וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עדיין עובדים מהבית? השקעות הנדל"ן בעולם המשרדים מעלות הילוך

מור זיו, טור אורח

12.4.2022 / 10:04

איפה, למה ומהו השינוי בשיקולי ההשקעה של המשקיעים הגדולים בעולם? מור זיו, Head of Capital Markets בחברת הנדל"ן הגלובלית JLL, מסבירה

מעל שנתיים חלפו מאז פרוץ מגיפת הקורונה, כאשר השיח על שינוי בענף הנדל"ן או הפסקת העסקאות בתחומים השונים ברמה העולמית, נע בין המגבלות המעשיות שמנעו זאת לבין כדור השלג שנוצר עקב כך, ללא שום הודעה מוקדמת. עם זאת, במהלך השנה האחרונה אנו רואים מומנטום חיובי בשוק, המחזק משמעותית את אמון המשקיעים מה שמוביל לשיאים חדשים בהשקעות נדל"ן ברחבי העולם, כאשר במהלך שלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2021 הושקעו 757 מיליארד דולר בענף. כמו כן, במבט אל העסקאות בענף המשרדים - ניתן לראות צמיחה וזאת למרות השיח על עולם העבודה ההיברדי, המראה שבענפים רבים העבודה מהבית תישאר גם שנים רבות קדימה, וזאת לצד וחברות ענק שתומכות בכך, ביניהן: מייקרוסופט, גוגל, וויקס ועוד.

על אף תחושת "העולם החדש" שחדר לתחומי חיים רבים, המשקיעים מקצים הון לנכסי משרדים בשווקים הגלובליים. נדמה כי השוק עצר וביצע בחינה מחודשת של מגזר המשרדים, כאשר משקיעים רבים החלו לרכוש נכסי משרדים בערי השער של אירופה, וזאת לאחר הפסקה במסחר בימי עומק המגיפה.

JLL. יחצ,
השקעה חובקת עולם/יחצ

בהסתכלות גלובלית, בייחודי בערים המרכזיות באירופה: בלונדון הושקעו 2.11 מיליארד ליש"ט (246.5 מיליארד דולר ארה"ב), מהון חוצה גבולות בעסקאות משרדיות בודדות של מעל 200 מיליון אירו, כל זאת במחצית הראשונה של 2021. לפי נתוני JLL, מדובר בסכום הגבוה ביותר מזה שלוש שנים. נכסי המשרדים בעיר הנאמדים בשווי מוערך של 4.2 מיליארד ליש"ט הוצעו באמצע השנה, לצד 6.6 מיליארד ליש"ט של נכסים זמינים, כולל נכסים בשוק במחירים מבוקשים של יותר מ-500 מיליון ליש"ט.

בגרמניה, Allianz Real Estate וקרן הפנסיה הבווארית BVK רכשו נכס משרדים במדינה בסך של 1.4 מיליארד יורו, עבור פיתוח מגדל T1, אחד מארבעה מגדלים שנמצאים בהליך הקמה בעיר פרנקפורט, בה Ampega Asset Management רכשה לאחרונה את מגדל המשרדים SKYPER.

בעיר פריז, באזור איל-דה-פרנס, שיעור ההשכרה של משרדים לטווח ארוך, עלה בשנה האחרונה ב-14% (765,600 מ"ר). במקביל, באזור הווסט אנד של לונדון, נרשמו היקפי השכרה לטווח ארוך הגבוהים ביותר לרבעון השני במהלך השנתיים האחרונות. ברובע הפיננסי של העיר, הביקוש חזר לרמות שלפני המגפה והוא גבוה ב-11% מהממוצע הרבעוני של המחוז ל-10 שנים.

ההתאוששות כבר נראית והחוזק מסתמן וככל שהזמן יחלוף, כך יתבצעו עסקאות גלובליות גדולות יותר. ומה צופן העתיד? יותר ויותר שחקנים בשוק מסתכלים על הטווח הארוך, תוך מבט קדימה לנושא הקיימות וטיפוח הסביבה וההגנה על האזור. גישה נועזת למדיי בייצור התאגידי התרחשה כבר בשנות ה -20 של המאה הקודמת, בה חברת האלקטרוניקה פיליפס יצרה את איינדהובן של היום, באמצעות חיבור של שישה כפרים, ובנתה בתים, חנויות, בתי ספר ומתקני פנאי כדי לתמוך בצמיחת החברה המקומית. בעולם הגלובלי כיום, לאנשים אולי יש יותר בחירה לגבי היכן הם חיים ועובדים ולעסקים יש יותר אפשרויות מבחינת המקום שבו הם לוקחים שטחי משרדים- אך באותה מידה המשקיעים צריכים לעבוד קשה יותר על הניסיון, השירותים והתרבות של הנכסים שלהם, הנחשבים לגורמים ה'רכים' יותר - ובראייה לעתיד, השקעה זו תוכל להשתלם ובגדול.

הכותבת היא Head of Capital Markets בחברת הנדל"ן הגלובלית JLL

  • עוד באותו נושא:
  • משרדים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully