וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המוכר טען שהרוכשים עבדו עליו. האם ניתן לבטל את החוזה?

24.3.2022 / 11:46

תושב חוץ מכר קרקע ללא ליווי עורך דין ולטענתו נעקץ. האם הייתה לו עילה לביטול החוזה שעליו חתם? פסק דין שניתן לאחרונה בנושא והפרשנות שבצדו שופכים אור על הסוגיה

חתמתם על חוזה ועוד, שומו שמיים, עשיתם את זה ללא עורך דין. מאוחר יותר התברר כי נדפקתם בעסקה. מה לכם כי תלינו?

ובכן, כמו כל דבר בחיים, גם כאן לא מדובר בשחור ולבן. במקרה שלפנינו, שנידון בבית המשפט המחוזי בתל אביב, נדרש השופט יהושע גייפמן להכריע האם הסכם נחתם בתנאים שאינם סבירים. מדובר בקרקע של כחצי דונם בהרצליה, אשר בעליה הוא אדם מבוגר, בן 78, שמקום מושבו נמצא בארה"ב. בעל הקרקע התקשר בהסכם למכירת הקרקע עם בני זוג, בתמורה לסכום של 480 אלף שקל.

מבוגרים חותמים על חוזה. ShutterStock
חתמת? זבש"ך. או שלא?/ShutterStock

המוכר סמך ידו על האישה, שנתנה לו שירותי תיווך בארץ עבור מספר נכסים נוספים, ולפיכך מיד לאחר שקיימו משא ומתן בפגישה ביניהם, הם ניגשו יחד לעורכת דין של הקונים כדי לחתום על הסכם המכר. כשעה וחצי לאחר חתימת ההסכם, ללא כל סיבה מוצדקת ואף לא בידיעת עורכת-הדין של הרוכשים, נקרא המוכר על ידי הרוכשים לחתום על הסכם מתוקן, אשר הכינו בביתם, ולפיו הופחתה התמורה לסך של 200,866 שקל (בפועל, התמורה שהבעלים היה מגלגל לכיסו היא בשווי 100 אלף שקל בלבד, שכן יתרת התמורה שולמה למס שבח מקרקעין). יש לציין, כי בשום שלב משלבי המשא ומתן והחתימה על הסכם המכר, המוכר לא היה מיוצג ע"י עו"ד, ואף לא היה מלווה בבן משפחה.

כשלושה חודשים לפני שהעבירו הרוכשים את מלוא תשלום התמורה למוכר, הם כבר דאגו להירשם כבעלי זכויות במרשם המקרקעין. כחצי שנה לאחר תשלום התמורה, כאשר התברר לאחד מבני משפחתו של המוכר שבן משפחתו נעשק על ידי הרוכשים, המוכר פנה לעו"ד, אשר דרש את ביטול העסקה לאלתר. משלא נענו הרוכשים לדרישתו זו - נאלץ לפנות לבית המשפט בתביעה להצהרה בדבר בטלות ההסכם בטענת עושק. בתגובה, הגישו הרוכשים תביעה שכנגד לקבלת פיצויים בגין הפרת ההסכם, וטענו להגנתם כי ניהלו מו"מ ראוי עם המוכר.

עו"ד ספיר דוד סטון. יחצ,
מצב העשוק כבד משקל. עו"ד ספיר דוד סטון ממשרד "גינדי, כספי ושות'"/יחצ

עורכת הדין ספיר דוד סטון ממשרד עורכי הדין "גינדי, כספי ושות'" מסבירה: "ביטול חוזה יכול להתבצע בשל מספר טענות, אשר אחת מהן היא עילת העושק הקבועה בסעיף 18 לחוק החוזים (חלק כללי), התשל"ג-1973. החוק מורה כי מי שהתקשר בחוזה עקב ניצול על-ידי הצד השני, המתבטא בחוסר ניסיון ובתנאי חוזה גרועים במידה בלתי סבירה מהמקובל, רשאי לבטל את החוזה.

"המחוקק השית את עילת העושק על שלושה יסודות השלובים זה בזה - הראשון הוא מצבו של העשוק המתבטא במצוקה, חולשה שכלית או גופנית או חוסר ניסיון, השני הוא התנהגותו של העושק, קרי-"הניצול שניצל", והשלישי הוא תנאי חוזה גרועים במידה בלתי סבירה מהמקובל. כבר בפסיקה נקבע כי היסוד הראשון, מצבו של העשוק, צריך להיות כבד משקל, ועל בית המשפט להשתכנע שהעשוק פעל מתוך מצוקה, חולשה או חוסר ניסיון אשר הסיטו את שיקול דעתו, סטייה של ממש, מנתיבו הנכון. לפיכך, בית המשפט צריך לקבוע בכל מקרה ומקרה לגופו ובהתאם לנסיבות השונות, על מנת להכריע מהו מצב 'כבד-משקל' אשר השפיע לרעה על החלטתו של העשוק".

בית המשפט קבע כי יש להורות על ביטול עסקת המכר מכוח עילת העושק, ולדחות את התביעה שכנגד. כפי שקבע שמאי בית המשפט, שווי השוק של המקרקעין נכון ליום העסקה עמד על סך של 896,230 שקל, דהיינו, התמורה הסופית עמדה על 22.4% בלבד משווי השוק הריאלי של הקרקע. לפיכך, נקבע כי תנאי החוזה גרועים במידה בלתי סבירה מהמקובל. אם לא די בכך, קבע עוד בית המשפט כי הרוכשים ניצלו את חוסר ניסיונו של הבעלים שהיה אדם מבוגר, תושב חוץ, ואף לא יוצג משפטית או לווה על-ידי בן משפחה, החל משלב המו"מ ועד לשלב החתימה על הסכם המכר המתוקן. במועד העסקה שררו יחסי אמון מיוחדים בין המוכר לבין הרוכשת (אחת מיחידי הרוכשים) שעוסקת בתיווך נדל"ן, אשר סיפקה לו שירותי תיווך ביחס לנכסיו האחרים. עוד הוסיף בית המשפט, כי ההסכם המקורי וההסכם המתוקן נערכו באופן מידי ונחתמו לאלתר, וזאת למרות שהמוכר לא קיבל טיוטה מבעוד מועד, ולא יכול היה לשקול את העניין ולהיוועץ בבני משפחתו. הודעת הביטול, לפי קביעת בית המשפט, ניתנה תוך זמן סביר בהתחשב בנסיבות האמורות.

עו"ד דוד סטון מוסיפה כי משנקבע שיש להורות על ביטול עסקת המכר, התביעה שכנגד של הרוכשים לפסיקת פיצויים בגין הפרת ההסכם נדחית.

  • עוד באותו נושא:
  • חוזים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully