וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא לדבר לקיר: עם מי אתם מתקשרים במהלך השיפוץ?

וואלה! נדל"ן

31.5.2022 / 9:02

בתהליך של בניה וגם בשיפוץ, בחירת הקבלן היא אקוטית וגם ההוצאה הכספית הגדולה ביותר. מי מנהל את הקבלן? מי עומד מולו - האדריכל, המעצב או בעל הבית? כמה פעמים כדאי לבוא לבקר בנכס ואיך יודעים שהוא עומד ביעדים?

אדריכל, מעצב פנים, מפקח מטעם הלקוח, קבלן, פועלים. סביב כל עבודת בנייה או שיפוץ יש הרבה מאוד גורמים שאיתם צריך הלקוח לתקשר. אבל איך יודעים מי עושה מה?

"האדריכל הוא עמוד השדרה של כל הפרויקט", אומר אדריכל אייל אפל מ"אפל אדריכלים", "הוא האדם שהבונה הפרטי פוגש ראשון ונפרד ממנו אחרון. הוא מעורב בכל שלבי הפרויקט משלב התכנון הביצוע ועד למעבר והחיים בית. האדריכל היא משרת אמון, זה האדם שהבונה צריך לסמוך עליו הכי הרבה, הוא יד ימינו של הלקוח בכל דבר ודבר. לכן גם במהלך הבניה האדריכל צריך להיות מעורב".

אדריכל איל אפל, מעצבת פנים אלונה אפל. גלית דויטש,
בשביל התוצאה הטובה ביותר חייבים פיקוח מהרגע הראשון. אדריכלות איל אפל, עיצוב אלונה אפל/גלית דויטש

אפל אומר כי אדריכל לא מנהל את פרויקט הביצוע. מי שמנהל את הדברים השטח הוא הקבלן או מפקח מטעם הלקוח: "אדריכל לא יכול להיות בשטח כל יום ואפילו לא כל שבוע. תפקידו לפני כן לייעץ ללקוח איך לבחור את הקבלן, להציב את היעדים לוחות הזמנים והתקציבים ולהכין את המפרט הטכני לקבלן. כיוון שבדרך כלל לדיירים אין ניסיון בתחום והם לא יודעים כמה זמן הוא סביר ומהן העלויות, האדריכל הוא היד המכוונת מלמעלה. אחד הדברים שמאוד מומלץ הוא לקחת מפקח שיגיע בכל יום לשטח ויבדוק את הקבלן והביצוע שלו. בשלבי תחילת הבניה תפקידו של האדריכל הופך להיות 'פיקוח עליון', הוא מודע לכל שלב, בודק ומאשר את השלבים הבאים. כשמתחילים בביצוע הוא צריך להגדיר לדיירים מתי הוא צריך להיות בשטח ובעלי המקצוע הקריטיים שצריך להיפגש איתם".

אפל מסביר כי אצלו "חוק ברזל הוא להיפגש עם כל בעל מקצוע לפני שהוא מתחילים להיכנס לשטח. אני עובר איתם על התוכניות, בודק שהם מבין את הכוונות ולוחות הזמנים ואם חסרים להם פרטים ותוכניות שאני צריך להכין. לפעמים הפגישות משלבות כמה בעלי מקצוע שונים לדוגמת קבלן, איש אלומיניום וקבלן מיזוג או החשמלאי כדי לתאם עמדות ואת הפרטים של הביצוע. זה מה שגורם לפרויקט להיות מתואם ולהימשך בצורה רציפה ולהגיע בסוף ליעדים. לכן מאוד חשוב שהאדריכל יראה את כל התמונה. מבחינת כמות הפעמים, אדריכל צריך להגיע לאתר בין 8-12 פעמים במהלך הבניה ובנוסף ופגישות במשרד עם בעלי מקצוע וספקים. לפחות פעם בחודש במהלך הפרויקט, יהיה אירוע שהאדריכל יהיה מעורב בו".

חדר שינה ללא חלון, תכנון קרן גנס. אסף פינצ'וק,
בשטח הדברים נראים אחרת. עיצוב פנים קרן גנס/אסף פינצ'וק

ומה לגבי מעצבי פנים?

"כשמדובר בשיפוץ, הקשר העיקרי בשטח לאחר שהלקוח סוגר מול הקבלן הוא בין המתכנן - מעצב/ת הפנים או האדריכל - לקבלן", אומרת מעצבת הפנים קרן גנס, "אני כאחראית על התכנון בפרויקט, קובעת פגישות שוטפות מראש לכל אורך הפרויקט, הם מתקיימות אחת לשבועיים כשהקבלן והמעצבת תמיד נמצאים. אם הלקוח יכול להצטרף - מה טוב. זה מבחינתי מתכון להצלחה, כי כך המתכנן רואה מה קורה בפועל בשטח. תוכניות זה יפה, אבל תמיד בשטח הדברים נראים אחרת - מידות שלא עברו כפי שהן, בלת"מים שצצים על פני השטח כמו קירות, או אינסטלציה שלא ידעו עליה ועוד. אין תחליף לביקור ופיקוח באופן שוטף לאורך כל הפרויקט. ברגע שיש תקשורת רציפה, גם אם טלפונית, והקבלן מסב תשומת לב לבעיות שעולות בזמן אמת, נותן הצעות ופתרונות - זה תנאי להצלחה של הפרויקט. שיתוף פעולה כזה הוא אקוטי ביותר".

תכנון שירה מוסקל והדס רוט, הלל אדריכלים. לירן שמש,
תכנון שירה מוסקל והדס רוט, הלל אדריכלים/לירן שמש

מעצבת הפנים הדס רוט מ"הלל אדריכלות" מסכמת: "בבניה חדשה או בשיפוצים מאוד מורכבים אנחנו ממליצות מאוד על מפקח. המפקח הוא זה שמגשר בין הקבלן לאדריכלית, למעצבת והלקוח. זו הדמות בשטח שמקשרת בין הספקים השונים והרבים שמגיעים אליו. הקשר שלנו בהלל אדריכלות הוא ישירות מול הקבלן וכל המערכת המקצועית מתנהלת בפני עצמה ללא הלקוח. תפקידן של האדריכלית והמעצבת הוא לבדוק של התאמה של התוכניות בשטח, לבדוק שהדברים מסתדרים לפעמים יש הפתעות שצריך לפתור.

"אנחנו מגיעות בצמתים חשובים בבניה או שיפוץ, אחרי הריסה, בחלוקה לחדרים, בריצוף ופריסות של חדרי הרחצה, בהתקנת נגרות וכו'. הכי חשוב בעיני זה צוות מנוסה שעובד כבר שנים יחד ויודע ומכיר את הדגשים אחד של השני. פרויקט כזה יעבוד בזרימה יותר טובה, עם הרבה פחות תקלות ובעיות זה טוב גם לבעלי המקצוע וגם ללקוח שלא חווה את הקושי".

  • עוד באותו נושא:
  • שיפוץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully