וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הולכים שכור שכור: למה יש אנשים שעדיין מעדיפים לגור בדירה שכורה?

28.6.2022 / 9:32

לא כל אחד יכול לרכוש דירה במציאות של ימינו, זה ברור, אבל יש כאלה שכן ועדיין מעדיפים לשכור. מדוע זה קורה ומה עושים לגבי העיצוב והתחושה?

רון לנדסמן, בסך הכול בן 31, הוא מנכ"ל ובעלים של חברת רימקס SUPREME . כמי שחי ונושם את הענף, ואף הוציא לאחרונה ספר, "המתווך", יש עליו פרט ביוגרפי אחד שלקורא הממוצע לא נראה סביר: הוא חי בשכירות כבר יותר משנה. החוזה שלו הוא ל-5 שנים עם אופציה להארכה.

בעוד מחירי השכירויות מאמירים, מדוע דווקא אדם העוסק בתיווך דירות לא גר בין ארבעה קירות הרשומים על שמו? "החלטתי לגור בשכירות, כאיש של נדל"ן. רכישת דירה כמו זו שאני גר בה, פנטהאוז בן 130 מ"ר בפתח תקווה, היא מהלך כלכלי לא נכון. במחיר של הדירה שבה אני גר כיום, אני מחזיק שתי דירות להשקעה בפריפריה, השכירות לשתיהן עולה על השכירות שאני משלם. בעתיד אני כן מתכנן לרכוש דירה ולגור בה".

תכנון ועיצוב מיכאל אוחיון. עידן גור,
להתמקד בריהוט יוקרתי. הדירה של רון לנדסמן בעיצוב מיכאל אוחיון/עידן גור

"לעיתים ההחלטה על מגורים בשכירות מלווה בהיעדר אלטרנטיבה אחרת אפשרית", מסביר ניר שמול, מנכ"ל החברה לפיתוח והתחדשות עירונית וחברת שניר, "כלומר, אם אין לך את ההון העצמי הדרוש לרכישת דירה אז האלטרנטיבה של קנייה אינה אפשרית כלל וכלל . לפי הוראות בנק ישראל, ההון העצמי הנדרש לדירה ראשונה עומד על 25 אחוז מערך הדירה, ועל כן אנשים שאין ברשותם הון עצמי זה אינם יכולים לקבל משכנתא ולרכוש דירה בישראל. רק במקרים של תוכנית מחיר למשתכן שהסתיימה ותוכנית מחיר מטרה, הייתה אפשרות לזוגות צעירים שלא הייתה ברשותם דירה לקבל משכנתא בגובה של תשעים אחוז ממחיר הדירה וזאת אם היה ברשותם הון עצמי של עשרה אחוז ובכפוף ליכולת ההחזר שלהם".

שמול מחזק את עמדתו של לנדסמן באשר לאלה שכן יש להם: "משקיעים רבים בנדל"ן מעדיפים לשכור דירה ומאידך להשקיע את הכסף שלהם בדירה להשקעה. מושג זה מכונה בנדל"ן BACK TO BACK, כלומר שוכרים ומשכירים. במקרים רבים ישנה הזדמנות להשקעה שנראית לנו יוצאת דופן כמו לדוגמה נכס המיועד להתחדשות עירונית, השקעה בדירה מעבר לים, קנייה של דירה במחיר שהוא מתחת למחיר השוק, דירה באזור שהוא בעל ביקוש גבוה לשכירות וכו'. ובמקביל השכרה של דירה באזור מגורים בו אנו רוצים לגור כאשר באותו האזור אין באפשרותנו לקנות דירה, לאור מחירי הדירות הגבוהים, או לחלופין אין לנו את הרצון לרכוש את הנכס לאור שיקולים שונים".

עיצוב קרן גנס. אסף פינצ'וק,
בית בעיצוב קרן גנס/אסף פינצ'וק

ומה קורה לגבי עיצוב הבית? איך דואגים לבית שהוא לא באמת שלך?

"העיצוב מתרכז בריהוט יוקרתי, וככזה אפשר להזיז ולהעביר אותו הלאה", מסביר מעצב הפנים מיכאל אוחיון, שהוא גם המעצב של לנדסמן. אדריכל בועז שניר מספר על פרויקט בהרצליה שהוא עיצב עבור שוכרים: "הנכס הושכר לתקופה מאוד ארוכה, לפחות לעשור. הלקוחות החליטו להשקיע בדירה בדיוק בגלל תקופת השכירות הממושכת. היה להם חשוב לגור במקום שהם מרגישים בו בית".

שניר אומר כי יש לקוחות שמעוניינים לגור ברמה גבוהה ולא מוותרים על איכות חיים גם כאשר הם שוכרים נכס. "בפרוייקט זה, הלקוחות השקיעו הרבה מאוד כסף. הם החליפו את הריצוף, סגרו את המרפסת הפתוחה כדי ליצור סלון ענק ומרווח, החליפו את המטבח, השיש וחדרי הרחצה, לצד חידוש התאורה. נעשה שיפוץ מסיבי שהותאם ספציפית למשפחה ששכרה את הנכס, וכל ההתנהלות היתה ישירות מולם. הם הגיעו להסדר עם בעלי הנכס בגובה השכירות תמורת ההשקעה בשיפוץ. הרי כאשר אתה מתכנן לגור בבית מינימום תקופה של עשור, ההסתכלות היא כמובן שונה".

עוד מסביר שניר: "אני מבין שלא כל מי שמשכיר לתקופה של עשור שש לבצע שיפוצים ושינויים מרחיקי לכת בנכס לא שלו, אולם במצב שנוצר היום, כשמחירי הנדל"ן קופצים, יש גם לקוחות שלא מוותרים או מתפשרים גם כאשר הם שוכרים נכס ואני נתקל בהם יותר ויותר בתקופה האחרונה".

מעצבת הפנים קרן גנס נותנת דוגמא משלה: "שיפצתי בית פרטי למשפחה שחיפשה נכס מושכר שיתאים למידותיה. הם ביקשו ליצור סביבת מחיה איכותית ומהנה, אולם בהשקעה לא גבוהה. המטרה היתה ליצור סביבת מגורים עם תחושה חמימה, על ידי הלבשת הבית ופרטי ריהוט חדשים שנבחרו, אבל כן היה להם חשוב לבצע בחירות שיוכלו לעבור הלאה גם לבית הבא. לאורך כל התהליך הסבירו הלקוחות כי הם רוצים להרגיש בבית ולא במקום שהוא 'על הדרך'. תשקיעו במה שנותן את מירב האימפקט העיצובי בהשקעה סבירה בהתאם לזמן השכירות הצפוי".

עיצוב ואדריכלות בועז שניר. רן ארדה,
אדריכלות ועיצוב בועז שניר/רן ארדה

"לעיתים קרובות מחיר השכירות משקף הזדמנות נדל"נית מול האלטרנטיבה של רכישת הדירה", מסכם שמול, "כלומר אם מחיר הדירה גבוה מאוד מול השכירות היחסית נמוכה אפשר למצוא הזדמנות נדל"נית בלשכור את הנכס מול האפשרות לקנייתו. אפשר לראות זאת בעיקר בבתים פרטיים באזורים מסוימים, כאשר עלות רכישת הבית היא גבוהה מאוד מול שכר הדירה המקובל באותו האזור והיא משקפת תשואה נמוכה לבעל הנכס. במקרה כזה האלטרנטיבה הנדל"נית בקניית הנכס נעדרת היגיון כלכלי. הכלל החשוב: תקנה איפה שאתה יכול, תגור איפה שאתה רוצה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully