וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לממ"ד בבית יש גם חסרונות, אבל יתרון אחד עצום

26.5.2022 / 9:02

תכנית תמ"א 38/2 מחייבת בנייה של ממ"ד בכל דירה עוד מ-2016, אך רק החלטה שהתקבלה לאחרונה על ידי ועדת הערר במחוז ת"א מבטיחה מעתה אכיפה של חובה זו. לא כל הדיירים מרוצים, אך בשורה התחתונה יש להם סיבות לרצות ממ"ד, והן גם כלכליות

הנוכחות של הממ"ד בבניין ובדירה משנה מאוד את התכנון. המרחב הפנימי בתוך הדירה הופך להיות פחות גמיש, ולכן דווקא בדירות קטנות שעוד נבנות בתל אביב יש דרישה לחדרי ממ"ק - מרחבים מוגנים קומתיים. בהחלטה שהתקבלה לאחרונה ע"י ועדת הערר במחוז ת"א, מבטיחים אכיפה של חובה זו ולמעשה מסיימים את עונת הממ"קים.

אדריכל בועז שניר, המומחה בתוספות ממ"ד לבניינים קיימים, מסביר: "אין ספק שחובת התקנת ממ"ד בדירת מגורים משפרת משמעותית את הנכס והוא עדיף הרבה יותר מאשר מרחב מוגן דירתי, שהוא מחוץ לדירה, משרת את כלל הדיירים ואין בו כמעט שום שימוש נוסף מעבר לשעת מלחמה. לממ"ד, מעצם בניתנו כגרעין בטון יש גם השפעה פסיכולוגית על דיירי הבית, כשהוא מפחית לחצים ודאגות בשעת משבר. זה משהו שאנחנו לא ערים אליו ביומיום, אבל בשעת מלחמה עצם הימצאות הממ"ד בדירה נותן ביטחון והרגעה. בנוסף, הממ"ד כמקשת בטון מחזק את הבניין למקרים של רעידות אדמה ומבסס אותו בקרקע".

ממד בבנייה, אדריכל בועז שניר. בועז שניר,
ממ"ד בבנייה בתכנון אדריכל בועז שניר/בועז שניר

שניר מסביר כי "מבחינה נדלנית ממ"ד הוא חדר לכל דבר ועניין, ולתוספת של חדר בבניין מגורים יש משמעות נדל"נית גדולה מבחינת שווי הנכס, בנוסף על היותו ממ"ד. עלות של ממ"ד היא 120 אלף שקל בממוצע, אבל הערך הנדלנ"י שלו יכול להיות גבוה פי 5. זה לא כולל, כמובן, מקרים שבהם הופכים חדר קיים לממ"ד, מה שנקרא 'שיפור מיגון'".

כשמדובר על ממ"ד בדירות קטנות, חדר שכולו עשוי מבטון לא מאפשר גמישות תכנונית, מה שמייצר מגבלה במרחב המתוכנן. "זהו החיסרון בעניין הזה", אומר שניר, "אני לא מאמין שתהיה השפעה על התמ"א בתל אביב כי הנדל"ן בו הוא מהגבוהים בעולם, ואני לא חושב שהעלות של תוספת הממ"ד היא הגורם המכריע לתמ"א לא להיות כלכלית. אני לא רואה בזה בעיה, צריך לזכור שיש אנשים שלא מוכנים לגור בלי ממ"ד, שרואים בזה חיסרון ולא יגורו שם. כאדריכלים אנחנו תמיד צריכים לייצר תחזיות אופטימיות ופסימיות. צריך לזכור שבעתות מלחמה, גם בהתקפה כימית, אין ספק שלא יהיה בן אדם בארץ, ובמיוחד בגוש דן, שלא ירצה להיות עם ממ"ד.

חדר ממ"ד בעיצוב מרינה רכטר רובינשטיין. עמית גושר,
פונקציונלי גם בזמן שקט. ממ"ד בעיצוב מרינה רכטר רובינשטיין/עמית גושר

אדריכלית מרינה רכטר רובינשטיין מוסיפה: "לרוב הממ"ד הוא חדר בגודל סטנדרטי. לא חצי חדר או מרפסת, אלא ממש חדר שניתן להשתמש בו ואפילו למקם בו ילדים בלי בעיה. ממילא שטח הממ"ד לא נלקח מהשטחים העיקריים של הבית. ממ"ד מגיע בנוסף לאחוזי בניה והוא לא מקטין את הדירה. לכן עדיף ממ"ד בתוך הדירה לכל צרה שלא תהיה. בנוסף, היום יש חלונות יותר יפים, חלונות הזזה לממ"דים ואפשר לשלב גם דלת הזזה ופתרונות לדלת כפולה והכי חשוב, מערכות חדשות שקצת פחות בומבסטיות בחדר וניתן להסתיר אותן בתכנון נכון".

חדר ממ"ד בעיצוב אריאלה עזריה. אלעד גונן,
מי מרגיש שהחלון קטן? ממ"ד בעצוב אריאלה עזריה ברקוביץ/אלעד גונן

מעצבת הפנים אריאלה עזריה ברקוביץ מסכמת: "ממ"ד מבחינתי הוא חדר לכל דבר ואני מעצבת אותו בהמשך ישיר לעיצוב של הבית. במקרים מסוימים אין מספיק אור בממ"ד בשל החלון הקטן שבו, וכדי להשיג אור נוסף בחדר אני משתמשת בהמון תאורה, תאורה מרכזית, פסי צבירה ומנורת שולחן. הפלוס הגדול של הממ"ד הוא שניתן לישון בשקט מוחלט, כך שגם אם חס וחלילה קורה משהו בחוץ, אתה הכי מוגן".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully