וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המתווכים דופקים על דלתות ומשכנעים בעלי דירות למכור"

עודכן לאחרונה: 14.3.2022 / 13:02

גם אם בעבר נמשך גל העליות, לכל הפחות יצאו לקראת האביב יותר דירות לשוק. הפעם זה שונה, והצפי הוא לזינוק נוסף במחירי הדירות. למה זה קורה? אנשי מקצוע בתחום מסבירים

כמדי שנה, באביב חלה עלייה משמעותית בהיצע דירות ובתים למכירה. נכון, מחירי הדירות גבוהים ממילא, ההיצע העולה אמור להטיב עם הקונים, אולם השנה הסיפור שונה.

בניינים ביקנעם. ראובן קסטרו
זה לא ייפסק. פרויקט בנייה ביקנעם/ראובן קסטרו

"התקופה הנוכחית מאופיינת ביציאה מתרדמת החורף. משפחות מתחילות לחשוב קדימה, להיערך לקראת האביב, הקיץ והשנה הבאה", מסבירה אדריכלית שירה מוסקל ממשרד הלל אדריכלות, "זו תופעה שמרגישים מדי שנה. חלה התעוררות, יש הרבה יותר פניות לייעוץ לפני רכישה, המתווכים בטירוף. תמיד מרגישים את הבאזז לפני פסח, ובכלל חודשי האביב-קיץ הרבה יותר חזקים. אולם להבדיל משנים קודמות, היום אנשים שינו גישה, מבינים שהפלא הזה לא קורה בחודש".

בהתייחסה למחירים מסבירה מוסקל: "השוק בטירוף. בערים המבוקשות ההיצע דל מאוד. המתווכים משוועים לבתים, דופקים לאנשים על דלתות ומשכנעים אותם למכור. בסופו של דבר, אין מספיק סחורה בשוק, וזה בפני עצמו יוצר סיטואציה מעוותת שבה למוכרים יש הרבה כוח ביד, הם מנצלים אותו ואף מעלים מחירים תוך כדי משא ומתן. מי שמצליח לרכוש נכס, מרגיש שזהו הישג יוצא דופן. עוד לפני המימוש הקונים מגיעים מותשים מהמכירה".

עיצוב ותכנון הלל אדריכלות. עודד סמדר,
הקונים מגיעים מותשים. תכנון ועיצוב הלל אדריכלות/עודד סמדר

האדריכל בועז שניר אומר: "בפברואר-מרץ אנו עדים לעלייה בהתעניינות גם מצד תושבים חוזרים שמעוניינים לגור בישראל, וגם מצד ישראלים שמכינים את הבית לקיץ לצורך מעבר או תוספות או שינויים. מגיעים אלינו לפגישות ייעוץ ברכישת נכס חדש, ובו זמנית באים להכוונה איך אפשר להגדיל ולשנות את התכנון הפנימי על ידי מקסום החללים הקיימים. בכל מקרה, המחירים נמצאים בעלייה מתמדת, עלייה שהחלה בגל השלישי של הקורונה. כרגע היא אולי מעט התמתנה כי אין היצע ובקושי יש נכסים בשוק. העלייה במחירי חומרי הגלם תורמת לעליית מחירים גם בענף השיפוצים. אנו במשרד עובדים על פרויקטי ענק של שיפוצים פנימיים מסיביים של בתים, לאור העובדה שבעלי הנכס נואשו מלמצוא בית לרכישה שמתאים לצרכיהם. כרגע, הם ממקסמים חללים אבודים שלא היו בשימוש, כמו למשל עליית גג, צמצום חדרים, מסדרונות ותכנון פנימי חדש".

שניר משווה את המצב הנוכחי לאשתקד ומסביר: "אין ספק שבשנה שעברה היו יותר הכנות למעברים לנכסים חדשים לקראת ספטמבר, בגלל הגלים החזקים של הקורונה ומן הסתם היו יותר נכסים למכירה בשוק. השנה, עושה רושם שהנכסים אזלו, כך שהשיפוצים המסיביים עלו משמעותית לעומת אשתקד".

אדריכלות בועז שניר. ולרי זויז,
בעלי הנכס נואשו ממציאת בית לרכישה - אז הם משפצים. אדריכלות בועז שניר/ולרי זויז

רון לנדסמן, מנכ"ל ובעלים רימקס SUPREME בפתח תקווה, מוסיף: "אנו עדים לתקופה של שוק נדל"ן גועש, בו ההיצע קטן בהרבה מהביקוש. על כל דירה שמוצעת למכירה יש 10 רוכשים פוטנציאליים, מה שמעלה את המחירים של הנכסים. בתקופה הנוכחית, כחצי שנה לפני הכניסה למסגרות החדשות, אנשים מתחילים לתכנן את המעברים כך שההיצע גדל, מה שגורם למחירים מעט להתמתן, ומשחרר סוג של פקק שהיה עד כה. המחירים ממשיכים לעלות, אולם בקצב מתון יותר. עד כה, כאשר לקוח פרסם מחיר מוגזם, הוא גם קיבל אותו. בתקופה הנוכחית של האביב-קיץ, בה היצע הנכסים גדל, זה כבר פחות יקרה".

בהתייחסו לפתח תקווה, מסביר לנדסמן, כי בעוד במהלך ינואר היצע הדירות הסתכם בכ-250 דירות, בפברואר המספר קפץ ל-350 דירות ועוד ימשיך להעלות".

אם המושבות פתח תקווה. ראובן קסטרו
דווקא שם ההיצע גדל - אבל זה לא יוריד את המחירים. אם המושבות בפתח תקווה/ראובן קסטרו

"אני לא רואה התמתנות מחירים גם באביב הנוכחי אלא להיפך, בימים אלה אני עד לעלייה מטורפת של מחירים", אומר רפי חבסוב, בעלי המשרד "רפי נכסים" שמתמחה בשיווק דירות באזור המרכז בכלל וחולון-בת ים בפרט, "שוק הנדל"ן סובל מחוסר דירות משווע ואכן המחירים ימשיכו לעלות. יש לא מעט סיבות לכך. העיקרית שבהן היא ההבנה של המוכרים שכל דירה בבניין ישן שהם מחזיקים, הן כבעלים והן כמשקיעים, היא פוטנציאל לפנוי בינוי עתידי. לכן בעלי הדירה לא ממהרים למכור ולהפסיד רווח עתידי של כמיליון שקל בממוצע. דבר נוסף שאני עד לו הוא שאנשים מפנימים את מחירי הדירות הגבוהים ולכן ממשיכים לקנות".

חבסוב אומר כי בשנה האחרונה בנכסים מסוימים עלו המחירים ב-25 עד 30 אחוז. "אני אומר בוודאות שהמחירים ימשיכו לעלות והאמת שאני מצר על כך. ישנו דור צעיר שרכישת דירה תישאר עבורו בגדר חלום".

"צריך לראות אם השוק ימשיך לעלות"

ניר שמול, מנכ"ל החברה לפיתוח והתחדשות עירונית וחברת שניר: "בחודשי האביב באופן מסורתי אנו רואים יותר עסקאות לעומת חודשים אחרים בשנה בעיקר לאור העובדה של מעברי דירות בקיץ לקראת פתיחת שנת הלימודים . כדי להתחיל את השנה בספטמבר במוסד הלימודים החדש העסקאות בעיקר נעשות בחודשי האביב מרץ אפריל עם תאריך כניסה ליולי אוגוסט לפני תחילת שנת הלימודים. בשנתיים החולפות לאור מגפת הקורונה לא הייתה מגמה ברורה של רכישה של דירות לפי עונות השנה בעיקר לאור העובדה שהסגרים שינו את הרגלי הצריכה של הישראלים והעסקאות נעשו בעיקר מייד לאחר כל סגר היה פיק של רכישות ושוב ירידה בזמן הסגר ולכן לא הייתה כאמור, מגמה ברורה של רכישות לפי עיתות של זמן".

לדבריו של שמול, "כיום, עם היציאה מהגל החמישי של הקורנה בישראל ובעולם ראינו שוב רכישות מוגברות בחודשים הקודמים שקצת התמתנו בחודש האחרון בעיקר לאור המלחמה בין רוסיה לאוקראינה , חשש מעליית מדדים וייקור של סחורות בענף הבנייה ועלייה של ריבית שעלולה לייקר את המשכנתא. עדיין כל מי שחייב דירה בימים אלו ( מכר את דירתו , סיים חוזה שכירות והחליט לרכוש דירה וכו' ) קונה דירות בימים אלו ,אולם צריך קצת להמתין ולראות האם ההתמתנות במספר העסקאות בחודש האחרון היא נקודתית או חלק ממגמה משמעותית יותר אני מניח שאם תסתיים המלחמה בין רוסיה לאוקראינה בימים או בשבועות הקרובים והחשש ממלחמה בין המערב לרוסיה ירד , נחזור לגל מוגבר של רכישות מייד עם סיומה וצריך גם לראות שהקורונה לא מרימה ראש מחדש בישראל כפי שאנו רואים בימים האחרונים בכמה מדינות בעולם. אין ספק שתקופה מאוד מעניינת בנדל"ן צפויה לנו בחודשים הקרובים וצריך לראות האם השוק ימשיך לעלות לאור היעדר מלאים של דירות אל מול הביקושים והגידול באוכלוסייה , עלייה מסיבית של יהודי רוסיה ואוקראינה וכיצד תשפיע הריבית בעולם ומדדי תשומות הבנייה בישראל".

  • עוד באותו נושא:
  • דירות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully