וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להכות בברזל: כך חוזר החומר הטבעי לקדמת הבמה

עודכן לאחרונה: 8.2.2022 / 15:49

בעקבות חזרה לשימוש בחומרים טבעיים בתחום הנדל"ן, הברזל עושה קאמבק כחומר יוקרתי, ונראה שאין מקום בבית בו הוא לא משתלב, החל בתפקיד קונסטרוקטיבי לחיזוק המבנה וכלה בפריטים מעוצבים לפנים הבית

עד שנות השישים נחשב הברזל לחומר נחות והשימוש בו היה בעיקר במפעלים, בתי ספר בשימושים שונים, חלונות, סורגים, מעקות לחדרי מדרגות וכו'.

"פעם בשנה היה השרת או איש התחזוקה צובע את הברזל בצבע חדש והמראה היה לא אחיד, בלשון המעטה" אומר קובי חליפה, בעלים, מעצב ומנהל השיווק והמכירות של חברת Arteferro, "המהפכה התעשייתית הוזילה מאוד את הייצור של חלונות אלומיניום והם תפסו את המקום. הברזל מת ויצא כמעט לגמרי מהשוק, כך שבשנות ה-70 לא היה ברזל בכלל בשוק".

בשנות ה-80 החלה תחיה מחודשת. "השוק זיהה את התכונות החזקות של הברזל - העמידות, החוזק, העוצמה והדקיקות בשילוב טכנולוגיות חדשות כמו גילוון וצבעים חדשים", מוסיף חליפה", הברזל קם לתחייה, והיות והוא עתיר עבודה וניתן להשתמש בו במגוון שימושים, הוא חזר ללוול העליון של המחיר".

אדריכל יונתן מונצק. רועי מזרחי, מפתחים ארטפרו,
חזר להיות קלאסי. אדריכלות יונתן מונצק/רועי מזרחי, מפתחים ארטפרו

חליפה מציין תופעה נוספת שקרתה במקביל - צמיחתו של הפרקט בבתים, מה שהוביל למצב של שימוש נרחב בעץ בבית. "הרצפה הייתה מעץ, הרהיטים מעץ והשילוב ביניהם נתן מראה מאוד כבד. תחום הנדל"ן, האדריכלים והמעצבים, ביקשו חומר שייתן מראה יותר קליל, מצאו את הברזל כחומר שאין לו גבולות והתחילו לעצב ספריות, שולחנות, ארונות, מחיצות במשרדים ואפילו מטבחים. נראה שהאחיזה של הברזל מתחזקת יותר ויותר, אנשים מחפשים ויותר ברזל ושילובים שלו - עץ וברזל, זכוכית וברזל, בטון ברזל".

גם המופע החלוד של הברזל תופס תאוצה, ולא כפי שאתם זוכרים אותו מהסורגים של בית הספר. "המופע החלוד של הברזל הוא יפהפה, מתקבל גוון של חום אדום עם כתמים השחורים. המופע מתפתח ממתכת שנקראת 'קורטן', ולאחר מריחה של לכה על החלודה הטבעית כדי לשמור על המראה. את המראה החלוד מוצאים היום בשערים וגם בספריות בתוך הבתים".

ינון בן דוד. שי אפשטיין,
עמיד ומראה את האמת של החומר הבסיסי. אדריכלות ועיצוב ינון בן דוד/שי אפשטיין

המגמה של החזרה לחומרים הטבעיים בבניה משפיעה, כמובן, גם על הברזל שתפס את מקומו ליד הבטון, העץ והאבן. הנדסאי אדריכלות ינון בן דוד, בעלים של משרד לאדריכלות, מסביר: "כל העניין הוא שחוזרים לעיצוב התעשייתי בו מבליטים את החומר האמיתי, מהמקום שבו רוצים לראות את הקונסטרוקציה ואיך המבנה עובד וזה מה ששם את הברזל בפרונט. הברזל המגלוון והצבוע הוא מאוד עמיד, יחסית לעץ. כשאני משתמש בו בבניה, אני משתמש בו כדי לנקות את הקישוטיות ולהראות את האמת של חומר הבסיסי ואת השימושיות שלו. מבחינתי אין הבדל בין הקונסטרוקציה לבין הקישוט, חד הם, וברזל מביא את שניהם. הברזל הוא החומר הנפוץ ביותר בכדור הארץ, הוא מאוד ורסטילי וכל זאת בזכות הטכנולוגיות המתפתחות. מחלות הילדות שלו נעלמו וניתן להשתמש בו כמעט להכול".

  • עוד באותו נושא:
  • ברזל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully