וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סער חתם. מעכשיו באמת יהיה קל יותר להוציא לפועל תוכניות לפינוי-בינוי?

וואלה! נדל"ן

עודכן לאחרונה: 15.2.2022 / 11:52

שר המשפטים חתם על תקנות שאמורות לעשות חיים פשוטים יותר לבעלי דירות בפרויקטים של פינוי-בינוי. מה המשמעויות והאם זה באמת עומד להיות כך | פרשנות

יזם ייחשב כמי שעמד בחובת הכינוס רק אם השתתפו בו 40% לפחות בעלי הדירות בבית המשותף, ויחויב לערוך כינוס נוסף אם לא

שר המשפטים, גדעון סער, חתם אתמול (שני) על תקנות שמחייבות יזמים של פרויקטי פינוי-בינוי למסור מידע מקיף באופן פשוט ונוח להבנה לבעלי הדירות בפרויקט העתידי, ובכך להקל עליהם להבין את העלות והתועלת שתצמח להם מהמיזם - ולקבל החלטה בצורה מושכלת, שהיא לרוב אחת מההחלטות המשמעותיות ביותר שיקבלו בחייהם.

בין השאר, קובעות התקנות החדשות כי במפגש המשותף שחייב היזם לכנס לפני חתימה על עסקת פינוי-בינוי, הוא יידרש למסור מידע מקיף ומלא לבעלי הדירות בדבר סוג העסקה המוצעת, הזכויות של הדיירים בכלל ושל קשישים ואנשים עם מוגבלות בפרט, ועוד. כמו כן, יזם ייחשב כמי שעמד בחובת הכינוס רק אם השתתפו בו 40% לפחות בעלי הדירות בבית המשותף, ויחויב לערוך כינוס נוסף אם לא. עוד מורות התקנות, כי מסמך עיקרי ההצעה של היזם שעליו להעביר לעיון כל בעלי הדירות, חייב לכלול את כל הפרטים החשובים והמשמעותיים ביותר עבור בעלי הדירות באופן בולט, קריא וברור. התקנות גם מחייבות את היזם לעמוד בפורמט שאושר במשרד המשפטים שנועד להקל על בעלי הדירות. בין היתר, התקנות קובעות מה נדרש לפרט במסמך, כולל לוח זמנים משוער לקידום המיזם או שלביו העיקריים; עקרונות התמורה ופירוט הבטוחות והערבויות המוצעות לבעלי הדירות; עלות התחזוקה הצפויה והגידול הצפוי בתשלומי הארנונה בבית המשותף החדש ועוד.

פרויקט פינוי בינוי באור יהודה. יחצ,
עם שקיפות מלאה אולי תעלה התדירות של הפרויקטים. פינוי בינוי באור יהודה/יחצ

הכול טוב ויפה, אבל כדי לבדוק את המשמעויות פנינו לעו"ד יסמין צח, המתמחה במיסוי מקרקעין, נדל"ן ונחלות. "נכון להיום קיים פער עצום בין יזמים בפרויקט פינוי-בינוי, שהם מטבע הדברים אנשי נדל"ן משופשפים, לבין בעלי הדירות שהם במקרים רבים אנשים מבוגרים שזו דירתם היחידה, ונדרשים לקבל החלטה הרת גורל שתשפיע עליהם ועל ילדיהם", אומרת עו"ד צח, "התקנות החדשות לוקחות בחשבון את פערי הכוח והידע בין היזמי לבעלי הדירות, ואמורות לסייע לאחרונים לגשר במעט עליהם".

עוד מסבירה צח, כי "בעלי דירות נוטים לעתים להיות חשדנים מאוד כלפי יזמים וחוששים מאוד לקבל החלטות, מה שעלול להשפיע כידוע גם על גורל הפרויקט כולו שדורש רוב גדול מקרב בעלי הדירות על-מנת שייצא לפועל. מכיוון שהתקנות החדשות יגבירו את השקיפות בין הצדדים, אפשר גם לצפות שהן יתרמו לחיזוק יחסי האמון ביניהם ויאפשרו ליותר פרויקטים לצאת לדרך".

בשורה משמעותית נוספת שניתן למצוא בתקנות החדשות היא הוספת האפשרות לקיים כינוס של בעלי הדירות עם היזם גם בדרך של וידאו קונפרנס כמו למשל בתוכנת זום, נוסף על התכנסות פיזית. "אפשרות זו תאפשר לבעלי דירות שאינם מעוניינים במפגש פיזי בשל חשש מנגיף הקורונה או מכל סיבה אחרת, וכן למי שאינם גרים בסביבת הבית המשותף, כמו למשל משקיעים - להשתתף בכינוס", מסכמת עו"ד צח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully