וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ואולי כדאי בכלל להשקיע ב... אפריקה?

מתן פרטמן, טור אורח

23.3.2022 / 11:57

בעולם הנדל"ן קיימות אינספור אפשרויות והזדמנויות השקעה. האם דווקא המדינה הזאת באפריקה היא אופציה שלא חשבתם עליה? ניתוח הסיכויים והסיכונים, ויש לא מעט כאלה

לפני יותר מעשור, זנזיבר נחשב ליעד שבעיקר הגיעו אליו 'על הדרך' בטיול באפריקה. אותם מטיילים, או יותר נכון מוצ'ילרים, ראו באותה אתנחתא נקודת מעבר. עם זאת, בשנים האחרונות האי עבר מהפך משמעותי והפך לאחד מהמקומות המועדפים לירח דבש עבור זוגות רבים. זאת, בעקבות השינוי והפיכת חבל הארץ ברפובליקה המאוחדת של טנזניה שבמזרח אפריקה לנקודה חמה ואקסקלוסיבית בעולם התיירות.

זנזיבר, אשר מונה כ-1.4 מיליון תושבים, עם גידול שנתי של 1.4% וקבוצת איים המתפרשים על פני 2,461 קמ"ר, חוותה עם פרוץ הקורונה פגיעה משמעותית בדומה ליעדים אחרים בענף התיירות, אך ברמת המיקרו ניתן לראות כי כבר מהרבעון האחרון לשנת 2020 נרשמה התאוששות בענף, כשמספר התיירים הנכנסים עמד על 80% לעומת 2019 .יתרה מכך, בראייה שנתית כמות התיירים בזנזיבר ירדה רק ב- 50% לעומת השיא שנרשם בשנת 2019, ובינואר ופברואר 2020 היה מספר התיירים גדול ב 33% ו-23% לעומת אותם החודשים בשנת 2019, בהתאמה. כמו בכל הזדמנות השקעה, היו את אלו שזיהו את פוטנציאל ההשקעה הטמון באי, כבר בשלבים מוקדמים ולמרות המצב הגלובלי.

חוף באי זנזיבר, טנזניה. ShutterStock
התיירים מתחילים לחזור. זנזיבר/ShutterStock

מכל העולם, למה דווקא זנזיבר? מדובר על אי בו עונת התיירות מתקיימת במשך עשרה חודשים בשנה. נוסיף לכך פערים בין ביקוש הולך וגדל של תיירות נכנסת שמראה עלייה שנתית בשיעור של 16.7% משנת 2015 ועד תחילת משבר הקורונה, מול היצע שלא עומד בציפיות. כמו כן, השינוי באופי האי לפורמט שאנו מכירים היום בדמות מלונות ארבעה - חמישה כוכבים, התרחש רק ב-15 שנים האחרונות. מציאות זו הובילה לכך שמלונות מסוג זה מהווים כ-10% מסך המלונות באי, וכמעט כל התיירות המקומית מופנית לסגנון זה. כמו כן, הפער בין העלות לתייר שהיא מערבית לחלוטין, לבין עלויות התפעול שהן מקומיות (זנזיבריות) יוצרות פוטנציאל רווח גבוה מאוד ושולי ביטחון, וזאת לצד שלטון דמוקרטי שמעודד השקעות זרות הן במענקים והן בעזרה בהקמת עסקים באי. לצד דוברי השפה המקומית סווהילי, מרבית האוכלוסייה דוברת אנגלית, כאשר בנוסף קיים פיתוח נרחב של תשתיות באי (כבישים, שדות תעופה, מרכזים מסחריים ועוד) - דבר אשר מסמן על הבאות. לפיכך, קיים פוטנציאל רווח גבוה במיוחד ומשמעותי יותר מאשר בהשקעות בעולם המערבי.

חברתנו תחל כבר בחודשים הקרובים את תהליך ההרצה למלון שהקימה בחוף Pongwe כחלק מפרויקט יזמי, בשותפות עם חברתHotels .A.A , בראשות אבי אגאג'ני, סגן נשיא התאחדות המלונות בישראל, והיזם אריאל קרויטרו, איש השטח בפרויקט. הפרויקט עצמו כולל 84 יחידות נופש במלון בוטיק. אופציית השקעה אחת היא שותפות ביחידה מלונאית החל מ -100 אלף דולר, או לחילופין השקעה ביחידה בטאבו החל מ- 180 אלף דולר (יחידה זו מקנה רווחים בהתאם לחלק היחסי במלון). כאשר הנתונים מצביעים על גידול שנתי של כ- 33% בכמות הכסף הזר המושקע באי משנת ,2010 וכשיש 6.8% גידול בתל"ג השנתי, ניתן לראות שהכיוון בסגמנט זה הוא בהחלט חיובי.

וכן, יש גם סיכונים

לצד היתרונות הרבים, חשוב גם לשים לב לצד השני של המטבע. תחילה יש להתחשב בהבדלי התרבות והסטנדרטים המקומיים - כמו בכל השקעה שיש בה בנייה ולאחר מכן ניהול ותפעול של ההשקעה קיימים סיכונים (פיגור בזמנים, ביצוע לא מספק, התייקרות הבנייה, ניהול לא מוצלח וכד'). כיוון שבזנזיבר מדובר בתרבות שונה מאוד ממנה שאנו מכירים, יש לפקח על הדברים שבעתיים, שום דבר הוא לא טריוויאלי. בפרויקטים שלנו, כל הצוותים הם כפולים - מקומיים וישראלים או מערביים (פקחי בנייה, אדריכליים, יועצים שונים, עו"ד וכד'). בנוסף, קיימים סיכונים בהשקעה במדינת עולם שלישי - עבודה מול הרשויות, מהפכות שלטוניות וכדומה וקיימים סיכוני מאקרו - לדוגמה מגפת הקורונה והפגיעה שלה בתיירות העולמית, על אף שראוי לציין כי זנזיבר נפגעה הרבה פחות ממדינות אחרות וכבר מתאוששת חזרה למספרי השיא שלה.

כדי לצמצם את הסיכון ככל שניתן, החברה עשתה לא מעט פעולות, החל מביטוח נגד הפיכות שלטוניות, יצירת חשבון נאמנות בישראל, מנגנון העברת כספים לקבלן רק אחרי סיום כל שלב ואישור מצד פקח בנייה ישראלי ומקומי ועד העובדה שהקרקע נרשמה על שם החברה לפני העברת כסף למוכר. את הקרקע הראשונה באי רכשה החברה מכספה, אותו הייתה מוכנה לסכן לפני כניסת כספי משקיעים אשר גויסו רק בשלב מאוחר יותר, לאחר קבלת היתרי בנייה ועבודה והכרות של שנתיים באי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
פרויקט שנבנה בחופי זנזיבר על ידי RM GROUP. יחצ,
הפרויקט שנבנה בחופי זנזיבר על ידי RM GROUP/יחצ

חברתנו לא לבד. פועלים באי משקיעים אירופאיים רבים, כאשר גם רשתות בתי מלון מהגדולות והמוכרות (ריץ קרלטון, הילטון ועוד) לא פסחו על האזור. השקעה בזנזיבר לא מהווה תחליף להשקעה במקום בטוח יותר, אלא צריכה להוות חלק מתיק השקעות וגיוונו. בדומה לאינסוף רעיונות לסטרטאפים חדשים, כך ניתן למצוא הזדמנויות להשקעה נדל"נית כמעט בכל מקום בעולם. זיהוי ההזדמנות הוא החלק הראשון ואפילו הקל יותר. החלק המאתגר בסופו של דבר הוא להביא את החלום לידי ביצוע - שם כבר יש צורך בעבודת מחקר ושטח מעמיקה, הקמת צוות של מומחים ועוד. אנו כחברה מאמינים ופעילים בארה"ב (שם יש לנו 80% מההשקעות), ביוון וזנזיבר.

אז האם מדובר באי שכל מטרתו היא ירח דבש או יעד להשקעה? בסופו של דבר, ההשקעה הנדל"נית בזנזיבר עשויה להיראות כייחודית וחריגה בנוף ולא מתאימה לכל אחד. ובדומה לכל השקעה, חשוב תמיד לוודא את כל הפרטים, התנאים והחברה עימה מבצעים את ההשקעה - הרי אינטואיציה אומנם מכוונת אותנו לטובה פעמים רבות בחיים, אך כשמדובר על השקעה כלכלית- יש צורך מובהק בהבנה של כל חלקי הפאזל בתמונה.

הכותב הוא מייסד שותף ומנכ"ל RM GROUP

  • עוד באותו נושא:
  • זנזיבר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully