולמית קיבלה תפנית קשוחה הן בשל הקורונה והן בשל המלחמה באוקראינה- עלויות השילוח מאמירות, קיים אתגר אמיתי בזמינות המלאים ובתמחור. חוקי המשחק השתנו וקשה לצפות תקציב בצורה מדויקת. זאת רק סיבה אחת מיני רבות בגינן אני ממליצה בחום לכל מה ששוקל לצאת לדרך חדשה ועצמאית להכין תכנית עסקית ארוכת טווח של חמש שנים קדימה או יותר. התוויית יעדים היא אקוטית כבר בשלב ראשוני גם אם הם נראים כרגע רחוקים ובלתי מושגים".

עיצוב קרן טולדנו. איתי בנית,
מהייטק לעיצוב. תכנון ועיצוב קרן ניב טולדנו/איתי בנית

אחרי שנים במהלכן שימש ככלכלן באגף התקציבים באוצר ומיד אח"כ כקונסול כלכלי בשיקגו, חזר קובי חליפה עם משפחתו לישראל והחל לבנות את ביתו. במהלך הבניה התאהב ביצירה, החליט לפתח את התחום והקים את Arteferro - מהחברות הבולטות בישראל בתחום תכנון, עיצוב ויצור חלונות בלגיים".

"בשנותי כקונסול כלכלי פעלתי להגביר את היקף המסחר וההשקעות בין ה-mid west לישראל", משחזר חליפה. "נפגשתי עם המון בעלי עסקים אמריקאים- נשיאי חברות ענק שמעורבים בכל פרט החל מהתווית המדיניות, דרך קביעת אופי העובדים ועד לגרפיקה, וזה משך אותי מאוד. עם שובנו ארצה חיפשנו בית וכשלא מצאנו החלטנו לבנות. הבניה היא שחשפה אותי ליצירתיות. ניהלתי את הפרויקט לבד, הייתי הקבלן של עצמי. חדוות היצירה והקמה של משהו חדש יש מאין היתה מפעימה מבחינתי. עד אותה תקופה לא היתה לי כל זיקה לתחום- למדתי אלקטרוניקה ואח"כ כלכלה. לא היה במסלול שלי שום נדבך קריאטיבי. הבניה גרמה לי להרגיש את זה בבטן. התרגשתי מכל בלוק שהנחנו. כשסיימנו לבנות את הבית החלטתי להשתלב בתחום של יצירת בתים ועמדו בפני שתי אופציות: להשתלב כשותף בנגריה או להקים חברה בתחום הפרופילים הבלגים, שהיה אז בחיתוליו".

אדריכל יונתן מונצק, מפתחים ארטפרו. רועי מזרחי,
אדריכל יונתן מונצק, מפתחים ארטפרו/רועי מזרחי

חליפה מסביר כיצד הכול החל: "את Arteferro הקמתי עם נפח אומן שהביא את כל הידע וכעבור כשנתיים מכר לי את חלקו. ב-25 השנים האחרונות החברה גדלה והתפתחה. חווינו לא מעט קשיים- לנהל עסק בארץ הוא לא דבר של מה בכך- אבל התגברנו עליהם. אחד האתגרים היה לתקן את השם הגרוע של המוצר. בזמנו היה בישראל יצרן אחד טוב והרבה חאפרים שגבו הרבה כסף על מוצרים גרועים. מתחילת הדרך חרתנו על דגלנו לספק לצרכן הישראלי מוצר באיכות גבוהה במחיר נגיש יחסית. לקח לנו זמן להיפתר מכל מחלות הילדות אבל יצרנו נישה שלמה והנגשנו את המוצר להרבה יותר בתים. החברה מתנהלת כמו חברת הייטק בתחום שהוא לואו טק- אנחנו עובדים על פי מדדים, KPI, מנהלים ישיבות עומק ועושים הכל על מנת לטייב את העסק".

תכנון ועיצוב קרן ניב טולדנו. איתי בנית,
תכנון ועיצוב קרן ניב טולדנו/איתי בנית

ויש לחליפה גם עצה: "לאלה המתעתדים לשנות מסלול וללכת אחר האהבה שלהם אני ממליץ בחום לא לפחד מגלים שיפילו אתכם ולהמשיך כל הדרך חדורי מטרה. כל אחד מאיתנו "נתקע" במקומות בהם הוא יותר חלש לכן מומלץ כבר בתחילת הדרך להיעזר בליווי יועצים בתחומים בהם אתם פחות שולטים. הם יעזרו לראות את התמונה הכוללת ויאפשרו לעסק להתרומם מעל לשוטף וטרדות היום-יום. מה שחשוב הוא למצוא את המשבצת המדויקת בענף ולייצר בידול. לאורך הדרך תקבלו לא מעט עצות אחיתופל מהורים, חברים ומכרים שיגידו לכם שההרפתקה הזאת לא תצליח. נסו למסך את רעשי הרקע וללכת אחרי האמת שלכם. יש סיכוי לא רע שתצליחו".

  • עוד באותו נושא:
  • קריירה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully