וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה הולכת, שוק הנדל"ן ממשיך להשתולל

30.6.2022 / 16:30

רגע לפני שהכנסת מתפזרת, ישנם תהליכים חשובים וקריטיים שיכולים להשפיע על הבלאגן בשוק הנדל"ן - אם במחירי השכירות המאמירים, מחירי הדירות שרק עולים ומונעים מזוגות צעירים ומשפחות להגיע לדירה משלהם ועד לחלופה מתאימה לתמ"א שתיכף מסתיימת. מה אפשר לעשות, אם בכלל?

כינונה של ממשלה חדשה כל שנה וחצי, מביאים לחוסר ודאות בתחום שזקוק לו כל כך, כנראה יותר מאי פעם. הסיכוי ששוק הנדל"ן יתחדש ויתקרר לאחר שחלו בו כל כך הרבה שינויים ותמורות בשנה האחרונה, פוחת ויורד באין ממשלה.

לשאלה מה ניתן לשנות בענף הבניה לפני שנקלעים למערבולת של בחירות עונה אדריכל בני פרי, שותף ב"v5 אדריכלים" ויו"ר ועדת הרגולציה של התאחדות האדריכלים: "לדעתי, רכבת השינויים באמצעות חקיקה כבר עזבה את התחנה. חקיקה מצריכה תקופה ארוכה של הכנות וכיום לא יהיה אפשרי להשיג רוב בכנסת למיזמים חדשים. יחד עם זאת - ניתן להמשיך ולקדם את התקנות המשלימות לחוקים שכבר אושרו. הממשלה הצליחה להביא לחקיקה של מספר חוקים משמעותיים בתחום התכנון והבניה בתקופת כהונתה הקצרה. החוקים מתמקדים בתחום הסרת החסמים הבירוקרטיים ובתחום שיפור התכנון ורישוי הבניה.

הדמיה: V5 אדריכלים. יחצ,
הדמיה: V5 אדריכלים/יחצ

"בין השאר, נחקק חוק המאפשר לאדריכלים להוציא היתרים באופן עצמאי ברשויות שמסכימות לכך. בנוסף, בוטלו ההקלות שהיו נהוגות ברישוי, פעולה המקצרת את הליך הרישוי בחודשים רבים, משנמנע הצורך לפרסם הקלות ולדון בהתנגדויות ובעררים. יש להשלים את החקיקה בתחום הזה ולהאציל סמכויות למהנדסי עיר לאפשר גמישויות ברישוי בניינים המצויים בתחומי תכניות מאושרות. בשנתיים האחרונות היו עשרות ישיבות עבודה במינהל התכנון, ישיבות בהם קודמו עשרות נושאים. כמות כזאת לא זכורה מתקופות קודמות. כולי תקווה שגם הממשלה הבאה תשים את הנושאים הללו בראש סדר העדיפות".

הקו הירוק של הרכבת הקלה. הדמיה אורבך הלוי אדריכלים,
הקו הירוק של הרכבת הקלה. הדמיה: אורבך הלוי אדריכלים/הדמיה אורבך הלוי אדריכלים

מהנדסת דפנה בירן, שותפה מנהלת ב"אורבך הלוי" אדריכלים, מוסיפה: "ישנם נושאים שהם תחת ועדות התכנון והבניה. ככאלו, הם יוכלו להמשיך לפעול גם ללא ממשלה. נושאים אחרים, לדוגמת חוק המטרו שעבר בקריאה טרומית ולא עבר בקריאה שניה ושלישית, לא הספיקו לעבור בממשלה זו. חוק זה שנדחה משפיע ישירות על כל הציבור במדינת ישראל, גם כך הביצוע שלו אמור לקחת יותר מעשור ומי יודע אם בשנה וחצי הקרובות תהיה ממשלה חדשה שתוכל או אפילו תרצה בכלל להעביר אותו. כאשר כל שנה וחצי מתחלפת כאן ממשלה קשה מאוד להעביר תהליכים ארוכים ומשמעותיים לחיים בישראל. הממשלה האחרונה נתנה עדיפות מאוד גדולה לפרויקטים גדולים ושחררה הרבה תקציבים שהיו תקועים שנים, אני מקווה שהממשלה הבאה תמשיך לשים את הדגש לשיפור חייהם של האזרחים בישראל" .

דירה בקומת קרקע בתל אביב, תכנון ועיצוב בועז שניר. ולרי זויז,
שקד היוותה אוזן קשבת. דירה בעיצוב ובתכנון בועז שניר/ולרי זויז

לדברי אדריכל בועז שניר, "לאורך הקדנציה איילת שקד היוותה אוזן קשבת למצוקות האדריכלים, והיו הרבה תקנות חדשות שהותקנו במנהל התכנון שעוזרות אל מול סרבול הבירוקרטיה. מאוד עצוב שאנחנו האדריכלים צריכים כל שנה וחצי להתנהל מול שר חדש, עד שהוא מבין את הכשלים והקשיים הוא כבר מסיים את הקריירה. קרו דברים טובים וחבל שהם מופסקים בימים אלו. אני לא רואה איך הממשלה לא משנה איזו תהיה, שתוכל להשפיע על מחירי הדיור, יש פה בעיה שיש יותר היצע מביקוש. צריך לפעול לטובת הפשרת קרקעות לבניה, להגדיל את הצפיפות המותרת לבניה עם התחשבות בהשפעה על התשתיות".

רון לנדסמן, מנכ"ל ובעלים של סוכנות תיווך ומנטור לסוכני נדל"ן, אומר: "הממשלה צריכה לטפל בהפשרת הקרקעות לבניה כמה שיותר מהר, מכאן בדיוק נובע משבר הדיור ותהליך כזה יכניס הרבה מאוד דירות לשוק. במקביל, יש היום מיסוי גבוה מאוד על מכירת דירה שניה, ולכן הרבה אנשים גם לא מוכרים היום. אם יטפלו במס השבח על הדירה שניה וישחררו עוד דירות לשוק, אנשים לא יחשבו פעמיים ויניעו את השוק".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully