וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דירה בהנחה? דירה יקרה: המחיר המופרז שישלמו מי שלא יזכו ב"מבצע"

יריב פז, טור אורח

30.3.2022 / 9:07

תכנית "דירה בהנחה" היא עוד עטיפה שמטרתה לזרוק סוכריה לפלח קטן באוכלוסייה כדי להשתיק אותו במקום לפתור באמת את בעיית הדיור. חלום הדירה ימשיך להתרחק מאלה שלא יזכו והציניות תמשיך לשבור שיאים | דעה

אחרי שהסתיימה לה תכנית מחיר למשתכן של שר האוצר משה כחלון, הייתי בטוח שאף משרד ממשלתי לא יעז שוב להשלות מאות אלפי רוכשי דירות. תכנית שמטיבה עם פלח אוכלוסיה קטן ומעניקה לפעמים לעשירים ומבוססים הנחות מפליגות של מאות אלפי שקלים, על חשבון מי שלא יכולים להגיע לדירה. מתברר שלציניות אין גבול ותכנית מחיר למשתכן התחלפה בתכנית דירה בהנחה.

השם המפוצץ והשיווקי להחריד, שניתן לתוכנית החדשה - "דירה בהנחה", גורם להרבה מאוד זוגות שכלל לא חשבו על רכישת דירה, לקפוץ על המציאה. לא רק לקפוץ אלא להיכנס למרדף אחר רכישת דירה כלשהי וללבות את הביקוש בשוק כולו.

בניינים ביקנעם. ראובן קסטרו
הבטחה מפוצצת. המהות קצת פחות/ראובן קסטרו

הסוד שחבוי בהנחה

התוכנית החדשה, שמאגדת בתוכה את כל התוכניות השונות של משרד הבינוי והשיכון להפחתת מחירי הדיור ביניהן: מחיר למשתכן, מחיר מטרה, מחיר מופחת ודירה להשכיר, המעניקה הנחות בשווי של עד מאות אלפי שקלים, נראית על פניו נוצצת ומבטיחה.

הרי מי לא רוצה לקבל דירה בהנחה משמעותית כל כך? מי יסרב להצעה מפתה שכזאת, במיוחד שהיא מלווה במסרים שיווקים וקמפיין פרסומי, שעטוף בצורה כל כך יפה? התשובה היא מעט מאוד אנשים. זאת גם בהתאם לנתונים של משרד השיכון, אשר מדווח שכמעט כל מי שזכאי להירשם לתוכנית, עשה זאת. ותבינו מדובר בקרוב ל-100,000 זכאים. הבהלה לנדל"ן במיטבה.

תנו לי לספר לכם סוד: לא רק שהתוכנית החדשה, לא צפוייה להוריד את מחיר הדיור, אלא להפך היא רק צפויה לעלות אותם. כשתוכניות כאלה מתפרסמות הן רק מעלות את הביקוש לדירות, ואיתו גם את המחירים. גם אלו שלא עלה בדעתם לרכוש דירה, ירכשו דירה בקרוב, לפני גל עליית המחירים הבא, חלקם אף נרשמו להגרלה הנוכחית. מהר מהר לפני שייגמר.

במקום שהממשלה תתכנן תוכנית יסודית ארוכות טווח, ותעשה רפורמה משמעותית ורצינית במוסדות השיכון והבנייה, שאף אחד לא אמיץ מספיק לעשות אותה, היא מחפשת קיצורי דרך ומביאה לציבור הישגים מהירים, שאחר כך יעלו לכולנו ביוקר. תרתי משמע.

הפוליטיקאים שמנסים להרגיע את ההמון הזועם, זורקים לו עצם כדי שירגע ולא ישים לב, שבעיית הדיור חיה ובועטת, ואפילו רק הולכת ומתעצמת.

שר האוצר אביגדור ליברמן, שר החקלאות, עודד פורר, במסע"ת רפורמה שתעקוף את הלובי החקלאי. ראובן קסטרו
זרק עצם לציבור - אבל בעיית הדיור עדיין קיימת. ליברמן/ראובן קסטרו

ספין פוליטי זול

לא רק שהפוליטיקאים עושים ספין פוליטי זול על הגב של ציבור גדול כך כך של משפחות צעירות, שמשוועות לקנות דירה במחיר הוגן, אלא שהם, דה פקטו, גורמים לרוכשי הדירות העתידיים לשלם יותר. הממשלה שחרטה על דגלה להילחם ביוקר הדיור, רק מגדילה אותו. תיאטרון האבסורד במיטבו.

בשנים האחרונות הציבור נכווה מספיק מההצהרות הרבות של פוליטיקאים שהבטיחו לו שירידת מחירי הדיור נמצאת מעבר לפינה. ההצהרות והתוכניות הללו היוו איתות לזוגות הצעירים ולמשקיעים שעליהם לעשות מעשה מיידי לפני עליית המחירים הצפויה.

הוכחה לכך ניתן לקחת מהנתונים שפרסם משרד האוצר בחודש אוגוסט האחרון, במהלכו נרשמו הכי הרבה עסקאות נדל"ן, לעומת החודשים המקבילים לו ב-20 השנה האחרונות, עם עלייה של 31%! לעומת חודש אוגוסט בשנה שעברה, כש-14.1 אלף דירות נרכשו בחודש זה, שיא שלא היה כמוהו, מאז זה שנרשם בחודש יוני 2015.

הממשלה תולה בצעירים תקוות, שעל בסיסן אנשים מקבלים החלטות לכאן או לכאן. יגלו השרים אומץ ולא יבחרו בקיצורי דרך שיווקים ונוצצים, אלא פשוט יתחילו לעשות באמת. בין הצעדים הנדרשים: חיסול הבירוקרטיה בשוק הדיור והגדלה אמיתית של היצע הדירות.

גבעתיים. ראובן קסטרו
תמשיכו לחלום, המצוקה לא תיפתר/ראובן קסטרו

לציבור הישראלי שבשנים האחרונות מתוסכל ואובד עצות, מגיע שניהול משבר בסדר גודל כזה יהיה מסודר ואחראי. עד כמה שקשה לפוליטיקאים, שנמצאים בקמפיין פוליטי בלתי נגמר לעשות זאת, הם חייבים להכין תוכנית מקצועית ארוכת טווח, אפקטיבית ומהירה, שתעסוק בבעיות האמיתיות של משבר הדיור. אם כי במציאות הפוליטית של היום, בכלל לא בטוח שזה אפשרי.

מה הפתרון? הוא הדרך הקשה שמרבית הממשלות לא מוכנות ללכת בה והיא טיפול בהיצע הדירות. רפורמות אמיתיות בכל הנוגע לתכנון ולבנייה, הבאת פועלים זרים ושחרור קרקעות. כדי שהיא תקרה דרוש מאמץ מיוחד ולעתים גם מאבקים ומלחמות שאף פוליטיקאי לא הסכים לעשות בשביל הציבור וחבל.

הכותב הוא מנכ"ל ובעלים של פז גרופ, חברה לליווי משקיעי נדל"ן בישראל

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully