וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר אלקין: "ברור שמכירת דירות בהנחה לא תוריד את המחירים"

4.4.2022 / 16:41

שר הבינוי והשיכון בכנס פסגת ההתחדשות העירונית של מרכז הנדל"ן: "אני נגד אשליות, אחוזי העליה במחירי הדירות לא הפתיעו אותי". השרה שקד: "מקווה שנצליח להביא לפחות 10,000 פועלים סינים"

"אני נגד אשליות, ברור שמכירת דירות בהנחה לא תוריד את המחירים. בפועל יהיו פה כמות דירות זולות יותר. הסיבה שאנחנו עושים זאת נובעת מכך שלשוק הדיור לוקח זמן להגיב למהלכים שלנו. בגלל הפער הגבוה בין היצע לביקוש ולוקח זמן לסגור אותו. לזוגות צעירים אין זמן לחכות את כל השנים האלו. לכן במקביל למהלך של הגדלת ההיצע שהוא פתרון המפתח לטווח הארוך, אנחנו תוך ויתור הכנסות המדינה, מאפשרים לזוגות הצעירים לרכוש דירה. עד סוף השנה נגריל כ-30 אלף יחידות דיור בהנחה של מאות אלפי שקלים. גם בשנים הקרובות נעשה זאת. אם יגדילו את קרקעות המדינה לטובת דירות בהנחה, אז בשנת 2022 ו-2023 יהיו עוד יותר דירות להגריל מאשר 30 אלף הנוכחיות".

את הדברים הללו אמר היום (שני) שר הבינוי והשיכון זאב אלקין בכנס פסגת ההתחדשות העירונית של מרכז הנדל"ן, אותו הנחה דני קושמרו, "לזוג צעיר הייתי ממליץ להירשם להגרלות ולנסות לזכות בדירה בהנחה בתוכניות השונות שאנחנו נותנים כי הסיכוי גבוה בהשוואה למפעל הפייס. בסופו של דבר זה יעזור לעשרות אלפי זוגות צעירים לקנות דירה במחירים אפשריים".

בניינים בתל אביב. ראובן קסטרו
עליית המחירים לא מפתיעה/ראובן קסטרו

בנוגע לעליית של 13% במחירי הדירות בשנה האחרונה והעבודה שמשרד השיכון עושה בנידון, אלקין ציין: "אני מעדיף פחות לדבר ויותר לעשות. האחוזים האלו לא הפתיעו אותי, אני ראיתי אותם ביום שנכנסתי לתפקיד. זה בסוף שאלה של היצע וביקוש. לא היה תקציב למדינה במשך שנתיים, בזמן זה והממשלה לא השקיעה בתשתיות תומכות בנייה, אז ראשי העיר באופן טבעי אמרו שלא יתנו לשווק. שנת 2020 הסתיימה רק ב-50 אלף שיווקיים אז לא פלא שהמחירים עלו".

אלקין ציין כי "בשנת 2021, למרות שהיה לנו רק חצי שנה לפעול, הצלחנו לסיים עם 100 אלף שיווקים זה מספר דמיוני. כשדיברתי על יעד של 50 -60 אלף צחקו עלי, והיום הגענו ל-100 אלף שיווקיים ואנחנו לא מתכוונים להוריד את הקצב. ב-2021 היו 60 אלף עסקאות יותר מפי 2 ממה שהיה ב-2020. גם בהתחלות בנייה קבענו שיא זאת המציאות, אלו המספרים, על זה אני מופקד, פחות מעניין אותי לתת כותרות. תפקידי לתת את המספרים שאנחנו מופקדים עליהם - לשווק כמה שיותר, שיבנו כמה שיותר ויותר מהר ובשביל זה צריך לעשות רפורמה של תיעוש בבנייה הישראלית, צריך לקדם בין השאר את נושא ההתחדשות העירונית שגם הוא יכול לתת תרומה במאבק הזה. גם השנה נגיע לכמות שיווקיים דומה לשנה החולפת, גם השנה נגיע לכמות עסקאות דומה לשנה החולפת".

זאב אלקין. שי שבירו,
מעשים, לא דיבורים. השר אלקין/שי שבירו

שרת הפנים איילת שקד התייחסה לתמ"א 38: "להערכתי התמ"א תוארך מחר. המטרה שלנו זה להשמיש את חלופת שקד לתמ"א 38, החקיקה תעבור במאי בכנסת, במהלך יוני יולי נסיים את עבודת המיסוי והתקנות ובמקביל מחר אני מקווה שהמועצה תאריך את תמ"א 38 וככה, במשך שנה היזמים יוכלו לבחור באיזה מסלול הם מעדיפים, אבל היא תוארך לשנה בלבד".

קושמרו שאל את שקד על הזמן הארוך שלוקח להוציא היתרי בנייה. שקד אמרה כי "אני מעריצה את היזמים והקבלנים שמתעסקים עם זה, זה פשוט נורא" והוסיפה כי "ראשי ועדות התכנון מתחלפים השנה, יש ועדה חדשה מול מחוזית בתל אביב, בשבועות הקרובים נבחר במרכז ובירושלים, אני מגדילה את כמות הוועדות המחוזיות ומקימה מרכז דרום כדי להקל על העומס. אנחנו גם מתחילים פיילוט של הפרטת מכוני רישוי, ראינו שזה עובד מאוד יפה במיאמי. אמנם משלמים עוד 2000 דולר, אבל מקבלים שירות הרבה יותר מהיר וטוב. עוברים לרישוי עצמי ועושים מה שאפשר כדי להקל בבירוקרטיה. אלה דברים שלוקח שנתיים-שלוש לראות בהם תוצאות".

איילת שקד. שי שבירו,
תמ"א לעוד שנה. השרה שקד בכנס/שי שבירו

שקד קראה ליזמים לבצע התחדשות עירונית בפריפריה. לדבריה, "אפשר להרוויח גם בפריפריה, אמנם פחות אבל מרוויחים ועושים ציונות. ראשי הערים ישתפו פעולה ויתנו כל מה שצריך ואנחנו נעזור איפה שצריך".

קושמרו שאל את שקד על השבועות האחרונים שהיו רוויי פיגועים ומה עמדתה על ביקורת לפיה הממשלה לא יכולה לפעול בשל ההרכב שלה. על כך שקד אמרה כי "זה שקר מוחלט כי אין אף פעילות או פעולה שרוצים ולא יכולים לעשות. חברי הכנסת הערבים וראשי הערים הערבים דוחפים את המשטרה - צאו לאסוף את הנשק הבלתי חוקי מהבתים. אנחנו עושים כל מה שצריך ונעשה כל מה שצריך". שקד הוסיפה בסיום דבריה כי "אנחנו עובדים להביא פועלי בניין סינים ואנחנו במגעים. כבר סגרנו על אלף ובמו"מ על עשרת אלפים. מקווה שנצליח להביא לפחות 10,000 פועלים סינים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully