וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אם החברה לא מוגנת בנכס, למה הדיירים לא מפונים?

13.4.2022 / 14:42

בית משפט השלום בנצרת דן בסוגיה וקבע כי גם אם חברה איננה דיירת מוגנת בנכס, הרי שבעליה יכולים להיחשב דיירים מוגנים ולא ניתן לפנותם

לא ניתן לפנות בעלי מניות בחברה השוכרים נכס בתוך מבנה, גם אם החברה עצמה אינה נחשבת לדיירת מוגנת, אם מעמדם של בעליה מוסדר כדיירים מוגנים. בשורה זאת יוצאת מבית משפט השלום בנצרת, שדחה תביעת פינוי שהגישו בעלי הבניין כנגד בעלי המניות בחברה השוכרת מהם מחסן.

באוגוסט 2018 זכו שני אחים שהם בעלי המניות בחברת "מזאווי מתנות ומזכרות" בפסק דין לאחר שנתבעו על ידי בעלי הנכס לפנות אותו. מדובר בבניין ישן, שחלקו מיועד לשימור, ברחוב הראשי בנצרת. בעלי הנכס טענו אז כי אמנם אביהם של בעלי המניות היה דייר מוגן, אולם כיום, כאשר הבעלות בחברה עברה אל שני הבנים, הרי שזהות הדייר המתחלף מבטלת את הדיירות המוגנת. האחים טענו שהם נחשבים לדיירים מוגנים כיוון שהמשפחה עושה שימוש בנכס מאז שנות ה-70 של המאה הקודמת, במשך כ-40 שנה, ולכן לא ניתן לפנות אותם. בית המשפט קיבל את טענת האחים וקבע, כי אמנם החברה איננה דיירת מוגנת, אך הם עצמם נחשבים לדיירים מוגנים ולכן לא ניתן לפנותם.

דייר מפונה מנכס. ShutterStock
ניתן או לא ניתן לפנות? בית המשפ סיפק תשובה מנומקת/ShutterStock

בשנת 2020 מכר הבעלים של הנכס חלק מזכויותיו בבניין לאדם נוסף. הבעלים החדש החליט שפסק הדין שהתקבל טרם בעלותו בנכס לא תופס לגביו והגיש תביעה נוספת לפינוי החברה מהמחסן המושכר, בטענה שהוא לא הסכים לדיירות המוגנת ולא ידע עליה וכי פסק הדין הקודם לא נתן מעמד של דייר מוגן לבעלי המניות ושההסכם שנעשה לא תופס לגביו כרוכש חדש.

האחים, באמצעות עו"ד איתן ארז ואטי אברהמי ארז ממשרד איתן ש. ארז ושות', הגישו בקשה לדחיית התביעה על הסף בטענה כי פסק הדין שנין ב-2018 מהווה מעשה בית דין, כלומר מדובר בפס"ד חלוט והחלפת הבעלים בבניין לא מקימה תביעה מחדש. עוד טענה עו"ד אטי אברהמי ארז, כי על הבעלים החדש היה לברר את המצב המשפטי לפני רכישתו את הנכס, וכי פסה"ד הישן תופס גם לגביו.

השופטת אפרת רבהון, קיבלה את טענת הדיירים וקבעה כי הגשת תביעה חוזרת באותו נושא מהווה שימוש לרעה של הליכי המשפט ואף חייבה את החברה התובעת בהוצאות. לדבריה, כל עוד לא בוטל פסק הדין על ידי ערכאת ערעור, או על ידי בית המשפט שנתן אותו, הוא מחייב את הצדדים לו ואף לצדדים שנכנסים בנעלי הבעלים המקוריים, ואין איש מהם יכול להעלות טענה העומדת בניגוד לכתוב בפסק הדין.

עו"ד אטי אברהמי ארז. משרד איתן ש. ארז,
"על הרוכש לבדוק היטב את מצבו של הנכס". עו"ד אטי אברהמי ארז/משרד איתן ש. ארז

בהתאם לקביעתה, עילת התביעה לסילוק יד של החברה מהמחסן בטענה להיעדר זכויות (פלישה) והפרה של הסכם הדיירות המוגנת שנחתם עם השוכרים - נדונה כבר בפסק הדין הקודם ונדחתה. עוד קבע בית המשפט כי הטענה של התובעת לפיה השוני בין שתי התביעות הוא זהותם הצדדים - איננה מקובלת עליו, שהרי פסקי דין שניתנו נגד בעלים בנכס תקפים גם לגבי מי שרוכש אותו.

לבסוף קבעה השופטת כי הגשת התביעה בפעם השנייה מהווה שימוש לרעה בהליכי משפט, וכי לא היה מקום להגשתה, וחייבה את התובעת בהוצאות בסך 20,000 שקל. לדברי עו"ד אטי אברהמי ארז, השלכות פסה"ד הן שטרם רכישת נכס, על הרוכש לבדוק היטב מה מצבו המשפטי של הנכס, שכן לא תתקבל טענה לפיה לא ידע על פסקי דין שניתנו לפניו. חובת הרוכש היא לבדוק הן את המצב הפיזי של הנכס והן את המצב המשפטי.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully